تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی حادثه معدن

دنیای اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت، صبح دیروزدرجلسه کمیته حقیقت‌یاب حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر با بیان اینکه فرض اولیه از علت وقوع این حادثه تایید شده، از فرصت یک هفته‌ای به کمیته حقیقت‌یاب برای اعلام علت اصلی انفجار در معدن خبر داد. محمدرضا نعمت‌زاده تصریح کرد: ریزش شدیدی در لایه‌های کوه رخ داده و نیاز به آواربرداری است که با تامین تجهیزات از سایر معادن مجاور یا خریداری آنها از بازار، این اقدام در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در این جلسه گمانه‌زنی اصلی این بوده است که باتری به باتری کردن لکوموتیو حمل زغال‌سنگ و جرقه ناشی از آن عامل حادثه بود، افزود: آنچه واضح است معدن زمستان یورت عاری از گاز متان بوده و ذرات ریز زغال‌سنگ به خودی خود آتش‌زا است. همچنین در این جلسه، کمیته رسیدگی به مسائل انسانی به منظور تصمیم‌گیری درخصوص مسائل درمانی، بیمه‌ای و معیشتی بازماندگان و خانواده‌های معدنکاران نیز تشکیل شد. وی صدور احکام دریافت مستمری برای خانواده‌های بازماندگان، اعطای بیمه بیکاری به کارگران معدن تا زمان بازگشایی مجدد معدن یاد شده، پرداخت هزینه تدفین جان باختگان این حادثه و در نهایت توافق با شرکت بیمه آسیا برای پرداخت بیمه مسوولیت را از مهم‌ترین مواردی برشمرد که در دستور کار این کمیته قرار دارد. نعمت‌زاده در توضیح آخرین وضعیت معدن آزادشهر اظهار کرد: تاکنون تیم‌های مختلف امدادی و نجاتی در منطقه به ۱۰ گروه تقسیم شده و اقدام به عملیات آواربرداری و نجات حادثه‌دیدگان کرده‌اند. وی افزود: براساس آخرین اخبار امدادرسانان به محل حادثه رسیده‌اند، اما به‌دلیل ریزش کوه، طاق زده شده است تا ضمن جریان داشتن هوا و اکسیژن به منطقه پشت انفجار که تعدادی از محبوس‌شدگان در آنجا هستند، برسند.

نعمت‌زاده در ادامه تاکید کرد: توجه به آموزش پیوسته و دائمی تمامی دست‌اندرکاران بخش معدن به‌ویژه بازرسان ایمنی با هر مقدار سابقه کار و شهرت امری ضروری است و با بروز این حادثه تمامی ما باید احساس مسوولیت کرده و از وقوع حوادث مشابه در سایر معادن زغال‌سنگ جلوگیری کنیم. براساس آخرین خبرهای دیروز از وضعیت آواربرداری در تونل معدن آزادشهر، کرامت قنبری مسوول گروه‌های امداد و نجات اعزامی معدن‌های استان‌ها به معدن زمستان یورت آزادشهر، گفت: عملیات آواربرداری در دو جبهه صورت گرفته است و از هر دو جبهه در حال نزدیک شدن به اتاق استخراج هستند و امیدوارند تا بتوانند زودتر به محل قرارگیری معدنچیان برسند.