نورالله اسعدی در محل سازمان بنادر و دریانوردی درباره لایروبی اروند و توافق ایران و عراق اظهار کرد: پیش از این دو نشست بین ایران و عراق درباره لایروبی اروند برگزار شد که یکی از این نشست‌ها در بندر خرمشهر و به میزبانی اداره کل بندر بود.

وی ادامه داد: در آن نشست طرفین توافق کردند که کمیته فنی تشکیل شود تا موارد مورد نظر را اعمال کند.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر توضیح داد: بحث این بود که براساس قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر در اروند خط تالوگ اجرا شود. قبل از این ایران معتقد بود تالوگ جدید مدنظر باشد، اما عراقی‌ها با این خط مرزی جدید موافقت نکردند و نهایتا توافق شد براساس عهدنامه ۱۹۷۵ الجزایر و حسن همجواری ایران و عراق مبنای لایروبی و تعیین خط تالوگ قرار گیرد.

اسعدی ادامه داد: مشکلی که در این باره وجود داشت این بود که ۱۰ درصد از این خط تالوگ تغییراتی داشت که بیشتر به سمت عراق بود و موجب شد مورد موافقت آنها قرار نگیرد. اما اخیرا قرار شد مبنا همان تالوگ قدیم ۱۹۷۵ الجزایر باشد. وی افزود: اگر مبنا براساس تالوگ قدیم باشد میزان برداشت رسوبات ما حدود ۹۰ میلیون متر مکعب خواهد بود که این با احتساب عمق منفی ۸ و نیم متر است اما براساس تالوگ جدید و عمق منفی ۶ و نیم متر حدود۱۱ میلیون متر مکعب لایروبی باید توسط ما انجام شود که این هم خود حجم قابل ملاحظه‌ای است. مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر اضافه کرد: ‌در عراق و بغداد جلسه‌ای برگزار و مقرر شد خط تالوگ جدید معین شود و بعد از آن وارد فاز لایروبی اروند شوند؛ این هفته هم نشست سوم در بندر خرمشهر برگزار می‌شود و هر دو هفته یک جلسه در این باره داریم.

حذف شروط سیاسی برای لایروبی

به گفته اسعدی، درباره لایروبی اروند و خارج‌سازی مغروقه‌ها شروط سیاسی کنار گذاشته شد و کلا براساس موضوعات فنی، پروژه بررسی می‌شود و شرطی از سوی عراقی‌ها در این باره مطرح نشده است.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم لایروبی اروند حدود یک میلیارد دلار هزینه داشته باشد؛ البته این رقم در تالوگ قدیم و عمق منفی ۸ و نیم متر با تالوگ عمق منفی ۶ و نیم متر، متفاوت است. مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه هنوز هیچ توافقی برای خارج‌سازی مغروقه‌های اروند بین ایران و عراق انجام نشده است، گفت: هنوز در مورد تقسیم‌بندی خارج‌سازی هم توافقی نداشته‌ایم. اسعدی بیان کرد: در اروند ۲۴ فروند شناور مغروقه داریم که ۱۰ فروند مربوط به ما و ۱۴ فروند مربوط به عراق است که اینها موانع جدی لایروبی و تردد ایمن شناورها هستند.

 وی گفت: هر گونه توافق درباره خارج‌سازی مغروقه‌ها در چارچوب هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی است و ذیل توافق اخیر ایران و عراق محسوب می‌شود. مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: فعلا در مورد نحوه خارج‌سازی مغروقه‌ها توافقی بین دو طرف صورت نگرفته است. اسعدی با بیان اینکه مزایای مناطق آزاد در بندر خرمشهر اجرا می‌شود، گفت: مالکیت اراضی مربوط به سازمان بنادر است و قرار نیست واگذار شود. وی درخصوص روند تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر نیز عنوان کرد: در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر ۶۴ درصد رشد داشت که در رابطه با جنرال کارگو و کالاهای عمومی است.