گروه بنگاه‌ها: برگزاری کارگاه‌های آموزشی یکی از اهداف «همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار» است که در هفتمین دوره این همایش نیز برگزاری این کارگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است. ایجاد تعامل با تصمیم گیران، صاحب نظران و فعالان بخش هاى مختلف صنعت فولاد را می‌توان یکی از اهداف برگزاری این کارگاه‌ها دانست. کارگاه‌های تخصصی به منظور فراهم کردن زمینه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری و ایجاد تغییرات در برنامه‌های بلندمدت شرکت‌ها برگزار می‌شود.

از جمله شرکت هایى که در کارگاه‌های آموزشی حضور دارند می‌توان به شرکت اینتکو، شرکت تکنولوژی ذوب و ریخته‌گری اشاره کرد که در سال ۱۹۷۳ به‌عنوان یک شرکت مهندسی کاملا خصوصی و مستقل تاسیس شده است. این شرکت در مهندسی پایه و تفصیلی، طراحی، تامین و نصب تجهیزات و در نهایت راه‌اندازی کارخانه‌های فولاد و ریخته‌گری تخصص دارد. در واقع شرکت اینتکو یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات و تجهیزات در سطح جهانی برای صنعت آهن و فولاد است که از ایده پروژه‌ها گرفته تا تامین و نصب واحدهای تولید و یک کارخانه کامل را تحت پوشش قرار می‌دهد. این شرکت اتریشی همچنین توانایی لازم در مورد انتقال دانش فنی تولید فولاد، کمک‌های فنی و خدمات عملیاتی را دارد. در دهه گذشته، اینتکو گروهی از شرکت‌های متشکل از تخصص‌ها و دانش‌های گوناگون در زمینه تکنولوژی و مهارت تولید فولاد را به وجود آورد و به این ترتیب نیروی کار خود را به ۳۵۰ مهندس بسیار باتجربه رساند. اکنون این شرکت دارای تجربه، تکنولوژی پیشرفته و دانش در زمینه طراحی و راه‌اندازی واحدها و کارخانه‌های فولادسازی است. در همین راستا با مدیر عامل شرکت اینتکو «آقای رولند کریستل» گفت‌وگویی انجام دادیم که مشروح آن در ادامه آمده است.

فعالیت اینتکو در ایران از چه زمانی آغاز شد؟

اینتکو بیش از ۲۰ سال است که در ایران فعالیت دارد و پروژه‌های زیادی انجام داده اما حدود ۲ سال است که در ایران دفتر رسمی راه‌اندازی کرده و سعی دارد تا ضمن آشنایی با قوانین ایران، اقدامات خود را گسترش دهد. همچنین امکان ارتباط مستقیم و سریع‌تر را برای طرف‌های ایرانی فراهم کرده است. هدف دیگر ما از ایجاد دفتر در ایران ارائه تکنولوژی به روز و ارائه روش‌هایی برای افزایش بهره‌وری است.

با توجه به لغو تحریم‌های بین‌المللی آیا چالش نقل و انتقال پول برطرف شده است؟

به رغم لغو تحریم‌ها، داد و ستد با ایران هنوز سختی‌های خود را دارد و نقل و انتقال پول با تاخیر صورت می‌پذیرد.یکی از مشکلات در مراودات تجاری با ایران، عدم ارائه تضمین‌های لازم از سوی دولت در فاینانس‌ها است؛ چرا که اغلب شرکت‌ها قادر به ارائه تضمین نبوده و پیشرفت و اجرای پروژه نیز بدون دریافت فاینانس امکان‌پذیر نیست.

آیا شرکت اینتکو تمایل به سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران دارد؟

به دلیل مشکلاتی که مطرح شد و نبود زیرساخت‌های لازم، امکان سرمایه‌گذاری در ایران وجود ندارد، اما توصیه اینتکو به سرمایه‌گذاران این است که دوره سرمایه‌گذاری در واحد‌های ذوبی و نوردی به پایان رسیده و سودآور نیست به همین دلیل بهتر است به سمت فولاد‌های آلیاژی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر پیش بروند که در ایران خلأ آن احساس می‌شود.

آیا پیشنهادی برای اجرای پروژه در ایران داشته‌اید؟

بله، پیشنهادهای زیادی از ایران برای اجرا و ارتقای بهره‌وری داشتیم، اما به‌نظر می‌رسد که کار با شرکت‌های بخش خصوصی بعضا سریع‌تر به نتیجه می‌رسد؛ چرا که ارتباط کاری با آنها سهل و آسان و سرعت عمل و تصمیم‌گیری نسبت به شرکت‌های دولتی بیشتر است و در همین حال کار با شرکت‌های بخش خصوصی نیز سختی‌های خاص خود را دارد. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد با توجه به کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی برای اجرای پروژهای بازسازی، توسعه‌ای یا پروژه‌های جدید اغلب این واحد‌ها نیاز به تامین منابع خارجی داشته که نیاز به ارائه گارانتی از سوی دولت است که فعلا اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و این موضوع نیز علاوه بر نقل و انتقال پول مشکل مضاعفی را برای اجرای پروژه‌‌های جدید به‌وجود آورده است.

همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار قرار است در روزهای ۲۶ و ۲۷ بهمن ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار ‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر یا حضور در این همایش می‌توانند با شماره تلفن ۴۲۷۱۰۱۵۱ تماس بگیرید یا به وب‌سایت https:/ / events.den.ir مراجعه یا با آدرس ایمیل ISMC@den.ir مکاتبه کنند.