دنیای‌اقتصاد: ۱۰هزار میلیارد تومان از بدهی‌های وزارت نیرو پرداخت شد. وزیر نیرو با بیان اینکه مجموع بدهی‌های صنعت برق در ابتدای امسال ۳۲هزار میلیارد تومان بوده است، اعلام کرد: با مکانیزم‌های اوراق تسویه خزانه، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت این بدهی‌ها به ۲۲هزار میلیارد تومان رسیده است. حمید چیت‌چیان در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در ادامه با اشاره به عقب‌ماندگی در ساخت نیروگاه در کشور، اظهار کرد:‌ در ۱۰ سال گذشته مجوز احداث ۳۷ هزار مگاوات نیروگاه از سوی وزارت نیرو به بخش خصوصی داده شده، این در حالی است که تنها در این مدت ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه احداث شده است.

چیت‌چیان افزود: علت عمده عقب‌ماندگی در ساخت نیروگاه از سوی بخش خصوصی این بوده که امکان تامین سرمایه و منابع مالی در داخل کشور میسر نبوده است. وزیر نیرو اضافه کرد: در تمام کشورهایی که در مسیر توسعه حرکت کرده‌اند و توانسته‌اند موفق شوند، منابع خارجی وارد چرخه اقتصاد ملی شده و از این طریق توانسته‌اند گام‌های توسعه را سریع‌تر بردارند. چیت‌چیان اظهار کرد: ما هیچ تفاوتی بین اتکا و توانمندی‌های داخلی و استفاده از منابع خارجی نمی‌بینیم، اینها مکمل همدیگر هستند. چیت‌چیان با بیان اینکه صنعت برق با اتکای ۹۵ درصدی به تولیدات و محصولات داخلی یکی از صنایع پیشرو کشور است، اظهار کرد: با توجه به اینکه علم و فناوری در جهان به سرعت در حال پیشرفت است بنابراین ما نیازمندیم که شبکه برق کشورمان را به‌ پیشرفته‌ترین تجهیزات روز جهان مجهز کنیم. وی با بیان اینکه صنعت برق همواره نیازمند یک داد و ستد و ارتباط نزدیک با کشورهای پیشرو جهان است، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه صنعت برق از این جهت که فرصت مناسبی برای عرضه و ارائه‌ آخرین دستاوردها و محصولات از سوی ایران و سایر کشورها شناخته شده از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته وزیر نیرو، در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های ایرانی با همکاری شرکت‌های خارجی در قالب جوینت ونچر توانسته‌اند بازارهای خوبی را در سطح بین‌الملل برای خود دست و پا کنند. چیت‌چیان اظهار کرد: انتظار می‌رود با توجه به شرایط جدید بین‌المللی به ویژه در پسابرجام صنعت برق ایران بتواند سطح همکاری‌های خود را در عرصه بین‌الملل افزایش داده و بازار صادراتی خود را توسعه و گسترش دهد. وی با بیان اینکه غالب شرکت‌های حاضر در نمایشگاه در مقایسه با سال گذشته محصولات جدیدی را تولید و ارائه کرده‌اند، گفت: تمامی این محصولات مورد تایید کشورهای مختلف جهان از نظر کیفی قرار گرفته و مطابق با بهترین استانداردهای روز جهان است. وزیر نیرو با اشاره به حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان در این دوره از نمایشگاه تاکید کرد: در چارچوب مقررات و قوانین موجود این شرکت‌ها از مزیت‌های موجود برخوردارند و در این زمینه گرایش وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه آن حمایت از این شرکت‌ها است تا بازار در اختیارشان قرار گرفته و امکان رشد و فعالیت داشته باشند.

در حاشیه این نمایشگاه، مدیرعامل توانیر نیز با بیان اینکه هیچ برنامه‌ای برای انحلال شرکت توانیر وجود ندارد، گفت: مجلس و دولت در تعامل با یکدیگر برنامه‌ریزی کرده‌اند تا مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده و فروش تکلیفی برق تامین شود. هوشنگ فلاحتیان افزود: با توجه به اینکه برق به قیمت کمتر از قیمت تمام‌شده و به‌صورت تکلیفی براساس سیاست‌های ابلاغی به فروش می‌رسد، باید گفت که فاصله موجود بین قیمت تمام‌شده و قیمت تکلیفی بسیار زیاد است. وی افزود: مجلس و دولت در تعامل با یکدیگر برنامه‌ریزی کرده‌اند تا مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده و فروش تکلیفی برق از منظری تامین شود، به‌طوری که دولت بعد از شروع به کار در طول این ۳ سال کمک‌های شایانی به صنعت برق کرده است. مدیرعامل توانیر اظهار کرد: در طول ۳ سال گذشته بیش از ۶ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده و علاوه بر این شاهد توسعه هزاران کیلومتر شبکه برق و به مدار آمدن هزاران ایستگاه برق جدید بوده‌ایم. وی درخصوص واردات سیم و کابل چینی نیز تاکید کرد: ورود سیم و کابل چینی به کشور صحت ندارد چرا که کیفیت محصولات ایرانی از جمله کابل به حدی است که مصرف‌کنندگان تمام محصولات خود را از داخل تامین می‌کنند.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) نیز در حاشیه نمایشگاه گفت: تاثیر نمایشگاه‌ها عمدتا در بلندمدت نمایان می‌شود و یکی از تاثیرهای خوب آن، می‌تواند توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران باشد.

سیدمحمد صادق‌زاده اظهار کرد: خوشبختانه در نمایشگاه شانزدهم شاهد حضور شرکت‌های خارجی بیشتر و البته با قدرت فنی بالاتر و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر نسبت به سال‌های قبل هستیم. وی افزود: تاثیر نمایشگاه‌ها عمدتا در بلندمدت خود را نشان خواهد داد و ما امیدواریم یکی از تاثیرات خوب آن، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران باشد. وی تصریح کرد: صنعت برق یک صنعت زمانبر است و نباید انتظار داشت که اگر در یک سال ۳۰ درصد مشارکت شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی در نمایشگاه افزایش یافت به همان نسبت نیز قراردادهایی میان شرکت‌های داخلی و خارجی برای اجرای پروژه‌های این صنعت منعقد خواهد شد.

صادق‌زاده گفت: با این وجود، این نمایشگاه برای آشنایی صنعت برق کشور با جدیدترین فناوری‌های این صنعت و همچنین تبادل تجربیات این شرکت‌ها با هم بسیار مفید خواهد بود و ما شاهد رونق بیشتری در صنعت برق خواهیم بود. وی اظهار کرد: خوشبختانه ایران در منطقه از نظر تولید انرژی جایگاه ویژه‌ای دارد و ما می‌توانیم با توسعه روابط و استفاده از خلاقیت‌های شرکت‌های مختلف داخلی به هاب منطقه در صادرات انرژی و تکنولوژی تبدیل شویم. رئیس سازمان انرژی‌های نو ایران تاکید کرد: برگزاری این نمایشگاه‌ها به معنای تبدیل ایران به هاب انرژی در منطقه نیست، اما برگزاری این نمایشگاه بیانگر شیب حرکت به این سمت است و بسیار می‌تواند در این امر راهگشا باشد. در عین حال، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ نیز گفت: رد پای دستاوردها و موفقیت‌های برجام در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق کشور به‌خوبی مشهود است. سیدمحمد هاشمی در ارزیابی خود از صنعت برق کشور، وضعیت این صنعت را مثبت اعلام کرد و ادامه داد: حرکت صنعت برق کشور در جهت توسعه و رو به جلو است و شرایط ایجاد شده در پسابرجام کمک بزرگی برای ارتقای جایگاه صنعت برق ایران، در جهان خواهد بود.