خبرگزاری مهر: طی ۴۵ روز گذشته گازرسانی به کارخانه‌های سیمان متوقف شده و دولت هنوز طلب ۲۹میلیون دلاری دوسال اخیر کارخانه‌های سیمان بابت سوخت جایگزین را به آنها پرداخت نکرده است.

در این خصوص، مرتضی لطفی، نایب رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان کشور با اشاره به قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران گفت: این کشور یکطرفه اقدام به قطع صادرات گاز به ایران کرده است و با توجه به سرمای شدیدی که در مناطق سردسیر ایران وجود دارد و اولویت گازرسانی به واحدهای مسکونی، گاز کارخانه‌های سیمان در این مناطق قطع شده است.

وی با بیان اینکه از ۴۵ روز گذشته تاکنون گاز کارخانه‌ها در این مناطق قطع شده است، اظهار کرد: قطع دستوری گاز این کارخانه‌ها مشکلات زیادی را برای شان به وجود آورده است و از سوی دیگر هر لیتر مازوت با نرخ ۳۰۰ تومان در اختیار کارخانه‌ها قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پرداخت این رقم برای کارخانه‌ها دشوار است، گفت: کارخانه‌ها با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند، ضمن اینکه باید هزینه زیادی را بابت حمل مازوت به کارخانه بپردازند که این از توان کارخانه‌ها خارج است.

لطفی با اشاره به اینکه ما در جلسه‌ای که با وزیر صنعت داشتیم پیشنهاد کردیم که وزیر با رایزنی با دولت قیمت هرلیتر مازوت را به ۱۲۰ تومان برساند، افزود: ما تقاضا داریم که یا گازرسانی به کارخانه‌ها برقرار شود یا اینکه قیمت مازوت را برابر با قیمت گاز محاسبه کنند، زیرا به ازای تولید هر یک تن سیمان نیاز به ۱۰۰لیتر مازوت داریم که هزینه زیادی است.

این فعال صنعت سیمان کشور با اشاره به اینکه به دلیل رکود صنایع سیمان، ظرفیت تولید را از ۶۵ درصد به ۶۰ درصد برای این ماه کاهش دادیم، اظهار کرد: امیدواریم که دولت اقداماتی را برای حل مشکل صنایع سیمان اجرا کند.

همچنین در این رابطه سیدمحمد اتابک رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان کشور با بیان اینکه با شروع فصل سرما، قطع شدن گاز، وضعیت تولید کارخانه‌های سیمان کشور را به‌هم‌ریخته است، گفت: هرساله با سرد شدن هوا و شروع فصل سرما و افزایش مصرف عمومی شاهدیم که گاز کارخانه‌های سیمان را برای تامین گاز مورد نیاز کشور قطع می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه صنعت سیمان دو سال است که مبلغ ۲۹ میلیون دلار بابت قطع گاز از دولت طلبکار است و این بدهی بلاتکلیف مانده و درعین‌حال مسوولان حتی حاضر به تهاتر هم نیستند، اظهار کرد: در این شرایط با شروع فصل سرما بازهم شاهد قطع مکررگاز هستیم. رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان کشور با اعلام اینکه برای رسیدگی به این موضوع و مشکلات پیش‌آمده از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده‌ایم که ستاد اقتصاد مقاومتی برای صنعت سیمان تشکیل شود تا به این مشکلات رسیدگی شود، گفت: امیدواریم مشکلات گازرسانی این صنعت هرچه سریع‌تر حل شود.