گروه بازرگانی: رایزن بازرگانی ایران در آفریقای جنوبی گفت: براساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در ۴ ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل صادرات کشورمان به آفریقای جنوبی ۷۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت، مهرداد سیادت‌نسب با اعلام این خبر اظهار کرد: در حالی که در ۴ ماه نخست سال ۱۳۹۴ صادرات ایران به آفریقای جنوبی ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار ثبت شد، در ۴ ماه نخست امسال این صادرات با رشد ۷۰ درصدی به رقم ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار افزایش یافت. وی افزود: مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به آفریقای جنوبی محصولات پتروشیمی، قیر نفت، کاشی و سرامیک، خرما، ترانسفورماتور برق، انواع کف‌پوش‌ها و فرش دستبافت، پسته، روغن صنعتی، پودر و عصاره شیرین بیان بوده است.

سیادت نسب یادآور شد: ظرفیت‌های صادراتی ایران به آفریقای‌جنوبی بسیار بیشتر از ارقام فعلی است و باید با فراهم ساختن زیرساخت‌های تجارت بین دو کشور از قبیل روابط بانکی، خط کشتیرانی و پرواز مستقیم و همچنین بازاریابی محصولات ایرانی، به سرعت صادرات به این کشور را افزایش داد. رایزن بازرگانی ایران در پرتوریا با اشاره به شرایط ایران در پسابرجام، اظهار کرد: امید است در فضای پسا برجام و لغو تحریم‌ها در آینده نزدیک شاهد حضور شرکت‌های توانمند ایرانی در حوزه‌های مصالح ساختمانی از قبیل کاشی و سرامیک، سیمان، قیر، مواد غذایی، محصولات پتروشیمی، دارو، تجهیزات پزشکی و... در آفریقای جنوبی باشیم.

به گفته سیادت‌نسب آفریقای جنوبی با حجم تجارت ۲۰۰میلیارد دلار، بزرگترین و پیشرفته‌ترین اقتصاد قاره آفریقا به‌شمار می‌رود که در گروه ۲۰ و گروه بریکس نیز عضویت دارد. این کشور دروازه ورود به کشورهای آفریقایی زیر صحرا است که با داشتن زیرساخت‌های پیشرفته، از ظرفیت‌های فراوانی در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری و تجارت برخوردار است و با توجه به روابط سیاسی دوستانه تهران ـ پرتوریا جهش در روابط تجاری دوجانبه مورد انتظار است.