پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو: همزمان با ورود بزرگ‌ترین هیات سیاسی و اقتصادی کره‌ای به ایران دو تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های منابع آب و انرژی بین وزارت نیرو و وزارت زمین، زیرساخت و حمل و نقل و وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره‌جنوبی امضا شد. این یادداشت تفاهم‌ها در حاشیه امضای ۱۹ تفاهم‌نامه همکاری بین تهران و سئول در حضور روسای ‌جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره جنوبی امضا شد.

یادداشت تفاهم‌های همکاری در زمینه آب بین حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو و کانگ هوین، وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره‌جنوبی به امضا رسید. براساس این یادداشت تفاهم، زمینه‌های همکاری طرفین در ۹ بخش شامل توسعه سیاست‌های در نظر گرفته شده در بخش منابع آب برای بهبود مصرف آب و ارتقای راندمان مدیریت آب، مدیریت هوشمند آب براساس فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه و بهره‌برداری و مدیریت منابع آب (در رابطه با سدها، سیستم‌های تامین آب و نمک‌زدایی آب دریا)، تقویت مدیریت ایمنی سدها به‌منظور آماده‌سازی برای بارش‌های غیرطبیعی، زمین لرزه‌ها و تاسیسات فرسوده، ساماندهی رودخانه‌ها، استقرار استانداردهای مرتبط با فناوری مدیریت آب، برنامه‌ریزی برای استقرار حکمرانی در مدیریت آب، آموزش و ظرفیت‌سازی برای مدیران منابع آب در نظر گرفته شده است.

همچنین در این مراسم یادداشت تفاهمی در زمینه توسعه نیروی برق و صنایع جدید انرژی بین وزیر نیروی ایران و «جو هوانگ وان» وزیر تجارت، صنعت و انرژی جمهوری کره امضا شد. طرفین در این تفاهم‌نامه توافق کردند در زمینه‌های نیروگاه‌های حرارتی با راندمان بالا، انتقال و توزیع نیروی برق، شبکه‌های هوشمند و اطلاعات و فناوری مربوطه، بهره‌وری انرژی، سیستم‌های ذخیره انرژی، انرژی‌های‌نو و تجدیدپذیر، همکاری در حوزه‌های فوق بین نهادهای مرتبط در دو کشور و انجام پروژه‌های مشترک در کشورهای ثالث همکاری دوجانبه داشته باشند.

همچنین شرکت‌های توانیر ایران و «کپکو» کره‌جنوبی نیز در پی گسترش همکاری‌ها هستند. همزمان با امضای تفاهم‌نامه‌ای با شرکت هیوندایی برای ساخت یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی، تفاهم‌نامه دیگری بین توانیر و کپکو به منظور ساخت خطوط انتقال برق و اجرای طرح‌های کاهش تلفات انرژی امضا خواهد شد. «چو» مدیرعامل شرکت کپکو در دیدار و گفت‌وگویی با آرش کردی، مدیرعامل توانیر با استقبال از مشارکت با ایران در صنایع برق و انرژی، گفت: شرکت‌های کره‌جنوبی آماده مشارکت و سرمایه‌گذاری در صنایع برق ایران هستند. مدیرعامل شرکت توانیر هم در دیدار با مدیرعامل شرکت کپکو کره جنوبی از امضای تفاهم‌نامه برقی با این شرکت با سه محور همکاری مشترک خبر داد و افزود: کاهش تلفات برق، هوشمندسازی شبکه برق و احداث خطوط ۷۶۵ کیلو ولت انتقال برق از مهم‌ترین محورهای امضای تفاهم‌نامه برقی با شرکت کره جنوبی خواهد بود.