خبرگزاری مهر: سرپرست گمرک ایران از شفافیت در مصارف ارزی کشور به‌عنوان یکی دیگر از دستاوردهای سامانه جامع گمرکی نام برد و گفت: با ارتباطی که بین گمرک، بانک مرکزی و شبکه بانکی ایجاد شده، می‌توان منشأ ارز را شناسایی کرد. فرود عسگری تاکید کرد: در این فرآیند کالاهای وارده از محل اعتبار اسنادی و... علاوه بر مشخص شدن محل تامین ارز برای آنها، این امکان وجود دارد که ارزهایی که از سایر منابع تامین شده‌اند نیز شناسایی شود که اطلاعات آن به بانک مرکزی ارسال می‌شود تا مصارف ارزی کشور برای مدیریت بهتر مشخص باشد.

وی گفت: امروز یک بانک اطلاعاتی بزرگ از تجار ایرانی، میزان واردات و صادرات در اختیار داریم که می‌توان هر نوع اطلاعاتی را به سرعت از آن استخراج کرد و به‌طور هوشمند مدیریت ریسک را انجام داد. عسگری دقیق‌تر شدن عملیات حسابداری و اعمال نرخ‌های حمایتی دولت در واردات برخی کالاها را از دیگر دستاوردهای پیاده‌سازی پنجره واحد تجارت فرامرزی در دولت برشمرد و گفت: در سال ۱۳۹۲ در مجموع ۵۰ میلیارد دلار واردات داشتیم که ۸۶ هزار میلیارد ریال حقوق گمرکی از آن اخذ شد.

سرپرست گمرک ایران افزود: در سال ۱۳۹۵ و با وجود اینکه میزان واردات به ۴۴ میلیارد دلار کاهش یافت، درآمد گمرکی کشور به ۱۸۱هزار میلیارد ریال رسید که البته روند افزایشی درآمدهای گمرکی در سال جاری هم ادامه دارد.