دنیای اقتصاد: بانک جهانی در یک بررسی، وضعیت رطوبت و بارندگی را در کشورهای مختلف جهان سنجیده است و کشورها را از این لحاظ رتبه‌بندی کرده است. بر این اساس، کلمبیا با ۳۲۴۰ میلیمتر میانگین بارندگی سالانه رتبه نخست را در جهان به خود اختصاص داده است و مصر با تنها ۵۱ میلیمتر متوسط بارندگی سالانه پایین‌ترین رتبه را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

بنا به اعلام بانک جهانی، در میان همه کشورهای جهان که داده‌های آنها موجود بوده است، ایران با متوسط بارندگی سالانه ۲۲۸ میلیمتر در سال در رده نوزدهمین کشور ته جدول قرار دارد و بنابراین کشوری بسیار خشک محسوب می‌شود. البته این رتبه‌بندی بر اساس آمار سال ۲۰۱۴ تنظیم شده است. بانک جهانی در این مورد نوشت: قاره آفریقا ضعیف‌ترین شبکه بررسی و مشاهده وضعیت آب و هوایی، بارندگی و وضعیت جوی را دارد تا جایی که در حدود نیمی از ایستگاه‌های بررسی آب و هوای این قاره داده‌های درستی ارائه نمی‌کنند.

مخاطرات جوی و آبی مسوول ۹۰ درصد از کل خسارات ناشی از بلایا در جهان هستند. توانایی درک، پیش‌بینی و هشدار به شهروندان در مورد این بلایا توانایی دولت‌ها را برای کاهش ریسک‌های اقتصادی و نجات جان انسان‌ها بالا می‌برد. بر اساس بررسی‌های بانک جهانی، کشورها می‌توانند به مدد خدمات سنجش وضعیت آب و هوایی ۱۳ میلیارد دلار در سال صرفه‌جویی کنند.