دنیای اقتصاد: صنایع پیشتاز در جذب سرمایه‌ و ایجاد اشتغال معرفی شدند. جدیدترین آمار ارائه‌شده از وضعیت صنایع در جذب سرمایه بیانگر آن است که گروه «سایر تجهیزات حمل و نقل» در دو ماه منتهی به اردیبهشت سال‌جاری توانسته بیش از ۲۱ درصد از سرمایه محقق‌شده در این مدت را به خود اختصاص دهد و به این طریق صدرنشینی کسب و کار را در میان گروه‌های صنعتی از آن خود کند. براساس آمار اعلام شده مجموع سرمایه محقق‌شده در مدت زمان موردبررسی بیش از ۳۱ هزار میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افتی بیش از ۳۵ درصد داشته است.

افت سرمایه‌گذاری محقق شده در حالی صورت گرفته که تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره در این مدت روندی رو به رشد داشته است که با این شرایط می‌توان گفت در این مدت بیشترین پروانه‌های بهره‌برداری صادره به صنایع کوچک و متوسط اختصاص داشته است. براساس آمار اعلام‌شده از میان ۲۴ گروه صنعتی که در این مدت پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند، به لحاظ تعداد ۱۳ گروه رشد داشته‌اند که این آمار بیانگر تسریع روند تکمیل طرح‌های صنعتی است. از سوی دیگر براساس آمار اعلام‌شده از مجموع ۶۷۵ فقره پروانه بهره‌برداری صادره در دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه، پنج گروه صنعتی شامل «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها»، «محصولات از لاستیک و پلاستیک»، «ساخت مواد و محصولات شیمیایی»، «سایر محصولات کانی غیرفلزی» و «محصولات فلزی فابریکی» توانستند بیشترین پروانه بهره‌برداری صادره را به خود اختصاص دهند. در این مدت بیشترین پروانه بهره‌برداری صادره به تعداد ۹۸ فقره متعلق به گروه صنعتی محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها بوده است. این گروه همچنین با جذب هزار و ۸۳۶ میلیارد ریال در این مدت توانست عنوان پنجمین گروه جذاب برای سرمایه‌گذاران را به خود اختصاص دهد. سهم این گروه در ایجاد اشتغال نیز هزار و ۴۲۹ نفر است که در میان سایر گروه‌های فعالیت توانست به‌عنوان دومین گروه اشتغال‌زا شناخته شود. براساس این گزارش متوسط سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای پروانه‌های بهره‌برداری صادره برای راه‌اندازی یک واحد در دوماه منتهی به اردیبهشت ماه سال‌جاری برابر با ۷/ ۱۸ میلیارد ریال بوده که این متوسط سرمایه‌گذاری برای گروه‌های «سایر تجهیزات حمل و نقل، ساخت فلزات اساسی، ساخت منسوجات، وسایل نقلیه موتوری و محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» بالاتر از متوسط کل بوده است. همچنین براساس داده‌های اعلام شده، بالاترین سهم پیش‌بینی سرمایه‌گذاری دراین مدت متعلق به گروه «سایر تجهیزات حمل و نقل» بوده است، این گروه در مدت زمان مورد بررسی توانسته جذب سرمایه بیش از هفت هزار میلیارد ریالی را محقق کند. برای این گروه پروانه‌های بهره‌برداری صادره نیز برابر با هفت فقره بوده و به واسطه سرمایه تزریق شده این گروه موفق به ایجاد ۲۱۸ نفر شغل در کشور شده است. برای گروه «ساخت فلزات اساسی» نیز در این مدت سرمایه‌ای بیش از ۶هزار میلیارد ریالی تخصیص یافته است،‌ مجموع پروانه‌های بهره‌برداری صادره در این مدت نیز ۳۶ فقره بوده و با توجه به موارد مذکور شرایط برای اشتغال ۸۶۱ نفر در کشور فراهم شده است.

سومین گروه موفق در جذب سرمایه نیز به گروه «ساخت منسوجات» اختصاص داشته است. این گروه در مجموع موفق به جذب دوهزار و ۵۶۸ میلیارد ریال سرمایه شده و توانسته برای هزار و ۴۷۱ نفر ایجاد شغل کند. اما گروه «وسایل نقلیه موتوری» نیز در این مدت موفق به جذب سرمایه دو هزار و ۴۱۴ هزار میلیارد ریالی شدند و محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها نیز با جذب هزار و ۸۳۶ میلیارد ریال سرمایه توانست گروه پنجم را به خود اختصاص دهد. اما در میان صنایعی که در این مدت توانستند بیشترین اشتغال‌زایی را به خود اختصاص دهند، می‌توان به گروه‌های «ساخت منسوجات»، «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها»، «محصولات ازلاستیک و پلاستیک»، «محصولات فابریکی» و «ساخت فلزات اساسی» اشاره کرد. از سوی دیگر در آمار مذکور استان‌های پیشتاز در جذب سرمایه و ایجاد اشتغال نیز معرفی شده‌اند که با توجه به این آمار می‌توان گفت بیشترین پروانه‌های صادره در این مدت به استان‌های «اصفهان، تهران، آذربایجان‌شرقی، البرز، فارس و قزوین» اختصاص داشته است. سهم استان اصفهان در پروانه‌های بهره‌برداری صادره در این مدت برابر با ۶۲فقره بوده که جذب سرمایه دوهزار و ۶۹۱ میلیارد ریالی را به همراه داشت و توانست در مجموع برای هزار و ۶۴۴ نفر ایجاد اشتغال کند. استان تهران نیز با ۵۷ فقره پروانه بهره‌برداری صادره در این مدت توانست سرمایه دو هزار و ۸۸ میلیارد ریالی را جذب و به این طریق برای ۹۰۱ نفر اشتغال‌زایی کند.

تصویر سرمایه‌گذاری در ابتدای 96