ایران صادرکننده خالص برق به چهار کشور

ایسنا: وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر ایران صادرکننده خالص برق به چهار کشور از جمله ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان و صادرکننده خدمات فنی و مهندسی به بیش ۴۰ کشور جهان است، گفت: صنعت آب و برق از صنایع توانمند کشور بوده و تاکنون کشورمان خدمات فنی و مهندسی آب و برق را به بیش از ۴۰ کشور دنیا صادر کرده است.

حمید چیت‌چیان در مورد وضعیت صادرات برق در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر ایران صادرکننده خالص برق به چهار کشور از جمله ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان است. چیت‌چیان تصریح کرد: از مسائل مهم که از ابتدای شروع دولت یازدهم مورد توجه دولت قرار گرفت مساله احیای دریاچه ارومیه بوده که در این راستا ستاد احیا تشکیل و اعتباراتی تخصیص یافت و فعالیت گسترده برای احیای دریاچه ارومیه اجرا شد.

وی با بیان اینکه برنامه احیا برای ۱۰ سال برنامه‌ریزی شد که دو سال اول برای تثبیت وضعیت موجود و هشت سال آینده برای رسیدن وضعیت دریاچه ارومیه به حالت اکولوژیک خود پیش‌بینی شده، ادامه داد: در حال حاضر ارتفاع آب در دریاچه ارومیه ۵۴ سانتی‌متر و میزان آب ۹۶۰ میلیون مترمکعب بیشتر از سال گذشته است. در ادامه این نشست چیت‌چیان درباره حساسیت وزارت نیرو برای ملاحظات محیط‌زیستی طرح‌ها خاطرنشان کرد: براساس تصمیمات ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون عملیات اجرایی چهار سد در حال اجرا متوقف شده و درحال حاضر تصمیم جدیدی برای فعالیت دوباره آنها اتخاذ نشده است.

همچنین وزیر نیرو در ارتباط با صادرات خدمات فنی به کشورهای خارج از منطقه بعد از اجرای برجام، گفت: صنعت آب و برق از صنایع توانمند کشور بوده و خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق و تجهیزات فنی تا کنون به بیش از ۴۰ کشور دنیا صادر شده است.وی تاکید کرد: طی سال ۹۳ حدود ۹۰ درصد از صادرات فنی و مهندسی کشور به صنعت آب و برق کشور اختصاص داشت و مسلما اجرای برجام زمینه مساعد‌تری برای اقدامات وزارت نیرو در این زمینه فراهم خواهد کرد. وزیر نیرو از افتتاح ۱۶ پروژه در حوزه انتقال و فوق توزیع برق طی هفته دولت با اعتبار هزینه شده ۷۰ میلیارد تومان خبر داد و افزود: در حال حاضر ۱۱ پروژه مهم و شاخص با اعتبار ۲۶۰ میلیارد تومان در دست اجرا بوده که تا سال ۹۵ و ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد.