پاسخ ایران به احتیاط «ایرباس»

طرف فرانسوی همچنین اعلام کرد که در حال بررسی فاینانس در قرارداد خود با ایران است و گفته باید این موضوع را با دقت زیادی دنبال کند. شرکت هواپیماسازی ایرباس اما تاکید کرده است که همواره قصد دارد به همکاری با شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و سایر مقامات مربوطه ایرانی ادامه داده و به قرارداد خود با ایران که پس از توافق‌نامه هسته‌ای برجام صورت گرفت، پایبند خواهد ماند. در مقابل این اظهارنظر، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی این اطمینان را داده که پول برای خرید ایرباس داریم؛ ولی اگر لازم باشد باز هم تهیه می‌شود. اصغر فخریه کاشان که در تیم ارشد مذاکره‌کننده با شرکت هواپیماساز ایرباس نیز بود، در پاسخ به سوالی که آیا ایرباس، ایران ایر را در جریان احتمال تاخیر در اجرای قرارداد گذشته یا خیر، به خبرگزاری «مهر» این طور پاسخ داد: «نیازی نیست تا ما را در جریان قرار دهند ما اگر به موقع پول بدهیم و کارهایمان را به موقع انجام دهیم، هواپیما را در زمان تعیین شده تحویل می‌گیریم.» وی ادامه داد: «اگر به دلایلی پول را دیرتر تحویل بدهیم، آنها هم هواپیما را با تاخیر تحویل می‌دهند. این موضوع تازه‌ای نیست؛ کسی اگر قصد خرید خودرو هم داشته باشد، اگر پول را به موقع بدهد، آن را در زمان مقرر تحویل می‌دهند و اگر دیرتر بدهد، طبعا خودرو را دیرتر می‌دهند.»

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که آیا پول برای تحویل ایرباس‌ها داریم یا خیر؟ تصریح کرد: «پول داریم؛ ولی اگر لازم باشد تهیه هم می‌کنیم. ولی واقعیت این است که شرایط دائما تغییر می‌کند و ما بنا به شرایط تصمیمات‌مان را اصلاح می‌کنیم.» وی در پاسخ به این پرسش که تامین‌کننده مالی هواپیماها کدام نهاد مالی خواهد بود، اظهار کرد: «همانی که قبلا بوده است.» فخریه کاشان تاکید کرد: «دائما در حال مذاکره هستیم؛ چون این یک کار ۱۰ ساله است.» مقامات مسوول ایرانی چندی پیش در مورد پشت صحنه فاینانس‌ها، مطالبی را عنوان کردند که حکایت از مذاکرات ایران با فاینانسورهای خارجی داشت. هرچند بر اساس قراردادهای خرید هواپیما از سه شرکت ایرباس، بوئینگ و ATR، بخشی از رقم قرارداد از سوی شرکت سازنده هواپیما فاینانس می‌شود؛ اما ایرانی‌ها قصد دارند فاینانس را با سود کمتر و دوره بازپرداخت طولانی‌تر انجام دهند. به گفته آنها، فاینانس شرکت‌های سازنده هواپیما با دوره بازپرداخت ۱۰سال و سود بیشتر انجام می‌شود. انجام فاینانس در خرید هواپیماها از کمپانی، گران‌تر از گرفتن فاینانس از بازار است. آنچه کمپانی‌ها به‌عنوان فاینانس در قرارداد اعلام می‌کنند به معنای اختصاصی بودن آنها برای خود کمپانی است. این در حالی است که ایران به فاینانس بیش از ۱۰ سال نیاز دارد و به دنبال فاینانس با مدت زمان بیشتری تا ۱۲، ۱۵ و ۱۸ سال است.

در مورد زمان تحویل هواپیماهای جدید نیز فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در جدیدترین اظهارنظر خود اعلام کرده که در سال ۹۷ سه فروند ایرباس وارد کشور خواهد شد. تاکنون از ۱۰۰فروند هواپیمای سفارشی، ۳فروند هواپیما تحویل ایران شده است. قرار بر این بود که علاوه بر این هواپیماها، ۴ فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ تا پایان سال ۲۰۱۷ و ۵ فروند هواپیمای ۳۲۱ ایرباس نیز در سال ۲۰۱۸ به ایران تحویل داده شود. این در حالی است که بر اساس صحبت جدید فخریه کاشان در سال ۹۷، ایران دریافت سه فروند هواپیما را در دستور کار دارد. نخستین هواپیمای ایرباس مدل A۳۲۱، بیست و سوم دی ماه ۱۳۹۵ به تهران وارد شد. دومین فروند با مدل ۳۳۰ سری ۲۰۰ نیز بیست و یکم اسفندماه همان سال در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست و پنجم فروردین ۹۶ هم سومین هواپیمای ایرباس ۳۳۰ سری ۲۰۰ به ایران‌ایر تحویل داده شد.