خبرگزاری تسنیم: جدیدترین گزارش آنکتاد از سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال ۲۰۱۵ کاهش داشته است. بر اساس برآوردهای کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال ۲۰۱۵ انجام شده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۶/ ۲ درصد کاهش داشته است.

در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۴ میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور انجام شده بود که این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۴ به ۲ میلیارد و ۱۰۵ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۵ به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار کاهش داشته است.با وجود افت ۶/ ۲ درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور طی سال ۲۰۱۵ سرمایه‌گذاری مستقیم ایران در کشورهای دیگر رشد ۵۶ درصدی داشته و به ۱۳۹ میلیون دلار رسیده است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران در سال پیش از آن ۸۹ میلیون دلار اعلام شده بود.

مجموع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انجام شده در ایران از ابتدای تهیه گزارش‌های آنکتاد تا پایان سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۴۵ میلیارد و۹۷ میلیون دلار بوده است. مجموع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران در کشورهای دیگر در این دوره نیز ۲‌میلیارد و ۴۵۵ میلیون دلار برآورد شده است.براساس این گزارش ارزش پروژه‌های سبز اعلام شده برای سرمایه‌گذاری در ایران طی سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۲ میلیارد و ۴۷۳ میلیون دلار بوده است که ۹ پروژه را شامل می‌شود.

در سال پیش از آن ارزش اعلام شده ۸ پروژه سبز در ایران یک میلیارد و ۶۷۱ میلیون دلار گزارش شده بود.تعداد پروژه‌های سبز اعلام شده برای سرمایه‌گذاری ایران در خارج طی سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۰ پروژه و ارزش آنها ۳۲۲ میلیون دلار بوده است. ارزش و تعداد این پروژه‌ها در سال پیش از آن به ترتیب ۴ پروژه و ۳۸۲ میلیون دلار اعلام شده بود. ارقام اعلام شده سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سبز مربوط به برنامه ریزی‌های انجام شده برای سرمایه‌گذاری است که لزوما محقق نمی‌شود.