خبرگزاری مهر: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه نامه‌ای از سوی ایرلاین‌ها برای تعویق در اجرای کارتی شدن سوخت به وزارت نفت ارسال شده است، گفت: ایرلاین‌ها آمادگی اجرای این طرح را ندارند. مقصود اسعدی سامانی با اشاره به کارتی شدن پرداخت سوخت هواپیما که از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدای شهریور اجرا می‌شود، گفت: شرکت‌های هواپیمایی به وزارت نفت اعلام کردند که الان زمان مناسبی برای اجرای این طرح نیست؛ زیرا در شرایط «های سیزن» هستیم و تعداد زیادی پرواز روزانه انجام می‌گیرد و این طرح ممکن است اختلالاتی را به وجود بیاورد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی اکنون آمادگی اجرای این طرح را ندارند، افزود: جلسات مشترکی با سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شده و نامه‌ای از سوی سازمان هواپیمایی به وزارت نفت ارسال شده تا اجرای این طرح به تعویق بیفتد. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اینکه شرکت‌ها از بانک ملت به‌عنوان بانک عامل درخواست کرده‌اند تا تسهیلاتی را برای این طرح در نظر بگیرد، اظهار کرد: منتظر دستور وزیر نفت هستیم تا اجرای این طرح را به تعویق بیندازد.

سامانی همچنین در مورد بدهی ایرلاین‌ها به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از ابتدای سال جاری ضمانت‌نامه‌ای از سوی شرکت‌ها به شرکت پخش داده شده و پول سوخت به‌طور کامل پرداخت شده است. ضمن آنکه صورتحساب این پرداخت‌ها نیز به شرکت‌ها داده شده است. وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی از ابتدای سال جاری تاکنون معوقاتی بابت پول سوخت ندارند، افزود: فعلا موضوع بدهی‌های معوقه مطرح نیست و بحث هزینه‌های جاری است که تاکنون هم شرکت‌ها آن را پرداخت کرده‌اند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: تقاضای ما این است که این طرح یک یا دوماه دیگر که تعداد پروازها کاهش می‌یابد، اجرایی شود. علاوه بر اینکه به‌صورت مرحله‌ای در یک فرودگاه اجرایی شود پس از آن در تمام فرودگاه به اجرا برسد. سامانی از مدیران شرکت‌های هواپیمایی درخواست کرد تا با تهیه و تامین کارت‌های بانکی معتبر به‌طور اختصاصی برای همین منظور طراحی و آماده شده نسبت به تحویل سوخت اقدام کنند.

سخنان دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در حالی است که سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه فروش و تحویل سوخت به ناوگان هوایی داخلی کشور از امروز، اول شهریور ماه در ۶ فرودگاه که دارای کمترین پرواز هستند به‌صورت نقدی انجام خواهد شد، گفت: تمامی زیر ساخت‌ها، امکانات و تجهیزات لازم در فرودگاه‌های سراسر کشور به منظور پرداخت نقدی سوخت از طریق بانک فرودگاه فراهم شده و آماده بهره‌برداری است.