بانکداران اتریشی در راه ایران عکس: دنیای اقتصاد

دنیای اقتصاد: همزمان با ورود هیات تجاری اتریش به تهران، مقامات این کشور از شتاب گرفتن روابط بانکی بین تهران و وین در ماه آینده خبر دادند. مطابق با اظهارات فردریش اشتیفت، سفیر اتریش در تهران، قرار است در ماه آینده وزیر دارایی، رئیس بانک مرکزی و چند تن از مقام‌های بانکی اتریش به ایران بیایند تا درخصوص تسهیل روابط بانکی با ایران وارد مذاکره شوند. در حال حاضر دو بانک در اتریش نقل و انتقالات بانکی میان دو کشور را به انجام می‌رساندند که اختصاص دو بانک به این امر برای تحقق اهداف تجاری میان ایران و اتریش کافی نیست و مقامات ایرانی خواستار تعمیق روابط بانکی هستند.

بر این اساس نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع اتریش وعده داده‌اند تا به‌زودی با بانک‌های درجه یک اتریشی برای برقراری روابط بانکی با ایران مذاکره و از همه ابزارها برای ترغیب آنها استفاده کنند. در نشست مشترکی که دیروز میان فعالان اقتصادی ایران و اتریش، در محل اتاق تهران برگزار شد؛ علاوه بر دیدار و مذاکره فعالان اقتصادی دو کشور در مورد نحوه توسعه همکاری‌های دوجانبه، یک تفاهمنامه همکاری میان اتاق تهران و اتاق وین به امضا رسید. براساس این تفاهم‌نامه، دو طرف همکاری‌های خود را در قالب اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، ارائه اطلاعات اقتصادی و حقوقی، داده‌ها و آمار اقتصادی و اطلاع‌رسانی در مورد پروژه‌های آماده سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهند. مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: پس از برجام، هیات‌های تجاری زیادی میان دو کشور رفت و آمد کرده‌اند و از بین فعالان اقتصادی ۹ ایالت اتریش، تا کنون ۷ ایالت در قالب هیات‌های تجاری عمومی و تخصصی به ایران سفر کرده‌اند. البته طی این مدت، دو هیات تجاری نیز از ایران به این کشور اعزام شده است.

حاصل سفرهای هیات‌های تجاری دو کشور نیز قراردادهایی است که میان فعالان اقتصادی ایران و اتریش منعقد شده است. وی افزود: تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان مناسبات میان دو کشور را کاهش داده است، اما اکنون و پس از برجام روابط دو کشور روند رو به رشد و گسترده‌ای خواهد داشت. رئیس اتاق تهران عنوان کرد: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری بین دو کشور حدود ۳۷۷ میلیون یورو و ناچیز است اما روند صعودی داشته و این صعود به ویژه در صادرات ایران به اتریش قابل مشاهده است. پیش‌بینی می‌شود حجم مبادلات تجاری در سال‌ جاری به ۵۰۰ میلیون یورو افزایش یابد. خوانساری عنوان کرد: ۸۰ درصد از کالاهای وارداتی اعم از واسطه‌ای و سرمایه‌ای نظیر ماشین آلات، مواد شیمیایی و محصولات الکترونیکی از اتریش به کشور وارد شده است و توسعه روابط می‌تواند به افزایش ارزش مبادلات منتهی شود. وی افزود: در طول ۲ سال گذشته، همکاری‌های خوبی در بخش‌های خودروسازی، احداث راه‌آهن، تاسیس زنجیره‌های خدمات، بیمارستان و... صورت گرفته است.

علاوه بر این موارد، در بخش آموزش نیز یک توافقنامه سه‌جانبه میان اتاق ایران، سازمان فنی و حرفه‌ای ایران و موسسه WIFI، منعقد شده که در سال گذشته سه دوره آموزشی با همکاری این موسسه در ایران برگزار شده است. وی با اشاره به بهبود شاخص‌های اقتصاد ایران در سال‌های اخیر و پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد بیش از ۳ درصدی ایران در سال ۲۰۱۷، گفت: به نظر می‌رسد، در چنین شرایطی بتوان نسبت به ارتقای سطح مناسبات تجاری میان ایران و اتریش نیز امیدوار بود؛ هرچند هنوز مشکلات بانکی مانع تسریع مراودات تجاری است.

رئیس اتاق تهران در ادامه به ظرفیت‌های ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: از آنجا که اتریش در شمار کشورهای سرمایه ‌فرست قرار دارد و حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی آن بالاست، می‌توان انتظار داشت این کشور نسبت به سرمایه‌گذاری‌های مشترک در ایران نیز اقدام کند. والتر روک، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع وین نیز با اشاره به اینکه تا کنون همکاری‌های تجاری خوبی بین دو کشور صورت گرفته، گفت: ۳۰ شرکت اتریشی در این نشست من را همراهی می‌کنند. امیدواریم بتوانیم بر اساس این همکاری‌ها به حجم روابط مان در دوران پیش از تحریم‌ها برسیم و این شرکت‌ها بتوانند سهمی در توسعه اقتصادی ایران داشته باشند.

والتر روک افزود: در زمینه‌های مختلف از جمله محیط زیست، مهندسی، پزشکی، فناوری انرژی، شهر هوشمند، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نوسازی تاسیسات و به ویژه آموزش می‌توانیم همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشیم. وی با بیان اینکه ثبات و ادامه حیات در جهان نیازمند نیروی تخصصی و با مهارت است، گفت: یکی از مراکز آموزشی اتاق وین که در زمینه گردشگری فعالیت می‌کند، می‌تواند در زمینه آموزش در حوزه گردشگری با ایران همکاری داشته باشد. وی در ادامه گفت: مرکز اقتصادی وین به دلایل مختلفی همچون کیفیت بالای زندگی، ثبات حقوقی و سیاسی، نظام مالیاتی مطلوب و دارا بودن ۵/۳ درصد از تولیدات اروپا می‌تواند تبدیل به ‌هاب صادرات کالایی ایران به اروپا شود.

محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران نیز تاکید کرد: انرژی‌های تجدیدپذیر، محیط زیست، ماشین‌آلات، صنعت ریل و توریسم از زمینه‌های همکاری بین دو کشور خواهد بود. وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۴ هزار سایت توریستی در کشور وجود دارد که تنها تعداد کمی از آنها از سوی یونسکو به ثبت رسیده است، گفت: ایران می‌تواند در بخش توسعه توریسم از تجربیات اتریش استفاده کند. خوانساری همچنین با اشاره به مشکلات گردشگران و فعالان اقتصادی ایران در اخذ روادید اتریش، خواستار تسهیل این فرآیند شد. روک نیز وعده داد، تسهیل صدور روادید برای ایرانیان را نیز مورد پیگیری قرار دهد. سفیر اتریش نیز انتظار سه ماهه ایرانیان برای دریافت وقت از سفارت اتریش را یأس‌آلود خواند و گفت: از اوایل ماه جولای، شرکتی قرار است، درخواست‌های روادید را به سفارت منتقل کند و بر این اساس به نظر می‌رسد، صدور ویزا برای ایرانیان در مدت زمان کمتری صورت گیرد. ما نیز تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات صدور ویزا به کار می‌گیریم. فردریش اشتیفت، سفیر اتریش در تهران هم در این مراسم با بیان اینکه سطح مناسبات تجاری دو کشور هنوز به ارقام پیش از اعمال تحریم‌ها نرسیده است، گفت: این مراودات اکنون در حال رشد است و صادرات اتریش به ایران در ژانویه سال جاری ۱۹۶ درصد رشد نشان می‌دهد و صادرات ایران به اتریش نیز در همین حد افزایش یافته است. این امیدواری وجود دارد که ارزش مراودات تجاری طی سال‌های آینده به ۸۰۰ میلیون یورو برسد.

وی همچنین درخصوص کمبود راهنمای گردشگری در ایران گفت: موسسه آموزشی گردشگری اتاق وین می‌تواند برای رفع این مساله با ایران همکاری کند. اشتیفت از سفر قریب‌الوقوع وزیر دارایی و مقامات بانکی اتریش به ایران برای تسهیل روابط بانکی دو کشور خبر داد. وی تاکید کرد: هم اکنون تعدادی از بانک‌های اتریش با ایران کار می‌کنند، لیکن تسهیل همکاری‌های تجاری میان دو کشور و تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری نیازمند تعمیق روابط بانکی است. وی تصریح کرد: اتریش خواهان گسترش روابط تجاری با ایران است و برای عادی‌سازی روابط بانکی با تهران، تمام تلاش خود را می‌کند. به گفته سفیر اتریش، خط اعتباری یک میلیارد یورویی برای تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های مشترک با ایران نیز به‌زودی عملیاتی می‌شود. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع وین نیز در جمع خبرنگاران گفت: به‌زودی با بانک‌های درجه یک اتریشی برای برقراری روابط بانکی با ایران مذاکره و از همه ابزارها برای ترغیب آنها استفاده می‌شود. والتر روک، هدف اصلی سفر خود به تهران را تلاش برای برطرف کردن موانع بانکی عنوان کرد و افزود: داشتن روابط بانکی در بالاترین سطح، شرط اصلی رونق روابط تجاری میان دو کشور است. وی همچنین بر افزایش تبادل هیات‌های تجاری تاکید کرد و گفت: در حقیقت گسترش همکاری‌های تجاری در گرو تعامل شرکت‌ها و کسب و کارهای خصوصی دو کشور با یکدیگر است.