به اعتقاد سیاست‌گذار آب کشور، با توجه به تغییرات اقلیمی، لایروبی تنها راه‌حل مدیریت سیلاب نیست؛ وقت آن رسیده که سدها براساس احتمال وقوع سیلاب‌ها ساخته شوند. این مقام مسوول از در دستور کار قرار داشتن بازنگری طرح‌های سدسازی با اولویت قرار دادن موضوع سیلاب خبر داد و گفت: سد تنگ معشوره در استان لرستان یکی از مهم‌ترین سدهای غرب کشور است که با هدف کنترل سیلاب مورد بازنگری قرار می‌گیرد و سد بختیاری نیز هم‌اکنون در حال بازنگری است تا بتوانیم این دو پروژه مهم را در بخش اجرا پیگیری کنیم.

سال آبی ۹۸-۹۷ یکی از پربارش‌ترین سال‌های آبی در طول ۵۰ سال اخیر بود. آسمان ایران با آغاز سال ۱۳۹۸ روزهای پربارشی را به چشم دید؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از شهرها در تعطیلات نوروزی با بارندگی‌های بی‌سابقه غافلگیر شدند. وقوع سیلاب‌های ویرانگر در دو هفته آغازین سال جدید، وضعیت آبی کشور را کاملا دگرگون و حجم ذخایر را به بی‌سابقه‌ترین میزان در دهه‌های اخیر رساند. این در حالی است که سازمان هواشناسی در تازه‌ترین پیش‌بینی‌های خود اعلام کرده است که پاییز امسال پاییزی پربارش خواهد بود. در همین راستا معاون آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به پیش‌‌بینی ترسالی برای سومین فصل سال در یک نشست خبری در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه آب و فاضلاب گفت: بر این اساس و با توجه به احتمال بروز تغییر اقلیم، طراحی سدها باید براساس سیلابی بودن بازنگری شود. به گفته قاسم تقی‌زاده خامسی، گرچه وقوع سیل غیرقابل پیش‌بینی است اما باید آمادگی لازم برای آن وجود داشته باشد. وی در ادامه این نشست گفت: این آمادگی تغییر در طراحی سدها بر اساس سیل است. تاکنون سدها با هدف تامین آب شرب و کشاورزی احداث می‌شد که از حالا به بعد باید طراحی‌ها برای پیشگیری از سیل انجام شود. به گفته معاون آب و آبفای وزارت نیرو دیگر وقت آن رسیده که سدها براساس وقوع سیل ساخته شوند.

تقی‌زاده خامسی با اشاره به تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی افزود: سه کمیته «استانی»، «وزارتی» و «ملی» برای آن شکل گرفته که طرح‌های مدیریت مصرف ابتدا در کمیته استانی بررسی و مصوب می‌شوند و سپس برای تایید در کمیته وزارتی مورد بررسی قرار می‌گیرند. پس از تصویب طرح‌ها درکمیته وزارتی به کمیته ملی ارسال و پس از مصوب شدن، اجرایی می‌شوند. تقی‌زاده خامسی از تصویب سند طرح مدیریت مصرف آب خراسان جنوبی خبر داد و گفت: بر اساس این سند استان خراسان جنوبی باید مدیریت مصرف آب را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهد. اگر همه استان‌ها دارای این سند شوند مدیریت مصرف آب ممکن خواهد شد.

حذف قبوض کاغذی استان‌ها

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه معاونت آب و فاضلاب کشور هم مانند سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان مصمم به حذف قبض کاغذی است، افزود: تلاش می‌شود از ابتدای سال آینده استان به استان قبض‌های کاغذی حذف شود، گرچه به‌صورت آزمایشی کار از استان اصفهان آغاز شده است. تقی‌زاده خامسی از تلاش برای ترغیب مردم به خوداظهاری کنتور خبر داد و گفت: این طرح نیز در یک شهر کوچک استان خراسان شروع شده که با استقبال هم مواجه شده است.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو در ادامه این نشست گفت: یکی از مباحث مهم در طرح تعادل‌بخشی منابع آب جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز و کنترل اضافه برداشت چاه‌های مجاز است. او به وجود ۳۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور اشاره کرد و گفت: روند فعلی اجازه بستن همه چاه‌ها تا چند سال آینده را نمی‌دهد، بر این اساس تصمیم گرفته شد تا برای کنترل اضافه برداشت چاه‌های غیرمجاز اقدام عاجل صورت گیرد و این کار شروع شده است.

تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه از این تعداد چاه غیرمجاز ۱۲۰ هزار چاه عمق کمتر از ۲۰ متر دارند، گفت: ۲۰۰ هزارحلقه چاه غیرمجاز باقی می‌ماند که ۲۰ درصدشان برداشت اضافه جدی دارند که تلاش بر بستن آنها داریم. او از بسته شدن تعداد قابل ملاحظه‌ای چاه‌های غیرمجاز در اردبیل با همکاری قوه قضائیه خبر داد و تاکید کرد: این کار از عهده وزارت نیرو خارج است و همه باید همکاری کنند.

لایروبی تنها راه‌حل سیل نیست

معاون آب و آبفای وزارت نیرو به موضوع لایروبی رودخانه‌ها برای مواجهه با سیل اشاره کرد و گفت: لایروبی به‌تنهایی راه‌حل نیست بلکه باید نکات مهم دیگر هم مورد توجه قرار گیرد. او احداث سد را یکی از این نکات دانست و ادامه داد: اگر سدهای خوزستان نبود خسارت سیل بیشتر می‌شد، بنابراین ساخت سدهای متعدد برای پیشگیری از سیل مهم است. تقی‌زاده خامسی از اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به وزارت نیرو برای جبران خسارت سیل خبر داد و گفت: بخشی از این اعتبار به استان‌ها تخصیص یافته است که بخش عمده آن برای لایروبی خواهد بود. به گفته وی، ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استان لرستان تخصیص داده شده که برای تاسیسات آب و فاضلاب و لایروبی استفاده خواهد شد. در پایان این نشست هم بزرگ‌ترین نیروگاه سیار ایران به‌منظور تامین انرژی تاسیسات آب‌رسانی در مواقع اضطراری افتتاح شد.