تدوین استراتژی توسعه درکشور

خبرگزاری مهر: تدوین استراتژی توسعه در ۳۱ استان کشور و حمایت بخش خصوصی از تصویب منطقه آزاد بانه و مریوان را می‌توان از جمله مباحث مطرح شده در اجلاس سراسری روسا و دبیران خانه صنعت، معدن و تجارت کشور در سنندج دانست. بیست و هفتمین اجلاس سراسری روسا و دبیران خانه صنعت، معدن و تجارت کشور شامگاه سه شنبه گذشته با حضور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و جمع دیگری از مسوولان کشوری و استانی برگزار شد. با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته، اجلاس سراسری روسا و دبیران خانه صنعت، معدن و تجارت کشور به‌صورت دوره‌ای و سالانه دوبار و در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود.

تشکیل ۲۴۴ شرکت فناوری در کشور

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این اجلاس با اشاره به وجود ۸ هزار و ۳۰۰ اتحادیه صنفی در کشور گفت: ۳۱ خانه صنعت، ۳۵ اتاق بازرگانی و ۳۱ نظام مهندسی معدن در سطح کشور است که این ظرفیت ارزشمندی است و باید مورد توجه و استفاده قرار گیرد. علی یزدانی عنوان کرد: تشکل‌های غیردولتی مهم‌ترین و بهترین ابزار سیاست‌گذاری در بخش‌های تخصصی اقتصادی هستند و می‌طلبد بیش از این به آنها بها داده شود. وی اظهار کرد: ۸۴ هزار و ۸۳۸ بنگاه کوچک و متوسط در کشور وجود دارد که ظرفیت اشتغال زیر ۱۰۰ نفر و ۵۰ نفر را دارند. وی با بیان اینکه تعداد صنایع مذکور سهم ۹۶ درصدی را در کل صنایع موجود در کشور دارند، ادامه داد: ۵۸ درصد اشتغال کشور در ۳ هزار و ۵۱۰ واحد بنگاه بزرگ تولیدی در کشور است. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اینکه ۲۴۴ شرکت‌ فناوری در تعدادی از استان‌های کشور تشکیل شده است، اضافه کرد: امکان تشکیل این شرکت‌ها در تمامی استان‌ها وجود دارد و امکانات سرمایه‌گذاری نیز در آنها پیش‌بینی شده است. یزدانی تشکیل خوشه‌های اقتصادی را از جمله اقدامات حوزه اقتصاد مقاومتی در راستای نجات واحدهای کوچک ذکر کرد و افزود: ۳۸۸ خوشه صنعتی در کشور وجود دارد که ۳۷ مورد آنها در دست اجرا و ۶۵ مورد نیز تکمیل شده است.

کمال الدین پیرموذن از اعضای هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این گردهمایی با تاکید بر توجه به صنایع کوچک در کشور گفت: بانک‌ها وصنایع کوچک دو بال توسعه کشور محسوب می‌شوند. وی با ابراز تاسف از تعطیلی ۵۸ درصد از صنایع کوچک در کشور اظهار کرد: اگر در دولت گذشته یا دولت کنونی واحدهای مذکور احیا می‌شدند حدود ۱۳۲ هزار و ۳۵۸ فرصت شغلی در کشور ایجاد می‌شد. وی عنوان کرد: تعطیلی ۷ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در کشور بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت برکشور وارد کرده است.

این عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی ایران بیان کرد: درصدد راه‌اندازی مجدد واحدهای تحت تملک بانک‌ها هستیم و امیدواریم بتوانیم با همکاری وهمراهی بخش دولتی و خصوصی این واحدها را به چرخه تولید بازگردانیم. نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی نیز در این اجلاس با بیان اینکه کشورما امروز نیازمند تدوین سند راهبردی توسعه است، گفت: باید سیاست‌های حمایتی و هدایتی تعیین شود و نقشه‌ای پیش روی سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان قرار داده شود. سید احسن علوی ایجاد صنایع کوچک را یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و اشتغال در کشور خواند و بیان کرد: متاسفانه به دلیل عدم برخورداری از فناوری‌های جدید، تولیدات غیراقتصادی شکل گرفته است و چنانچه این وضعیت تداوم پیدا کند، سیاست‌های اقتصادی دولت کارکرد خود را از دست خواهد داد. وی با بیان اینکه دولت در بخش اقتصاد ناهماهنگ عمل می‌کند، ادامه داد: دستگاه‌های مختلفی در کشورما در حوزه اقتصاد ورود پیدا کرده و اقدام به اتخاذ تصمیماتی هم در این حوزه می‌کنند. این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سه دهه اخیر ۴۰ تا ۵۰ درصد دارایی‌های بانکی کشور منجمد شده و این درحالی است که منابع بانکی باید در خدمت تولید و توسعه باشد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این مراسم تصویب منطقه آزاد بانه و مریوان را اقدام واتفاقی مطلوب برای کل ایران خواند و گفت: به نظرم تصویب این منطقه آزاد نیازمند همدلی، وحدت و انسجام بخش خصوصی ودولتی است و ما به سهم خود از این موضوع حمایت خواهیم کرد. سید عبدالوهاب سهل آبادی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این گردهمایی بیان کرد: استان‌های مرزی هم چون کردستان در نتیجه جنگ تحمیلی لطمات و ضربه‌های بیشتری را دید و نسبت به استان‌های دیگر کشور هم از روند توسعه عقب‌تر افتاد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این مراسم با تاکید بردر نظر گرفتن اولویت‌ها در ایجاد واحدهای تولیدی گفت: در بسیاری از استان‌ها واحدهایی راه‌اندازی شده‌اند که جاده مناسب برای دسترسی به آنها وجود ندارد، بنابراین تامین زیرساخت‌ها و در نظر گرفتن امکانات موجود در ایجاد بنگاه‌های کوچک اقتصادی ضروری است. محسن جلال پور از ۳۱ خانه صنعت، معدن و تجارت خواست تا استراتژی توسعه‌ای را تدوین کنند وبیان کرد: در شرایط پسابرجام اصلی‌ترین وظیفه تشکل‌ها جذب سرمایه‌گذار است و اگر این مهم مدیریت نشود، وضعیت کنونی تداوم پیدا کرده و هر روز شاهد پسرفت بیشتر اقتصاد کشور خواهیم بود. وی عمل نکردن بر اساس استراتژی و دیدگاه توسعه‌ای را یک نقصان بزرگ در کشور دانست که لازم است در شرایط کنونی در فضایی هماهنگ و با همکاری همه جانبه برای توسعه کشور با استفاده از استراتژی توسعه‌ای تلاش کرد.