دنیای اقتصاد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یکشنبه شب گذشته میزبان حدود ۳۰ نفر از فعالان اقتصادی، مدیران سابق و اسبق دولتی و اقتصاددانان بود و نشستی با موضوع انتزاع وزارت بازرگانی و صنعت و معدن را برگزار کرد. به گفته حاضران در این نشست، تفکیک وزارت بازرگانی و برگشت تنظیم بازار از وزارت کشاورزی به وزارت بازرگانی دو محور اصلی این جلسه بود. مرکز پژوهش‌های مجلس در نظر دارد نظرات اقشار مختلف و ذی‌نفعان این حوزه را طی چند جلسه جمع‌آوری کند و نتیجه آن را به مجلس ارائه دهد.

طرح تفکیک برخی از وزارتخانه‌ها در حالی این روزها موضوع بحث و گفت‌وگوی محافل اقتصادی است که هفته گذشته این طرح با دو فوریت به صحن علنی مجلس رفت اما تنها یک فوریت آن به تصویب خانه‌ملت رسید، از این‌رو فرصت مجدد بررسی این طرح به‌وجود آمده است. مخالفان طرح تفکیک وزارت بازرگانی عنوان می‌کنند که برای کوچک شدن دولت، ادغام وزارتخانه‌ها گام اول است. هرچند در ایران این ادغام با کاستی‌هایی همراه است اما آنچه از منظر این افراد اهمیت دارد، ساختار فعلی حاکم بر دولت است که ارتباط چندانی با ادغام یا تفکیک وزارتخانه‌ها ندارد. بنابراین به‌زعم این گروه بهتر است به جای عقبگرد (تفکیک مجدد وزارت بازرگانی) به اصلاح ساختار و کاهش تصدیگری دولت بپردازیم.

موافقان طرح انتزاع وزارت بازرگانی نیز به ناموفق بودن این ادغام در سال‌های گذشته اشاره و اعتقاد دارند در این چند سال نه تنها شاهد کوچک شدن دولت نبوده‌اند، بلکه این ادغام به زیان بخش بازرگانی نیز بوده است. البته اخیرا برخی از مقامات دولتی پشت صحنه تجزیه وزارتخانه‌ها را عدم موفقیت وزارت صنعت، معدن و تجارت در تنظیم بازار نیز عنوان کرده‌اند. همچنین این تصمیم ازسوی شخص رئیس‌جمهوری گرفته شده است. از سویی برخی دیگر عنوان می‌کنند که تجربه کشورهای بزرگ نشان می‌دهد بازرگانی در کشورهایی همچون آمریکا دارای وزارتخانه مجزا یا ادغام شده در وزارت امورخارجه یا وزارت اقتصاد است. تنها کشورهایی به سمت ادغام دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی می‌روند که صادرات صنعتی دارند.