فرانسه به دنبال تامین مالی پروژه‌های ایرانی

دنیای اقتصاد: در نشست هیات فرانسوی متشکل از مدیران‌عامل و صاحبان صنایع ۵۷ شرکت صنعتی و اقتصادی فرانسه در ایدرو، منصور معظمی ورود هیات بلندمرتبه اقتصادی فرانسه همراه با وزیر امور خارجه این کشور به ایران را نشانه تاکید فرانسه بر اجرای برجام توصیف کرد. رئیس ایدرو در حاشیه نشست مشترک سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با هیات فرانسوی با اشاره به ترکیب این هیات گفت: تاکنون با شرکت‌های فرانسوی همکاری‌های خوبی داشتیم و امیدواریم نتایج این جلسه منجر به توسعه همکاری‌های فی ‌مابین شود. وی اظهار کرد: از ۱۹ تفاهم‌نامه امضا شده با طرف‌های خارجی از جمله فرانسوی‌ها بعد از اجرایی شدن برجام، ۷ تفاهم‌نامه به عقد قرارداد منتهی شد.

رئیس ایدرو درباره نشست مشترک سازمان گسترش با هیات اقتصادی فرانسه مرکب از صاحبان صنایع و شرکت‌های بزرگ کشور به خبرنگاران گفت: در جمع این هیات فرانسوی مدیران و صاحبان بسیاری از بخش‌ها و رشته‌های صنعتی حضور دارند و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم حداقل دو تفاهم‌نامه دیگر را به قرارداد تبدیل کنیم. وی با اشاره به تسهیل رفت و آمدها با اجرایی شدن برجام و نیز فرصت ایجاد شده گفت: این تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها در بخش‌های مختلف شامل انرژی، نفت و گاز، خودرو، راه‌آهن و برخی از این تفاهم‌نامه‌ها به مرحله رئوس قرارداد رسیده است. معظمی افزود: با بخشی دیگر از شرکت‌های فرانسوی موافقت‌نامه امضا کردیم که از سوی شرکت‌هایی که ایدرو در آنها سهام دارد امضا شد؛ مثل شرکت‌های خودروساز که امسال با دو شرکت فرانسوی قرارداد منعقد کردند که قرار است تولیدات مشترک آنها با ایران‌خودرو اسفند امسال وارد بازار شود.

وی با بیان اینکه تولیدات مشترک دیگر شرکت فرانسوی با سایپا هم اوایل سال آینده روانه بازار می شود، گفت: ایدرو یک قرارداد با رنو امضا کرده است که ماه آینده به قرارداد نهایی تبدیل می‌شود. وی افزود: متاسفانه در دوران تحریم‌های تحمیلی به‌دلیل قطع ارتباطات و محدودیت شرکت‌های خارجی فرصت همکاری وجود نداشت، هرچند استفاده از ظرفیت داخلی شکل گرفت ولی ترکیب این دو می‌تواند مشکلات ما را حل کند. وی با بیان اینکه افزایش توان داخلی و توسعه صنعتی از طریق سرمایه‌گذاری مشترک است افزود: براساس قراردادهایی که ما در خودروسازی منعقد کردیم خودروسازان صاحب برند علاوه بر سرمایه‌گذاری، با برند خود تولید می‌کنند که فرصت بسیار خوبی است و اکنون مذاکرات ما در صنعت بالگرد به خوبی پیش می‌رود.

معظمی با اشاره به اینکه در این حوزه‌ها ما تلاش می‌کنیم در قالب مشارکت و آوردن سرمایه و تکنولوژی نیازهای کشور را تامین کنیم و آنچه ما در این مدت یکساله شاهد بودیم مشارکت جدی و قابل تحسین است، افزود: ما هیچ تفاهم‌نامه یا قراردادی با طرف‌های خارجی منعقد نکردیم مگر اینکه در کنار سرمایه‌گذاری بحث صادرات دیده شده باشد. در ادامه این نشست مدیر بخش بین‌الملل کار فرمایان فرانسه نیز اصلی‌ترین مشکل همکاری با ایران را عدم ورود بانک‌های غربی برای تامین مالی عنوان کرد و گفت: فرانسه به دنبال برطرف کردن این قبیل موانع است. ایو تیبو دوسیلگی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه هدف اصلی، ادامه دادن همکاری‌های تنگاتنگ بین شرکت‌های فرانسوی و ایرانی است، گفت: این هیات به مناسبت حضور وزیر امور خارجه فرانسه و رئیس کمیته اقتصادی فرانسه در ایران به این کشور آمدند و در اصل با سه محور اصلی سازه‌های بزرگ، حمل‌و‌نقل و انرژی و محیط زیست به ایران سفر کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه فرانسه می‌تواند در حوزه‌های مورد نیاز ایران اقدام به همکاری کند، عنوان کرد: در تمام شاخه‌هایی که ذکر شد به خصوص حمل‌و‌نقل و محیط‌زیست، نیاز‌های بازار ایران بسیار مهم و مشخص است و حدود ۶۰ شرکت فرانسوی بزرگ، متوسط و کوچک در ایران حضور پیدا کردند. مدیر بخش بین‌الملل کار فرمایان فرانسه در ادامه در تشریح مشکلات پیش روی همکاری با ایران گفت: مشکل اصلی که در مسیر همکاری ایران و فرانسه وجود دارد، تامین مالی پروژه‌هاست، چرا که بانک‌های غربی هنوز حاضر نیستند برای تامین مالی پروژه‌هایی که در ایران است ورود کنند، اما بانک‌های فرانسوی با جدیت پیگیر رفع این چالش هستند.

نایب رئیس بخش ساخت و ساز شرکت «ونسی ایرپورت» فرانسه نیز در این نشست گفت: برداشته شدن تحریم‌ها گشایشی برای استحکام روابط شرکت‌های ایرانی و فرانسوی بود و در اصل تجربه و دانسته‌های شرکت‌های فرانسوی مورد نیاز ایران است تا بتواند از آنها برای توسعه استفاده کند. وی در باره اینکه فرانسه به دنبال برطرف کردن موانع مالی است، گفت: بانک‌های فرانسوی در موضعی نیستند که بتوانند برای رفع مشکلات بانکی رأسا اقدام کنند اما تمام تلاش‌ها در فرانسه برای پیدا کردن راه‌حلی برای برطرف کردن موانع بانکی برای تامین مالی پروژه‌های ایرانی در بلند مدت است.