گروه صنعت و معدن: گرمای هوا بهانه‌ای برای ثبت رکورد افزایش مصرف برق شده و در این میان تهران به‌عنوان پرمصرف‌ترین استان که نقش عمده‌ای در خاموشی‌ها دارد، شناخته شده است.

به گزارش «ایسنا»، بر اساس برآوردهای صورت گرفته بیش از ۲۲درصد مشترکان تجاری و نزدیک به پنج درصد مشترکان خانگی تهران پرمصرف هستند. سید محمد هاشمی، مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ بیان کرد: از سال گذشته تاکنون تعداد ۸۰ هزار مشترک پرمصرف خانگی و حدود ۱۰ هزار مشترک پرمصرف تجاری کاهش داشته است. به گفته وی، سال گذشته ۴۸۰ مگاوات مدیریت مصرف در زمان پیک انجام شد، اما سال جاری تاکنون ۲۷۰ مگاوات مدیریت مصرف انجام شده است. بر این اساس در ۷۰ روز گذشته در ۱۸ روز پیک مصرف بیش از ۴ هزار مگاوات و در ۳۷ روز بیش از سه هزار و ۵۰۰ مگاوات به ثبت رسیده است.هاشمی معتقد است با توجه به هزینه ۳۰ میلیارد ریالی تامین هر مگاوات ساعت برق، ۲۴ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای مدیریت پیک مصرف در این ۳۷ روز مورد نیاز است، اما با وجود این شرایط باز هم مدیریت ۱۰ تا ۲۰ درصدی مصرف می‌تواند مانعی برای خاموشی باشد. در مجموع در مورد وضعیت برقی تهران می‌توان گفت که در حال حاضر ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار مشترک در تهران وجود دارد که در این بین مشترکان صنعتی بزرگ ولتاژ اولیه ۴۰۱ اشتراک، مشترکان اداری - تجاری ولتاژ اولیه ۲۰۸۶ اشتراک و مشترکان منابع آب شرب ولتاژ اولیه ۱۰۲ اشتراک را شامل می‌شود. همچنین سهم مشترکان خانگی و کسبه ۳ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۷۶۳ اشتراک و سایر مشترکان نیز ۲۵۴ هزار و ۴۷۷ اشتراک است.

همچنین مقدار پیک بار در تهران ۴۱۵۹ مگاوات تخمین زده شده که سهم صنایع بزرگ ۲۵۰ مگاوات، ساختمان‌های اداری ۸۹۰مگاوات و سهم تامین منابع آب شرب ۴۰ مگاوات ثبت شده است. علاوه بر این سایر مشترکان ۲۴۰۹ مگاوات و سهم تلفات شبکه ۵۷۰ مگاوات تخمین زده شده، اما در بخش ساختمان‌های اداری برنامه‌ریزی برای کاهش ۲۰۰ مگاوات به‌صورت غیرهمزمان صورت گرفته است. با توجه به شرایط بحرانی در حوزه برق و گلچین شدن راهکار مدیریت مصرف برای گذر از خاموشی، ضروری است تمام ارکان جامعه برای حل این معضل بسیج شوند. البته وزارت نیرو نیز بیکار ننشسته و با ارائه مشوق‌های بخش‌های مختلف را تشویق به کم مصرفی کرده است. به‌طور مثال در سال گذشته ۴ هزار و ۲۰۰ مشترک صنعتی برای عبور از اوج مصرف برق کشور همکاری داشته‌اند که ۹۰ میلیارد تومان تخفیف به این مشترکان پرداخت شد. از سوی دیگر تاکنون برای ۳۳ گروه از مشترکان صنعتی کشور الگوی مصرف بهینه برق تدوین و استانداردسازی شده است. به‌طوری که این گروه از مشترکان صنعتی باید معیار مصرف خود را به حد استانداردهای تدوین شده کاهش دهند، در غیر این صورت برابر قانون با آنها برخورد خواهد شد. این گزارش در ادامه می‌افزاید: سال گذشته ۲۷ هزار مشترک در بخش کشاورزی برای مدیریت مصرف جذب شدند. البته اقدامات و همکاری‌های خوبی نیز در بخش‌های تجاری و خانگی برای اجرای بحث‌های مدیریتی مصرف انجام شده و امید می‌رود که این اقدامات بتواند راهی برای گذر از خاموشی کشور باشد.

افزایش پیک مصرف برق کشور شبانه شد

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فارس پیک مصرف برق روز ۱۵ مردادماه با ثبت رکورد ۴۶ هزار و ۹۶ مگاوات، ثبت شد. روز جمعه مصرف پیک برق شبانه با ثبت رکورد ۴۶ هزار و ۹۶ مگاوات و افزایش نسبی یک هزار و ۶۵۶ مگاواتی نسبت به مدت مشابه مصرف پیک در روز روبه‌رو شد. همچنین براساس این گزارش، پیک مصرف برق در همین زمان در مقایسه با سال گذشته که رقمی معادل ۴۵ هزار و ۹۷۲ مگاوات گزارش شده است، ۱۲۴مگاوات افزایش داشته است. این گزارش می‌افزاید؛ در این روز کل مبادلات روزانه برق یک هزار و ۸۴۶ مگاوات گزارش شد که یک هزار و ۲۶۱ مگاوات آن صادر و ۵۸۵ مگاوات آن وارد شده است.