خبرگزاری فارس: مدیریت ۳۰۰۰ مگاوات برق خاموشی‌‌های امسال را منتفی کرد. وزیر نیرو با بیان این خبر اعلام کرد: فاصله معناداری بین هزینه‌ها و در آمدهای صنعت برق وجود دارد و این توسعه صنعت برق را با مشکل مواجه کرده است.

 

حمید چیت‌چیان افزود: در سال گذشته حدود ۳ هزار مگاوات مدیریت بار انجام شده است و اگر این امر صورت نمی‌گرفت، حتما در سال با خاموشی مواجه می‌شدیم. چیت‌چیان اظهار کرد: در احداث نیروگاه شوباد از فناوری خنک کاری به‌وسیله هوا استفاده شده که باعث کاهش مصرف آب به میزان ۳ لیتر در ثانیه می‌شود. وی افزود: در نیروگاه‌های مشابه که از این تکنولوژی استفاده نشده است، ۱۰۰ لیتر آب در ثانیه مصرف می‌شود و این امر با توجه به کمبود آب در این منطقه ستودنی است. وی گفت: در طول سه سال گذشته با راه‌اندازی نیروگاه‌های سمنگان، گل‌گهر و شوباد در مجموع ۱۱۲۴ مگاوات به ظرفیت کل برق استان کرمان افزوده شده؛ در حالی که ظرفیت تولید برق این استان پیش از این ۱۴۲۰ مگاوات بوده است. وی اظهار امیدواری کرد با تامین گاز در منطقه، امکان احداث نیروگاه سیکل ترکیبی زرند آغاز شود. وزیر نیرو در این مراسم به آغاز عملیات اجرایی احداث ۵ هزار مگاوات نیروگاه در قالب ۲۸ واحد نیروگاهی اشاره و اظهار کرد: از این میزان۲۲۰۰ مگاوات بخش بخار و ۲۸۰۰ مگاوات نیز از صفر راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: به غیر از نیروگاه بندرعباس به ظرفیت ۸۹۰ مگاوات، سایر نیروگاه‌ها توسط بخش خصوصی احداث می‌شود که افتخاری برای بخش خصوصی و صنعت برق کشور است. وزیر نیرو مجموع سرمایه‌گذاری در این بخش را ۱۱ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان اعلام و اظهار امیدواری کرد این نیروگاه‌ها هر چه زودتر وارد مدار برق کشور شوند.