چهار مشوق ایران برای خارجی‌ها

دنیای اقتصاد: فراهم نبودن زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور از یکسو و اعمال تحریم‌های بین‌المللی از سوی دیگر موجب شد تا طی سال‌های اخیر یکی از کانال‌های جذب سرمایه‌گذاری در کشور از بین برود. چالشی که واحدهای تولیدی را با کمبود سرمایه مواجه کرد و دسترسی به تکنولوژی روز دنیا را از تولیدکنندگان داخلی گرفت. حال با رفع تحریم‌های بین‌المللی مسوولان به دنبال فراهم کردن شرایط جذب سرمایه خارجی هستند و در این خصوص چهار مشوق «در نظر گرفتن معافیت‌های مالیاتی،‌قوانین تسهیل‌کننده سرمایه‌گذاری، تضمین اصل و سود سرمایه‌گذاری و واگذاری زمین» برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در کشور در نظر گرفته شده است.

علاوه بر مشوق‌های مذکور این وعده نیز به سرمایه‌گذاران خارجی داده شده که بازار ایران به روی سرمایه‌گذاری‌های خارجی باز است و ثبات و امنیت حاکم بر کشور، اجازه سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و سودآور برای طرف‌های خارجی را فراهم می‌کند. حال با رفع تحریم‌های بین‌المللی و وعده‌های داده شده از سوی مسوولان و روی خوش شرکت‌های بزرگ خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران، منصورمعظمی از هدف‌گذاری جذب سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در ایران تا پایان سال جاری خبر می‌دهد. خبری که برای تحقق آن ایدرو چندی پیش اقدام به معرفی هفت صنعت پول‌ساز برای جذب سرمایه‌گذاری کرده بود. براساس اعلام این سازمان در دسته‌بندی صورت گرفته پیش‌بینی سرمایه‌گذاری برای هفت صنعت در چهار گروه مختلف «صنایع نوین»، «پتروشیمی»، «تجهیزات نفت و گاز» و «خودرو و قطعه‌سازی» مدنظر قرار گرفته و علاوه بر معرفی صنایع برای سرمایه‌گذاری، در این بسته موارد حمایتی نیز برای سرمایه‌گذاران پیش‌بینی شده است و این سازمان برای تحقق پیش‌بینی صورت گرفته فراخوانی را نیز برای سرمایه‌گذاران منتشر کرده است. علاوه بر پیش‌بینی جذب سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری معظمی چندی پیش اعلام کرد که بعد از رفع تحریم‌های بین‌المللی ایدرو در فضای بین‌المللی با شرکت‌های مختلف ۱۹ تفاهم‌نامه منعقد کرده که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری ۸ یا ۹ تفاهم‌نامه صورت گرفته به مرحله نهایی و قرارداد برسد. رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در نشست خبری با رسانه‌های خارجی با اشاره به آهنگ رشد اقتصادی کشور در ۵ ماهه امسال گفت: در ۵ ماه نخست سال جاری شاهد افزایش ۴/ ۴ درصدی رشد اقتصادی بوده‌ایم که با توجه به این آمار می‌توان گفت شرایط پس از برجام توان سرمایه‌گذاری صنعتی ایران را به میزان قابل ملاحظه‌ای ارتقا داده است.وی ضمن اشاره به بهبود وضع اقتصادی کشور و افزایش صادرات در بخش نفت و گاز که توام با افزایش درآمدهای ارزی بوده، افزود بازار ایران به روی سرمایه‌گذاری‌های خارجی باز است و ثبات و امنیت حاکم بر کشور، اجازه سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و سودآور برای طرف‌های خارجی را فراهم می‌کند.

معظمی با یادآوری اینکه در حال حاضر ۸ ماه از توافق ایران با شش قدرت جهانی می‌گذرد، می‌گوید: با روی کار آمدن دولت یازدهم و مذاکراتی که با کشورهای ۱+۵ برگزار شد، سرانجام به توافقاتی دست یافتیم که بر مبنای آن تحریم‌ها برداشته شده است. البته می‌دانیم تحریم‌ها دو مساله را هدف قرار داده بودند که عبارتند از ورود تکنولوژی و سرمایه و مساله سوم نیز انتقال درآمدها بود که تحریم‌ها مانع انتقال درآمدهای ایران به داخل شد. اما خوشبختانه نتیجه مذاکرات برای طرفین مثبت و در حال حاضر درهای اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی باز شده است و همه می‌دانیم مبادلات و تعاملات اقتصادی زمانبر است.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش با بیان اینکه بعد از برجام و برداشته شدن تحریم‌ها بیش از ۸۰۰ مقام خارجی در سطوح مختلف از رئیس‌جمهور گرفته تا نخست‌وزیر و وزرا و ... از ایران دیدن کردند، اظهار کرد: این هیات‌ها بازار ایران و ظرفیت‌ها و چگونگی حضور در این بازار به همراه اطمینان از امنیت و شرایط سرمایه‌گذاری را بررسی کردند و به دنبال شرکای ایرانی مورد اطمینان هستند و طبعا انعقاد هرگونه قرارداد نیاز به زمینه‌سازی دارد و زمان می‌برد.

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: خوشبختانه امروزه دسترسی ایران به تکنولوژی‌های پیشرفته آسان شده و صادرات نفت دو برابر شده و فروش میعانات گازی هم به همین ترتیب بوده و به دلیل افزایش صادرات نفتی، شاهد افزایش درآمد نیز بوده‌ایم و در مجموع می‌توان گفت آهنگ رشد اقتصادی کشور بر اساس آمار بانک مرکزی ایران در ۵ ماه اول سال جاری به ۴/ ۴ درصد رسیده است. از طرفی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی رشد اقتصادی ایران را برای سال آینده ۳/ ۵ پیش‌بینی کردند که این امر نشانه خوبی برای بهبود وضع اقتصاد ایران است که نتیجه فراهم شدن شرایط مناسب در دوران پساتحریم است. معاون وزیر صنعت ضمن ابراز خوش‌بینی به رشد اقتصادی کشور در سال آینده گفت: با شرکت‌های صاحب نام و مطرح جهانی مذاکره کردیم و به تفاهم‌نامه‌های مهمی دست یافتیم و امیدواریم در سایه تحقق شرایط مورد نظرمان در دوران پسابرجام، شاهد بدعهدی طرف مقابل نباشیم. رئیس هیات عامل ایدرو در پاسخ به پرسشی درباره جذب سرمایه‌گذاران کشورهای عربی اظهار کرد: ایدرو به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان توسعه‌ای کشور آمادگی سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی، نفت و گاز، انرژی و حمل و نقل در ایران را دارد و در عین حال از شرکت‌های عربی نیز دعوت می‌کنیم برای سرمایه‌گذاری در بازار ایران و تحکیم همکاری‌های اقتصادی دوجانبه، به کشورمان بیایند. وی در نظر گرفتن «معافیت‌های مالیاتی،‌قوانین تسهیل‌کننده سرمایه‌گذاری، تضمین اصل و سود سرمایه‌گذاری و واگذاری زمین» را به‌عنوان بخشی از تسهیلات ارائه شده برای سرمایه‌گذاران خارجی در ایران برشمرد. معظمی با بیان اینکه می‌توان بسیاری از نظرات را از طریق رسانه‌ها منعکس کرد، گفت: رویکرد فعلی ایدرو، انعکاس توانمندی‌های این سازمان و همچنین بیان فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای ذی‌نفعان به منظور استفاده از جاذبه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در ایران است.