اجرای ۱۲۰ طرح اضطراری تامین آب

خبرگزاری مهر: وزیر نیرو با اعلام اینکه برای اولین بار رهاسازی ۷/ ۱۰ میلیارد مترمکعب برای احیای تالاب‌ها برنامه‌ریزی شد، گفت: ۱۲۰ طرح در بخش آبرسانی از ضروری‌ترین طرح‌هایی است که باید انجام شوند. حمید چیت‌چیان در دیدار پایان سال با مدیران ارشد و کارکنان وزارت نیرو از رهاسازی ۷/ ۱۰میلیارد مترمکعب آب برای احیای تالاب‌ها خبر داد و گفت: نمره صنعت آب و برق در سال جاری ۱۸ است. من به‌ جای سد و دکل و نیروگاه که البته همه آنها ضروری است، ترجیح می‌دهم تا چهره‌های متبسم انسان‌هایی را ببینم که در اثر اجرای طرح‌ها زندگی‌شان بهتر شده است.

چیت‌چیان با تاکید بر لزوم پایش مستمر عملکردها گفت: سال ۹۴ سال سختی برای صنعت آب و برق کشور بود، از یکسو با تنگنای مالی مواجه بودیم و از سویی نیز به دلیل کاهش صادرات نفت و کاهش شدید قیمت نفت، فقط موفق شدیم تا ۳۵ درصد اعتبارات عمرانی خود را دریافت کنیم. وی با اشاره به بحث خشکسالی که موجب تنش‌های مختلف در زمینه‌های تامین آب شد به بحث تحریم‌ها پرداخت و گفت: تحریم‌ها باعث شد تا با استفاده از منابع محدود مالی، بتوانیم بخشی از تجهیزات اصلی مورد نیاز کشور را تامین کنیم که در این شرایط ارائه خدمات بسیار دشوار بود.

وزیر نیرو ادامه داد: در اواسط سال ۹۳ حدود ۲هزار میلیارد تومان و در سال ۹۴ حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار ما قرار گرفت و این را با ۲۴۰۰ میلیارد تومان که کلا از محل بودجه عمومی برای طرح‌های عمرانی وزارت نیرو در اختیار قرار گرفته قابل قیاس نیست و وزارت نیرو با این منابعی که در اختیار گرفته زیر بار مسوولیت سنگینی رفته است.وی افزود: با پیگیری‌های به‌عمل آمده از طرف مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از مجلس قرار شد تا ۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه مجتمع‌های آبرسانی روستایی اختصاص یابد که در هفته اخیر ۱۴۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی به بانک عامل پرداخت شد و تماما در اختیار این شرکت قرار گرفت تا در استان‌ها برای توسعه این طرح هزینه شود.