ایسنا: به منظور تبادل تکنولوژی و تجربه، آموزش و فاینانس تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه در زمینه تامین آب، مدیریت فاضلاب با رویکرد محیط زیست بین وزارت نیرو و وزارت محیط زیست کره‌جنوبی به امضا رسید. حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه تامین سرمایه، انتقال تکنولوژی مهم‌ترین هدف شرکت آب و فاضلاب برای امضای این تفاهم‌نامه با دو شرکت کره‌جنوبی بوده است، اظهار کرد: شرکت‌های کره‌ای شرکت‌های خوش‌نامی در ایران هستند، برهمین اساس ما به موضوع آموزش، انتقال تکنولوژی و تامین سرمایه در پروژه‌های آب و فاضلاب با رویکرد زیست‌محیطی، توسعه پایدار، اجرای تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب به‌خصوص در استان‌هایی که با مشکل روبه‌رو هستند توجه کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: به‌طور مثال در استان خوزستان و بوشهر از نظر تصفیه‌خانه با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، بنابراین در این تفاهم‌نامه قرار شد تا از کمک شرکت‌های کره‌جنوبی استفاده کنیم. وی تصریح کرد: تاکید ما این بود که حتما در این تفاهم‌نامه‌ها بخش خصوصی ایرانی حضور داشته و موضوع انتقال تکنولوژی در این تفاهم‌نامه نیز دیده شود. جانباز پیش‌بینی کرد: تا قبل از پایان سال جاری میلادی این تفاهم‌نامه‌ها منجر به قرارداد خواهد شد و امیدواریم بتوانیم فعالیت خوبی را با شرکت‌های کره‌جنوبی داشته باشیم.

در ادامه «مین هولی» معاون وزیر محیط‌زیست کره‌جنوبی با اشاره به چشم‌اندازهای همکاری در ایران، گفت: بعد از بازدید رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی از ایران، قرار بر این شد که در حوزه‌های مختلف به‌ویژه اقتصاد و محیط زیست فعالیت بیشتری در ایران داشته باشیم، برهمین اساس جلسات زیادی در این زمینه در کره جنوبی برگزار شد. وی ادامه داد: امیدوارم در آینده جلسات متعددی بین رئیس‌جمهوری و سیاستمداران دو کشور زیربنای توسعه همکاری‌ها باشد. معاون وزیر محیط‌زیست کره‌جنوبی با بیان اینکه برای همکاری در حوزه آب و فاضلاب به ایران سفر کردم، تصریح کرد: امید می‌رود میزان همکاری‌ها در آینده افزایش یابد و قصد داریم در زمینه‌ تاسیسات آب و فاضلاب به ایران کمک زیادی کنیم. «مین هولی» در مورد جزئیات تفاهم‌نامه، اظهار کرد: تبادل تکنولوژی، سیاست، تجربه، آموزش و فاینانس از اهداف این تفاهم‌نامه بودند.

در این خصوص رحیم میدانی نیز با اشاره به اینکه تاکنون هیچ‌گونه قراردادی با زمان و سرمایه مشخص با شرکت‌های کره‌ای مبادله نشده است، گفت: در حال حاضر درصدد برداشتن اولین گام‌ها هستیم و اگر نرخ تسهیلات بالای ۲ درصد باشد، باید از طریق مناقصه آنها را واگذار کنیم، اما تاکنون هیچ فاینانسی مصوب نشده است. معاون آب و آبفای وزارت نیرو در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه در زمینه‌ تامین آب، مدیریت فاضلاب با رویکرد محیط‌زیست در جمع خبرنگاران درخصوص آخرین وضعیت فعالیت ایران با کره‌جنوبی در حوزه نیرو گفت: امسال با سه تفاهم‌نامه که امروز با کره‌جنوبی در سطح وزرا و مدیران ارشد دو کشور به امضا رسید، در مجموع هفت یادداشت تفاهم بین ایران و کره جنوبی در زمینه‌ وزارت نیرو به امضا رسیدند.