گروه صنعت و معدن: مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مشکل اساسی صنعت کشور را فقدان مدیریت مالی صحیح عنوان کرد. علی یزدانی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما تعداد واحدهای صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ کشور را حدود ۸۷ هزار واحد اعلام کرد وگفت: از این میزان حدود ۲۰ درصد یا راکد هستند یا در حال تعطیلی به‌سر می‌برند. وی افزود: علت گرایش بنگاه‌های صنعتی کوچک به حالت تعطیل، فقدان بازار برای محصولات است که اگر تحت مدیریت صحیح قرار نگیرند، بدون شک با وجود تزریق نقدینگی، این صنف کمتر از شش ماه آینده دوباره به زمین می‌خورند. به گفته یزدانی، در حال حاضر دو و نیم میلیون شغل در پناه و گروی صنعت کشور قرار دارد که ۴۲ درصد از آن مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط است.

یزدانی با اشاره به اینکه ۱۷ درصد از ارزش افزوده تولید حاصل کارگاه‌های کوچک است، تصریح کرد: بی‌توجهی این واحدها به تحقیق و توسعه، نبود امکانات کافی و پراکندگی این واحدها در اطراف شهر و فضاهای نامناسب، ایجاب می‌کند که نگاهی ویژه به صنایع کوچک و متوسط داشته باشیم. وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در بررسی‌های اخیر خود از شهرک‌های صنعتی و جلسات مستمر با بانک مرکزی این ظرفیت را دیده که ۱۶ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانک‌ها به منظور راه‌اندازی ۱۰ هزار واحد صنعتی راکد و ایجاد ۲ هزار واحد دیگر اختصاص یابد. یزدانی گفت: در سال جاری و در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مشکلات پیشین بانک‌ها در زمینه اجرای تعهدات و ارائه تسهیلات بانکی به بنگاه‌های صنعتی رفع شده و شرایط بهتری برای دریافت و راه‌اندازی دوباره واحدهای صنعتی کوچک و متوسط فراهم شده است. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تایید وجود مشکلات پیش‌روی صنایع کوچک و متوسط گفت: برای رفع مشکلات صنایع کوچک و متوسط که به نوعی مادر صنایع بزرگ محسوب می‌شوند باید برنامه‌های جامعی تدوین کنیم. وی گفت: بحث ما صنایع کوچک و بزرگ نیست زیرا حیات این دو به هم وابسته است و ما هیچ‌یک را رها نکرده‌ایم.

یزدانی از تدوین برنامه جامع به منظور «رفع مشکلات صنایع کوچک»، «طرح ایجاد شهرک‌های کوچک صنعتی» و «طرح رونق واحدهای کوچک و متوسط در بخش اشتهارد» خبر داد و گفت: ضمانت‌نامه‌هایی را برای خرید مواد اولیه آن هم بدون نیاز به مراجعه به بانک و فقط با رجوع به سایت بهین‌یاب ارائه خواهیم کرد تا تولیدکنندگان بتوانند طبق آن از بانک‌ها تسهیلات مورد نیازشان را دریافت کنند. وی تصریح کرد: مطالبه کردن وثیقه‌های ملکی آن هم فقط در تهران خلاف قانون است و حتما توسط کارگروهی که استان به استان برای رفع مشکلات بنگاه‌های تولیدی در حرکت است، پیگیری و بررسی خواهد شد. یزدانی با اشاره به ارتقاپذیری صنایع خرد، کوچک و متوسط، از هفت فعالیت وزارت صنعت در استان‌های کشور خبر داد وگفت: «شناسایی و توسعه صنعتی»، «آموزش مهارتی و مدیریتی ۱۰۰ هزار نفر با همکاری مراکز فنی و حرفه‌ای کشور» یا «آموزش و پرورش و دانشگاه‌های علمی و کاربردی»، «تشکیل کنسرسیوم مبادله تولیدات بنگاه‌های تحت‌پوشش» و «ارتقای سطح کیفی تولیدات داخلی» در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبری خوش هم به تولیدکنندگان داد و گفت: بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های تولیدکنندگان و صنعتگران مورد بخشودگی قرار گرفته است. یزدانی گفت: تدبیری اتخاذ شده است که تولیدکنندگان جسارت حضور در ورطه تولید را دوباره به‌دست آورند. عباس امیرحسینی، تولیدکننده در جایگاه میهمان، گفت: با اینکه ۹۰ درصد اشتغال کشور در صنایع کوچک و متوسط قرار دارد، اما هنوز این واحدها دستخوش مشکلات مدیریتی و سیاست‌های اشتباه اعمال شده بر صنعت قرار دارند. وی افزود: با ارائه تسهیلات و تزریق نقدینگی به واحدهای صنعتی خرد و متوسط مشکلی مرتفع نخواهد شد. او نبود سیستم مدیریتی درست و ایجاد صنایع برای غیرمتخصص‌ها را عمده مشکلات بنگاه‌های صنعتی خواند و گفت: با وجود اینکه ایران توان تولید بهترین کالاها را دارد اما توان تبادل فناوری با بازارهای جهانی را ندارد. این تولیدکننده افزود: بانک‌ها وثیقه‌های ما را قبول ندارند و در صورت پذیرش رفتار مناسبی با تولیدکنندگان ندارند. امیرحسینی مشکل صنعت کشور را ریشه‌ای عنوان کرد وگفت: با وجود نیروی انسانی کافی، متخصصان زبده و دانش فنی کافی، صنایع کوچک و متوسط ما هنوز نتوانسته است به پای کشوری چون ترکیه که در حال حاضر ۷ تا ۸ درصد صنعت لوازم خانگی جهان را دارد، برسد.