دنیای ‌اقتصاد: پرونده سال ۹۵ بسته شد و صنایع برتر در سرمایه‌پذیری معرفی شدند. آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که از مجموع بالغ بر یک میلیون و ۲۶۴هزار میلیارد ریال سرمایه پیش‌بینی شده برای اجرای ۱۶هزار و ۸۹۵ فقره جواز تاسیس صنعتی صادره در سال ۹۵، «گروه محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» به لحاظ تعداد توانسته‌اند بیشترین مجوزهای صادره را به خود اختصاص دهند و در مقابل «گروه ساخت مواد و محصولات شیمیایی» بالاترین سهم پیش‌بینی سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده است. براساس آمار اعلام شده «گروه‌های کک و فرآورده‌های حاصل از نفت، ساخت فلزات اساسی، محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها و محصولات از لاستیک و پلاستیک» در جایگاه دوم تا پنجم صنایع سرمایه‌پذیر قرار گرفته‌اند.

آمار اعلام شده بیانگر آن است که در سال ۹۵ در مجموع ۱۶ هزار و ۸۹۵ فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی سرمایه بالغ بر یک میلیون و ۲۶۴ هزار میلیارد ریال در کشور صادر شده است. اشتغال پیش‌بینی شده برای جوازهای صادره برابر با ۳۸۴هزار و ۵۰۱ نفر بوده است. جوازهای تاسیس صادره در مدت زمان مذکور رشدی ۵ درصدی را ثبت کرده است، این رشد را می‌توان به بازگشت رونق در بخش صنعت تعبیر کرد. جوازهای تاسیس صادره در مدت زمان مذکور هر چند طعم رشد را چشید، اما سرمایه و اشتغال پیش‌بینی شده برای جوازهای تاسیس صادره با افت همراه بوده که این امر را می‌توان به گرایش سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و متوسط تعبیر کرد. براساس آمار مذکور سرمایه پیش‌بینی شده برای ۱۶ هزار و ۸۹۵ فقره جواز تاسیس در سال گذشته، افتی دو درصدی و به لحاظ اشتغال نیز افتی ۰۴/ ۰ درصدی را ثبت کرده است.

صنایع جذاب برای سرمایه‌گذاری

از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده بالاترین سهم پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در مدت زمان مذکور به «گروه ساخت مواد و محصولات شیمیایی» اختصاص داشته است. با توجه به مجموع سرمایه‌گذاری صنعتی پیش‌بینی شده می‌توان گفت ۳/ ۲۴ درصد از کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته در کشور به این گروه اختصاص داشته است. سهم پیش‌بینی شده برای «گروه‌ کک و فرآورده‌های حاصل از نفت» نیز در این مدت حدود ۱۹۴ هزار میلیارد ریال بوده است. «ساخت فلزات اساسی» نیز در این مدت پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵۵ هزار میلیارد ریالی را به خود اختصاص داده است. محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها نیز با پیش‌بینی سرمایه بیش از ۱۱۳ هزار میلیارد ریالی در این مدت توانست در جایگاه چهارم قرار گیرد. پنجمین گروه صنعتی به لحاظ بالاترین سهم پیش‌بینی سرمایه‌گذاری نیز به سایر محصولات کانی غیرفلزی اختصاص داشته، سرمایه پیش‌بینی شده برای این گروه بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال بوده است.

از سوی دیگر، بر اساس این گزارش از ۱۶ هزار و ۸۹۵ فقره جواز تاسیس صادره در مدت زمان مذکور بیشترین جواز صادره با دو هزار و ۷۳۲ فقره جواز به «گروه محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» اختصاص داشته است. جوازهای تاسیس صادره برای گروه «سایر محصولات کانی غیرفلزی» نیز در این مدت برابر با هزار و ۹۷۰ فقره بوده است و «محصولات از لاستیک و پلاستیک» نیز با دریافت هزار و ۶۷۲ فقره جواز توانستند جایگاه سوم را به خود اختصاص دهند. اما جایگاه چهارم به گروه «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» اختصاص داشته، برای این گروه در مجموع هزار و ۵۴۵ فقره جواز تاسیس صادر شده است. اما «گروه محصولات فابریکی» نیز در این مدت با دریافت هزار و ۲۹۸ فقره جواز جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است.

استان‌های موفق در جذب سرمایه

گزارش منتشر شده از روند سرمایه پیش‌بینی شده بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی استان‌های «بوشهر، هرمزگان، خراسان رضوی، مرکزی و کرمانشاه» توانسته‌اند عنوان استان‌های موفق در جذب سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص دهند. براساس آمار مذکور بیشترین سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در استان بوشهر بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد ریال است که این میزان به صدور جواز تاسیس واحد شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان سبحان مرتبط است. با توجه به سرمایه جذب شده، این استان توانسته سهم ۵/ ۹ درصدی سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده کل کشور را به خود اختصاص دهد. سهم استان هرمزگان نیز نزدیک به ۱۱۴ هزار میلیارد ریال بوده است.

خراسان رضوی نیز موفق به پیش‌بینی سرمایه بیش از ۱۰۲ هزار میلیارد ریالی شده است. استان مرکزی نیز در این مدت توانسته سهم بیش از ۷۱ هزار میلیارد ریالی را در پیش‌بینی سرمایه‌گذاری به خود اختصاص دهد. اما کرمانشاه به‌عنوان پنجمین استان در سال گذشته سرمایه‌ای بالغ بر ۶۱ ‌هزار میلیارد ریال را برای طرح‌های این استان‌ها پیش‌بینی کرده است. از سوی دیگر گزارش منتشر شده همچنین بیانگر آن است که استان‌های «یزد، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی و اصفهان» بیشترین مجوز صادر شده به لحاظ تعداد را در این مدت به خود اختصاص داده‌اند. اما درخصوص مناطق آزاد در این مدت منطقه آزاد ارس و انزلی با اخذ ۲۷ فقره جواز تاسیس صنعتی توانستند بیشترین مجوز اخذ شده را به خود اختصاص دهند. منطقه آزاد ماکو نیز در این مدت توانست ۱۶ فقره جواز تاسیس صنعتی دریافت کند.

روند صدور مجوزهای معدنی

از سوی دیگر با بررسی مجوزهای معدنی صادره در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ می‌توان گفت دو گروه «پروانه اکتشاف» و «پروانه بهره‌برداری معدن» به لحاظ تعداد رشد داشته‌اند و اما برخلاف این دو بخش، «گواهی کشف» با افت در جوازهای صادره مواجه بوده است.

براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۸۰۰ فقره جواز برای پروانه اکتشاف صادر شده است که در مقایسه با سال قبل این بخش شاهد رشد ۳/ ۱۱ درصدی بوده است. از سوی دیگر، مجوزهای صادره برای گواهی کشف نیز در مدت زمان مذکور با افت همراه بوده، به‌طوری که در این مدت در مجموع ۵۷۳ فقره مجوز برای گواهی اکتشاف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۹ درصدی را تجربه کرده است. این آمار همچنین حکایت از آن دارد که در مدت زمان مذکور ۸۵۴ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی صادره شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل این بخش نیز رشد بیش از ۷ درصدی را تجربه کرده است.

ذائقه 95 سرمایه‌گذاران صنعتی