گذر از تابستان بدون نوبت‌بندی آب

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه در تابستان امسال در هیچ شهری نوبت‌بندی آب نداشتیم، گفت: آب هزار تومانی کمتر از ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد و این رقم اختلاف بین قیمت تمام شده و قیمت فروش آب به مشترکان را به خوبی نشان می‌دهد.

علی‌اصغر قانع با بیان اینکه اکنون اکثر شهرهای کشور از نظر وضعیت آب در شرایط مناسبی هستند، خاطرنشان کرد: البته با محدودیت منابع در همه نقاط کشور خصوصا مناطق مرکزی مواجه هستیم و در این مناطق دچار افت فشار می‌شویم. وی با بیان اینکه با خنک شدن هوا و پشت سر گذاشتن فصل گرما، وضعیت آب در نقاط مختلف کشور بهتر خواهد شد ادامه داد: اختلاف بین قیمت تمام شده و قیمت فروش آب به مشترکان به‌گونه‌ای است که هم اکنون آب هزار تومانی را کمتر از ۴۰۰ تومان به مردم می‌فروشیم. قانع اختلاف تعرفه تمام شده و تعرفه فروش آب را یکی از مباحث اساسی شرکت آب و فاضلاب دانست و افزود: هر مترمکعب آب در بخش شهری هزار تومان و در بخش روستایی ۱۲۰۰ تومان تمام می‌شود، اما قیمت فروش آن در بخش شهری زیر ۴۰۰ تومان و در بخش روستایی ۱۰۰ تومان است.

وی معتقد است، این اختلاف قیمت همواره شرکت‌های آب و فاضلاب را از نظر اقتصادی با مشکل مواجه کرده است اما با این وجود در زمان حاضر خبری از افزایش قیمت آب نیست. معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه از جمعیت تحت پوشش آب و فاضلاب کشور هم یاد کرد و ادامه داد: هم اکنون پوشش آب در مناطق شهری در کشور نزدیک به ۹۸ درصد و پوشش فاضلاب مدرن نزدیک به ۴۲ درصد است. قانع از هدف‌گذاری برای رسیدن به پوشش ۸۲ درصدی فاضلاب مدرن و پوشش نزدیک به ۱۰۰ درصدی آب تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد.