راز تثبیت سکونت در روستاها

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو: وزیر نیرو در آیین خدمات‌رسانی آب و برق به بیش از ۷۳۰۰ روستای کشور، گفت: در سال ۹۵ بیش از ۱۱ هزار کیلومتر شبکه آبرسانی احداث شد و در این سال ۲۹۵۸ روستا آبرسانی شد. در حالی که در سال‌های گذشته و در دولت نهم و دهم به‌طور میانگین ۲۹۳ روستا آبرسانی می‌شد، اما فقط در سال ۹۵ به اندازه کل دولت نهم و دهم آبرسانی روستایی انجام شد.

حمید چیت‌چیان اظهار کرد: در ابتدای این دولت ۶ تا ۷ هزار روستا از طریق تانکر آبرسانی می‌شد و بسیاری از روستاها یا فاقد شبکه آب بودند یا شبکه فرسوده داشتند؛ شرایط بسیار سختی بود و مردم از آب غیربهداشتی استفاده می‌کردند؛ این شرایط برای ما ناگوار بود. این در حالی است که سازمان ملل ۵ حق برای انسان درباره آب قائل است: آب کافی، سالم، گوارا، قابل‌دسترس و مقرون‌به‌صرفه؛ در این میان ما افق‌های تازه و دورتری را برای این امر درنظر گرفتیم. وی تصریح کرد: در سال ۹۲ هیچ ردیفی برای آبرسانی روستایی در نظر گرفته نشده بود و بیشتر از منابع عمرانی استانی استفاده می‌شد، اما در اولین سال تنظیم بودجه ۳۰۰ میلیارد تومان و در سال‌های بعد این رقم به ۱۱۰۰ میلیارد تومان رسید.

وزیر نیرو گفت: با رایزنی دولت و مجلس ۵۰۰ میلیون دلار نیز از صندوق توسعه ملی در سال ۹۴ در اختیار وزارت نیرو و از سال ۹۵ مورد استفاده قرار گرفت. وی ادامه داد: برنامه محوری ما ایجاد مجتمع‌های آبرسانی روستایی بود تا روستاهای بیشتری از آب بهره‌مند شوند. وی اظهار کرد: در سال ۹۵ بیش از ۱۱ هزار کیلومتر شبکه آبرسانی احداث شد و در این سال ۲۹۵۸ روستا آبرسانی شد. وی ادامه داد: نتایج این امر تثبیت جمعیت در روستا، ارتقای بهداشت روستایی، ایجاد اشتغال برای ۵۹ هزار نفر بوده و تا مرداد ماه ۷۸۶ روستا نیز از آب شرب بهره‌مند خواهند شد. وی تاکید کرد: در بخش برق، وزارت نیرو متعهد شد تا روستاهای بالای ۱۰ خانوار را از نعمت برق بهره‌مند کند و طبق آمار بیش از ۹ هزار خانوار برق‌رسانی شد. چیت‌چیان تصریح کرد: در این دوره ۲۱۷ روستا نیز توسط انرژی‌های نو برق‌رسانی شد. برق‌رسانی روستایی توانست تحول عمیق در کیفیت زندگی روستاها و وضعیت اقتصادی آنها ایجاد کرد. ستار محمودی، قائم‌مقام وزیر نیرو در این مراسم گفت: ورود آب لوله‌کشی به داخل خانه‌های روستایی و روشن شدن یک لامپ در یک خانه روستایی نماد امیدواری و تثبیت سکونت در روستاها و تامین امنیت بیشتر مرزها است، چراکه شاید اگر آب و برق روستا نبود ما با پدیده مهاجرت گسترده روستاییان و خالی شدن مرزها روبه‌رو بودیم.