پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو : مدیر دفتر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی به طرح‌های آبرسانی کشور خبر داد.

امیر حسین رقیمی با بیان این مطلب که ۳ تا ۴ طرح بسیار موثر در تامین آب شرب شهری و روستایی وجود دارد که توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت‌های زیرمجموعه پیگیری می‌شود گفت: این طرح‌ها شامل، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در اجرای طرح‌های آبرسانی کشور به‌خصوص تاسیسات نمک زدایی، خطوط انتقال، تصفیه‌خانه‌های آب و ارتقای کیفی خواهد بود که حجم وسیعی از سرمایه‌گذاری در این بخش در حال اجرا است.

وی در خصوص تامین آب شرب بهداشتی مناطق شهری با اشاره به اینکه ۱۱۰ طرح آبرسانی در پیوست یک قانون بودجه، برای وزارت نیرو و شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای استانی پیش‌بینی شده است، گفت: برای تکمیل این ۱۱۰ طرح آبرسانی نیاز به ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است تا بتوانند حدود ۳۰۰ شهر را تحت پوشش خود قرار دهند.

رقیمی با اشاره به اینکه امسال در قانون بودجه برای اجرای این طرح‌ها حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که حدود ۳۷۰ میلیارد تومان آن در قالب خرید تضمینی خواهد بود، افزود: تکمیل این طرح‌ها می‌تواند تا افق ۱۴۰۵، ۱۴۱۵ و ۱۴۲۰ نیاز آبی جمعیت شهری و روستایی کشور را مرتفع کند و ما را به اهداف پیش‌بینی شده برساند.

او در ادامه به ردیف‌های خرید تضمینی اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۳۷۴ میلیارد تومان در قالب کمک‌های فنی اعتباری برای پروژه‌های تامین و انتقال آب و پساب و حدود ۱۹۵ میلیارد تومان نیز به‌صورت هزینه‌ای برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به روند رو به رشد همکاری بخش خصوصی با بخش دولتی گفت: بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به ارزش قراردادی و بیش از ۸ هزار میلیارد تومان به ارزش به‌روز شده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کرده‌ایم که مشکلات بسیاری از شهرهای کشور و مناطق جنوبی، با تامین سرمایه از سوی بخش خصوصی مرتفع شده است.

وی با اشاره به اتفاق مثبت دیگری که در سال گذشته رقم خورد، از فاینانس تامین مالی بانک‌های سپه و پارسیان یاد و بیان کرد: از این طریق در تامین دو هزار میلیارد تومان منابع عمرانی برای تامین لوله‌های فولادی مورد نیاز با بانک‌های مذکور به توافق رسیدیم و نیاز این طرح‌ها به‌صورت کامل برطرف شد و شاهد روند رو به پیشرفت اجرای این طرح‌ها هستیم.

رقیمی با بیان اینکه در مجموع، مشکلاتی که برای تامین آب شرب شهرها و روستاها با توجه به خشکسالی‌های اخیر ایجاد و باعث شد تا بیشترین اتکا به منابع آب زیرزمینی به‌صورت ۷۰ درصد منابع آب زیرزمینی و ۳۰ درصد آب سطحی باشد، اظهار کرد: اکنون به سمت طرح‌های انتقال آب گام برداشته‌ایم تا پایداری منابع آب زیرزمینی را به ثبات برسانیم و در این خصوص از همه ظرفیت‌های خود از جمله اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی استفاده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: تا زمان حاضر حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت آماده شده که به محض اعلام، در بحث طرح‌های آبرسانی تزریق خواهد شد و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی نیز به طرح‌های آبرسانی تخصیص یافته که پیمانکاران، مشاوران و سازندگان تجهیزات برای دریافت اسناد خزانه اسلامی به شرکت فرابورس ایران معرفی خواهند شد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تاکید کرد: کمبود اعتبارات عمرانی در سال‌های اخیر باعث شد تا بسیاری از طرح‌ها متوقف شوند یا به کندی اجرا شوند.