نقطه تمرکز اشتغال صنعتی

دنیای اقتصاد: ایجاد اشتغال را می‌توان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور دانست، دغدغه‌ای که برای عبور از آن تاکنون راهکارهای گوناگونی در نظر گرفته شده است؛ راهکارهایی که هنوز نتوانسته گره کور بیکاری در کشور را باز کند. حال در آخرین سال دولت یازدهم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اتمام مطالعات شناسایی مزیت رسته‌های شغلی استان‌های کشور تا پایان سال جاری خبر می‌دهد. خبری که تحقق آن این امکان را به وجود می‌آورد تا اشتغال‌زایی براساس مزیت‌های موجود در استان‌ها صورت گیرد که این امر اگر هم نتواند گره کور اشتغال‌زایی در کشور را باز کند می‌تواند روند اشتغال‌زایی در کشور را سامان دهد. علی ربیعی با اعلام این خبر بر این نکته نیز تاکید کرده است که باید از توسعه مشاغل خانگی به سمت توسعه مشاغل خرد حرکت کنیم و پس از آن به مشاغل صنایع کوچک، میانی و در نهایت به بنگاه‌های بزرگ برسیم و با این برنامه‌ریزی باید وارد بازارهای جهانی شویم و با تحقق ایده تولید محلی برای بازار جهانی می‌توان سالانه ۸۰۰ هزار یا بیشتر شغل ایجاد کرد.

پیش‌بینی صورت گرفته برای ایجاد اشتغال در حالی است که براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در چهار‌ماه منتهی به تیر امسال متوسط پیش‌بینی سرمایه‌گذاری برای ایجاد شغل به میزان ۷/ ۴‌میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۷ درصد افزایش داشته است و با این شرایط لازمه شغل جدید پیش‌بینی سرمایه چند برابری نسبت به سال‌های گذشته است.

از سوی دیگر بررسی مزیت رسته‌های شغلی استان‌های کشور در حالی تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید که براساس آمار اعلام شده از سوی این وزارتخانه در مدت زمان مورد بررسی بیشترین تمرکز اشتغال‌زایی در استان‌های «خراسان رضوی، زنجان، یزد، تهران و فارس» صورت گرفته است. براساس آمار اعلام شده در مدت زمان بررسی در مجموع برای استان خراسان رضوی ۴۷۶ جواز تاسیس صادر شده است که برای این تعداد جواز تاسیس در مجموع مجوز ایجاد ۱۲ هزار و ۲۳۵ (نفر) شغل صادر شده است، این استان با این تعداد جواز در چهارماه منتهی به تیر ماه با سهم ۱۱ درصدی از سهم کل کشور بالاترین اشتغال پیش‌بینی شده را به خود اختصاص داده است. مجوز اشتغال صادر شده برای این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶/ ۱۶ درصدی داشته است.

براساس این آمار، زنجان در رده دوم ایجاد اشتغال در کشور قرار دارد. در مدت زمان مورد بررسی برای این استان نیز در مجموع مجوز ایجاد ۸ هزار و ۹۴ (نفر) شغل صادر شده است. برای این استان در چهار ماه منتهی به تیر ماه در مجموع ۱۵۷ جواز تاسیس صادر شده است. مجوز اشتغال صادر شده برای این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نزدیک به ۲۸۷ درصدی داشته است. سومین استان پیشتاز در اخذ جواز تاسیس به استان یزد اختصاص داشته است، در مدت زمان مورد بررسی برای استان در مجموع ۴۸۲ جواز تاسیس صادر شده که برای این تعداد جواز تاسیس مجوز ایجاد ۷هزار و ۳۷۸ (نفر) شغل صادر شده است. مجوز اشتغال صادرشده برای این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷/ ۲۶ درصدی داشته است.

اما استان تهران نیز در این مدت با اخذ ۲۰۱ جواز تاسیس موفق به اخذ ۶ هزار و ۶۹۸ (نفر) مجوز اشتغال شده است. این استان اگرچه براساس آمار چهار ماه منتهی به تیرماه در جایگاه چهارم مجوزهای صادره برای ایجاد اشتغال قرار دارد اما با مقایسه این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌توان گفت جوازهای تاسیس صادره برای این استان افت بیش از ۲۰ درصد داشته است. استان فارس نیز در مدت زمان مورد بررسی با رشد ۵/ ۲۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل موفق به اخذ مجوز برای ایجاد ۶ هزار و ۶۰۱ (نفر) شغل شد و در جایگاه پنجم قرار گرفت. در این مدت در مجموع ۳۱۱ جواز تاسیس برای این استان صادر شده است.

صنایع پیشتاز در اخذ جواز

از سوی دیگر روند پیش‌بینی شده از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص توسعه مشاغل کوچک و متوسط نیز در آمار اعلام شده از سوی چهار ماه منتهی به تیر ماه وزارت صنعت، معدن و تجارت که بخش اعظمی از اشتغال‌زایی را به عهده دارد نیز نمایان است؛ به‌طوری که در این مدت بیشترین جواز تاسیس صادره برای ایجاد اشتغال به صنایع کوچک اختصاص داشته است؛ به‌طوری که براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها، ساخت مواد و محصولات شیمیایی، پوشاک و عمل آوردن پوست خز، ساخت فلزات اساسی، محصولات فلزی فابریکی» بیشترین جواز‌های صادره برای ایجاد اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند.

آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که گروه محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها در این بخش بیشترین جواز را دریافت کرده‌اند. براساس این آمار در این مدت مجوز ۱۷ هزار و ۵۵۱ (نفر) شغل برای این گروه صادر شده است. از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در چهار ماه منتهی به تیرماه سال جاری از مجموع چهارهزار و ۸۵۴ جواز تاسیس صادر شده بیشترین تعداد جواز صادره به این گروه اختصاص داشته که با توجه به این آمار می‌توان گفت محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها سهم ۳/ ۱۶ درصدی از کل کشور را به خود اختصاص داده است.

ساخت مواد و محصولات شیمیایی نیز در این مدت با اخذ ۱۲ هزار و ۴۷۸ (نفر) مجوز اشتغال در رده دوم ایجاد اشتغال قرار داشته است. سومین گروهی که بیشترین مجوز اشتغال را دریافت کرده به گروه پوشاک و عمل آوردن پوست خز اختصاص داشته است به‌طوری که در این مدت در مجموع ۸ هزار و ۵۱۵ (نفر) مجوز اشتغال برای این گروه صادر شده است، اما گروه ساخت فلزات اساسی در مدت زمان مورد بررسی با اخذ ۷ هزار و ۸۷۶ (نفر) مجوز اشتغال توانست رتبه چهارم در ایجاد اشتغال را به خود اختصاص دهد. بررسی آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که برای محصولات فلزی فابریکی نیز در این مدت در مجموع مجوز اسناد اشتغال برای ۶‌هزار و ۵۲۱ (نفر) صادر شده است با توجه به آمار مذکور می‌توان گفت در سال جاری صنایع کوچک و متوسط به دلیل اینکه برای راه‌اندازی به سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارند توانسته‌اند در اخذ مجوز و ایجاد اشتغال گوی رقابت را از صنایع بزرگ بربایند.