پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو: یک مقام مسوول در وزارت‌نیرو با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۵۵ درصد جمعیت کشور محروم از شبکه فاضلاب هستند، بی‌پولی را مهم‌ترین عامل تاخیر اجرای طرح‌های ساخت تصفیه فاضلاب اعلام کرد.

بهنام وکیلی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته حدود ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت شهری تحت‌پوشش سامانه تاسیسات فاضلاب و حدود ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر صرفا تحت‌پوشش تصفیه‌خانه‌های فاضلاب قرار گرفته‌اند، گفت: در حال‌حاضر نیز حدود ۱۶۰ تصفیه‌خانه فاضلاب برای پوشش بخش دیگری از جمعیت شهری در حال بهره‌برداری قرار دارد. مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری طرح‌های فاضلاب کشور طول شبکه‌های فاضلاب کشور را حدود ۵۶ هزار کیلومتر عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون ۲۸۶ شهر دارای شبکه فاضلاب هستند. این مقام مسوول با اشاره به اینکه به‌طور متوسط حدود ۵/ ۴۴ درصد جمعیت شهری تحت‌پوشش تاسیسات فاضلاب هستند، اظهار کرد: کمتر از یک درصد جمعیت روستایی یعنی حدود ۷۰ هزار نفر تحت‌پوشش شبکه فاضلاب و ۴۸ هزار نفر تحت‌پوشش تصفیه‌خانه فاضلاب قرار دارند. وی تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب روستایی فعال در کشور را حدود ۳۵ تصفیه‌خانه اعلام کرد و یادآور شد: کمبود منابع اعتباری باعث شد تا اجرای سامانه‌های تصفیه فاضلاب در روستاها با تاخیر آغاز شود.

وکیلی درباره احداث سامانه‌های تصفیه فاضلاب در شهرهای ساحلی هم توضیح داد: شهرهای ساحلی در شمال و جنوب کشور معمولا یا دارای سامانه‌های فاضلاب و بهره‌برداری هستند یا در اولویت برنامه‌های آتی برای اجرایی شدن این طرح‌ها قرار دارند. به گفته مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری طرح‌های فاضلاب کشور، در بیشتر شهرهای شمالی به دلیل بالا بودن سطح آب زیرزمینی، احداث شبکه‌های فاضلاب با مشکل مواجه است. وی با بیان اینکه برای ساخت تصفیه خانه‌ها بودجه‌های عمرانی داریم؛ ولی برای نگهداری سامانه فاضلاب هیچ اعتبار ملی در نظر گرفته نشده است، اظهار کرد: شرکت‌ها از محل اعتبارات داخلی، اقدام به نگهداری شبکه و تاسیسات فاضلاب می‌کنند که هزینه قابل‌توجهی هم به همراه دارد.

وکیلی همچنین در پاسخ به اینکه درآمد شرکت‌های بهره‌بردار سامانه‌های فاضلاب چگونه تامین می‌شود، گفت: روش‌های مختلفی برای کسب درآمد در این بخش وجود دارد که از جمله می‌توان به روش‌های بیع متقابل و خرید تضمینی، BOT اشاره کرد. این مقام مسوول ادامه داد: معمولا پسابی در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گیرد تا با فروش این پساب به بخش صنعت و کشاورزی اعتبارات خود را تامین کنند. وی یکی دیگر از منابع درآمد این شرکت‌ها را خرید تضمینی پساب‌ها از سوی دولت عنوان کرد و گفت: از محل خرید تضمینی پساب از سوی دولت، بخشی از هزینه‌های شرکت‌های بهره‌بردار تامین می‌شود.