ظرفیت تولیدی فولاد کشور 60 درصد افزایش می‌یابد

گروه بنگاه‌ها - فاطمه بهادری: مدیرعامل بانک صنعت و معدن از افزایش ۶۰ درصدی ظرفیت فولاد کشور با تسهیلات این بانک تا یک سال آینده خبر داد. علی اشرف افخمی در یک نشست خبری با ارائه گزارشی از پرداخت تسهیلات به طرح‌های هفت‌گانه فولادی در کشور خبر داد و گفت: فولاد روهینا ازجمله طرح‌هایی است که با تسهیلات بانک صنعت و معدن، فاز یک آن در فروردین‌ماه و فاز دوم در اواخر سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

افخمی درباره روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی پس از برجام گفت: تا پیش از اعمال تحریم‌ها، یکصد بانک خارجی با ما همکاری می‌کردند که با اعمال تحریم‌ها این رابطه با مشکل مواجه شده بود و با رفع تحریم‌ها اکنون ۷۱ بانک مجددا این ارتباط را با هزینه‌های بسیار پایین‌تر آغاز کرده‌اند. وی افزود: بانک‌های خارجی تا پیش از برجام بیش از ۱۰ درصد حق‌الزحمه جابه‌جایی پول از ما دریافت می‌کردند که اکنون به کمتر از نیم درصد رسیده است. افخمی میزان خطوط اعتباری بانک صنعت و معدن از اگزیم بانک هند را ۴۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: خط اعتباری ‌ما از اگزیم‌ بانک کره جنوبی نیز یکصد میلیون یورو است. به گفته وی، در سال ۲۰۱۶، دو میلیارد و یکصد میلیون یورو از بانک‌های ایرانی برای بانک ایران و اروپا گشایش اعتبار صورت گرفته است. افخمی از مذاکره با سه کشور اروپایی برای خطوط اعتباری جدید خبر داد. به گفته وی، ایجاد روابط کارگزاری با بانک‌های سنگاپوری نهایی شده است. وی ادامه داد: روابط کارگزاری با مالزی در مرحله نهایی است و تا پایان سال یک کارگزاری دیگر نیز افزوده می‌شود. وی افزود: در ۱۰ ماه گذشته ۲۹۳ فقره گشایش اعتبار با بانک‌های خارجی از مسیر سوئیفت انجام شد و ۷۸۵ میلیون یورو و نیز ۵۰۰ میلیون یوروی دیگر در حوزه بالادستی پارس جنوبی صورت گرفت. مدیرعامل بانک صنعت و معدن همچنین از تبدیل طرح فرآسا در منطقه‌ای بین کرج و قزوین به یک منطقه ویژه اقتصادی (در صورت تصویب دولت) در اسفندماه خبر داد و گفت: یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک، در این طرح سرمایه‌گذاری کرده است. افخمی به واگذاری بخشی از سهام شرکت آتیه دماوند از شرکت‌های زیرمجموعه بانک صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: قصد داریم بخشی از این سهام را در اختیار یک شریک خارجی قرار دهیم. وی از احتمال واگذاری بخشی از سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و آتیه دماوند خبر داد. از سوی دیگر، افخمی از تامین مالی قرارداد ایرباس از ۲۰ دسامبر ۲۰۱۶ (۲۹ آذر ۹۵) توسط بانک صنعت و معدن خبر داد که علاوه‌بر یک فروند هواپیمای تحویل‌شده، دو فروند دیگر نیز تا پایان سال تحویل کشور خواهد شد. وی تصریح کرد: اولین پیش‌پرداخت بانک صنعت و معدن برای خرید هواپیما، یکصد میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه با افزایش سرمایه دو هزار و یکصد میلیون تومانی حاصل از تجدید ارزیابی، سرمایه بانک به چهار هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، گفت: با مصوبه دولت، دو هزار میلیارد تومان نیز به این رقم افزوده می‌شود که سرمایه بانک را به ۶ هزار میلیارد تومان می‌رساند.وی کفایت سرمایه بانک را با احتساب افزایش سرمایه جدید ۱۲ درصد برآورد کرد و افزود: معوقات بانک نیز به ۸/ ۷ درصد رسیده که تا پایان امسال به هفت درصد کاهش می‌یابد. افخمی از راه‌اندازی سیستم بانکداری متمرکز مختص بانک‌های توسعه‌ای در هفتم اردیبهشت‌ماه آینده در بانک صنعت و معدن خبر داد که صد‌درصد آن داخلی است. وی میزان قراردادهای صندوق توسعه ملی با بانک صنعت و معدن در گذشته را پنج میلیارد دلار اعلام کرد که ۲/ ۴ میلیارد دلار آن عملیاتی شده است. به گفته وی، میزان قراردادهای بانک صنعت و معدن با صندوق توسعه ملی در سال آینده را بیش از ۲ میلیارد دلار پیش‌بینی کرد. افخمی اظهار کرد: اضافه برداشت بانک صنعت و معدن از بانک مرکزی در ۳۸ ماه متوالی گذشته، همچنان صفر است. به گفته وی، بانک صنعت و معدن حتی یک ریال هم به بانک‌های خارجی بدهی ندارد و پس از برجام پرداخت بدهی‌هایمان تسهیل شده است. وی با بیان اینکه قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان با تامین مالی ۸/ ۱میلیارد دلاری بانک صنعت ومعدن در حال اجراست، افزود: این قطار مدت مسافرت را به دو ساعت کاهش می‌دهد. وی ادامه داد: تامین مالی پروژه تهران -مشهد نیز برای کاهش ساعت مسافرت این مسیر به ۶ ساعت نیز در حال مطالعه است. به گفته وی، پروژه ترانزیت شرق کشور از چابهار به زاهدان وبالاتر وتامین مالی آن از سوی بانک صنعت ومعدن نیز پیشنهاد شده است. مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: بازدیدهایی که از این واحدها انجام گرفته نشان می‌دهد که این واحدها یا نیروی جدید اضافه کرده‌اند یا نیروهای قبلی خود را حفظ کرده‌اند: در صورتی که اگر این پرداخت‌ها انجام نمی‌شد با بحران بیکاری در این واحدها مواجه می‌شدیم. افخمی با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۲ درصد کل تسهیلات بابت رونق تولید را بانک صنعت و معدن پرداخت کرده است، افزود: در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۲۹۳ فقره گشایش اعتبار انجام شده که این اعتبارات به‌طور مستقیم از بانک‌های خارجی و از مسیر سوئیفت به مبلغ ۷۸۵ میلیون یورو انجام شده است. وی ادامه داد: البته ۵۰۰ میلیون یورو هم برای صنایع بالادستی پارس جنوبی تجهیز مالی کردیم که در مجموع حجم تامین مالی برای این پروژه به یک میلیارد دلار می‌رسد. وی با اشاره به حضور این بانک در پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران گفت: برای این پروژه ۱۸ میلیارد دلار تامین مالی شده است. همچنین پروژه برقی تهران -مشهد هم به این بانک داده شده که در حال مطالعه هستیم؛ اما برآورد ما کمتر از ۲/ ۲میلیارد دلار نخواهد بود.وی به تامین مالی تعمیر موتور هواپیما اشاره کرد و گفت: بانک صنعت و معدن ۲۵ موتور هواپیما را تامین مالی کرد که برای تعمیرات به خارج از کشور فرستاده شدند. وی درخصوص تسهیلات‌دهی به کسبه ساختمان پلاسکو نیز اظهار کرد: به واحدهای تولیدی این ساختمان تسهیلات داده می‌شود. همچنین مجتمع تجاری نور که بابت بدهی به بانک صنعت و معدن منتقل شده را در اختیار این کسبه قرار می‌دهیم البته با ضمانت بنیاد مستضعفان؛ تا در صورتی که اجاره پرداخت نشد بنیاد آن را پرداخت کند. وی به تامین مالی هفت طرح پتروشیمی ازسوی بانک صنعت و معدن اشاره کرد وگفت: پتروشیمی‌های مسجد سلیمان، ایلام، لرستان، مهاباد و هنگام از جمله این طرح‌ها است.