دنیای اقتصاد: جزئیات وضعیت توسعه صنعتی در استان‌ها و گروه‌های صنعتی منتشر شد. براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه فصل اول سال ۹۵ در مجموع سه هزار و ۹۳۹ فقره پروانه بهره‌برداری در کشور صادر شده که هزار و ۷۱۶ فقره آن به پروانه‌های بهره‌برداری توسعه‌ای اختصاص داشته است. «افزایش ظرفیت، اصلاح ظرفیت و نوسازی واحدهای تولیدی» سه ضلع توسعه صنعتی محسوب می‌شود؛ سه ضلعی که تحقق آنها در زمره برنامه‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد و در راستای تحقق آن نیز تسهیلات بسیاری برای واحدهای مورد نیاز در نظر گرفته شده است. رشد ۱۳درصدی صدور پروانه بهره‌برداری توسعه‌ای را می‌توان به بازگشت رونق به بخش تولید نسبت داد؛ روندی که به واسطه آن بنگاه‌ها افزایش ظرفیت یا نوسازی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. به گفته مسوولان وزارت صنعت، معدن وتجارت برای صدور پروانه توسعه‌ای مجوز جدید برای بنگاه متقاضی صادر نمی‌شود و تنها مجوز قبلی اصلاح می‌شود.

براساس آمار اعلام‌شده در سه فصل اول سال جاری مجموع سرمایه محقق شده برای ۳ هزار و ۹۳۹ فقره پروانه بهره‌برداری صادره شده در کشور بیش از ۱۷۴ هزار میلیارد ریال بوده که این حجم از سرمایه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی نزدیک به ۴۶ درصدی را ثبت کرده و با توجه به داده‌های اعلام شده بیش از ۴۷ هزار میلیارد ریال آن به پروانه‌های توسعه‌ای اختصاص داشته است. این میزان از سرمایه حکایت از رشد بیش از ۱۳ درصدی سرمایه محقق شده برای پروانه‌های بهره‌برداری توسعه‌ای دارد. از سوی دیگر، اشتغال محقق شده برای پروانه بهره‌برداری صادره در مدت زمان مورد بررسی نیز برابر با ۵۸ هزار و ۶۶۲ نفر بوده که سهم پروانه‌های بهره‌برداری توسعه‌ای در این خصوص برابر با ۱۹ هزار و ۷۳۰ نفر است.

صدرنشینان دریافت جواز

براساس آمار اعلام‌شده در سه فصل اول سال جاری بیشترین پروانه بهره‌برداری توسعه‌ای به گروه‌های صنعتی «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها»، «ساخت مواد و محصولات شیمیایی»، «محصولات از لاستیک و پلاستیک»، «سایر محصولات کانی غیرفلزی» و «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات» اختصاص داشته است. براساس آمار می‌توان گفت که سهم «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» در بخش افزایش ظرفیت، اصلاح ظرفیت و نوسازی برابر با ۳۴۵ فقره است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت بیش از ۷ درصدی داشته است. با توجه به آمار اعلام‌شده می‌توان گفت این بخش بیشترین سهم از سه ضلع توسعه صنعتی را به خود اختصاص داده است. مجموع پروانه‌های بهره‌برداری صادرشده برای این گروه برابر با ۵۶۲ فقره بوده است. از سوی دیگر، متوسط سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک واحد در این گروه برابر با ۸/ ۴۲ میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۶/ ۱۹ میلیارد ریال) بیش از ۱۱۷ درصد رشد داشته است. برای گروه «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» نیز در مدت زمان مورد بررسی ۲۱۸ فقره پروانه بهره‌برداری توسعه‌ای صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۲ درصدی برای این گروه ثبت شده است؛ مجموع پروانه بهره‌برداری صادره‌شده برای این گروه صنعتی برابر با ۴۵۳ فقره بوده است. برای «محصولات از لاستیک و پلاستیک» نیز در مدت زمان مورد بررسی ۲۱۱ فقره پروانه بهره‌برداری توسعه‌ای صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد رشد داشته است. مجموع پروانه بهره‌برداری صادره برای این گروه برابر با ۵۴۲ فقره است. اما چهارمین گروه صنعتی که بیشتر پروانه‌های بهره‌برداری توسعه‌ای را به خود اختصاص داده است به گروه «سایر محصولات کانی غیرفلزی» اختصاص داشته است، پروانه بهره‌برداری توسعه‌ای صادره برای این گروه برابر با ۱۷۱ فقره بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸۲ درصد رشد داشته است. مجموع پروانه بهره‌برداری صادره برای این گروه صنعتی برابر با ۴۴۱ فقره بوده است. پنجمین گروه نیز به «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات» اختصاص داشته است. پروانه‌های بهره‌برداری توسعه‌ای برای این گروه نیز برابر با ۱۰۵ فقره در سه فصل اول سال جاری بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت ۱۸ درصدی برای این گروه ثبت شده است. مجموع پروانه بهره‌برداری صادره برای این گروه برابر با ۲۴۸ فقره بوده است.

استان‌های صدرنشین

آمار اعلام‌شده بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۵ استان «تهران، خراسان‌رضوی، البرز، آذربایجان شرقی و اصفهان» بیشترین پروانه بهره‌برداری توسعه‌ای صادره را به خود اختصاص داده‌اند. سهم استان تهران از پروانه‌های بهره‌برداری توسعه‌ای صادره برابر با ۲۱۴ فقره بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۵/ ۱۱درصدی داشته است. سهم خراسان رضوی نیز از پروانه‌های بهره‌برداری توسعه‌ای نیز برابر با ۱۳۲ فقره بوده که رشدی بیش از ۳۳ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل برای این گروه رقم زده است. استان البرز نیز با ۱۱۹ فقره پروانه بهره‌برداری توسعه‌ای در سه اول فصل سال جاری توانست در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۱۰ درصدی را تجربه کند؛ اما آذربایجان شرقی در پروانه‌های بهره‌برداری توسعه‌ای صادره سهم ۱۱۸‌فقره‌ای داشته و با وجود آنکه عنوان چهارم را از میان استان‌های موفق در اخذ پروانه بهره‌برداری صادره توسعه‌ای به خود اختصاص داده است، اما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت ۳۵ درصدی را تجربه کرده است. برای استان اصفهان نیز در ۹ ماه منتهی به آذر در مجموع ۱۰۸ فقره پروانه بهره‌برداری توسعه‌ای صادره شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته است.

جغرافیای سه ضلع توسعه صنعتی