گروه بازرگانی: حل و فصل مسائل زیست‌محیطی به یکی از دغدغه‌های فعالان بخش خصوصی بدل شده است؛ به‌گونه‌ای که روز گذشته طی یک نشست در پارلمان بخش خصوصی با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و فعالان اقتصادی خواستار رسیدگی به این مشکلات شدند. رئیس پارلمان بخش خصوصی نیز با تاکید بر حل این مشکل، آمادگی بخش خصوصی را برای همکاری در تدوین نقشه راه درخصوص مسائل زیست محیطی به‌ویژه در بخش تولید اعلام کرد. از سویی معصومه ابتکار نیز از تصویب آیین‌نامه کشت فراسرزمینی در کمیسیون زیربنایی دولت خبر داد.

مشکلات مربوط به محیط زیست و بحران آب در حالی محوریت مباحث مطرح‌‌شده در این نشست را به خود اختصاص داد که پیش از این نیز برخی دولتمردان توجه به موضوع آب و محیط زیست را مورد تاکید قرار داده بودند و اعتقاد داشتند که اگر تا چند سال آینده و در فضای پسابرجام این مسائل حل نشود، در این خصوص با بحران مواجه خواهیم شد. محسن جلال‌پور، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در نشست صبحانه کاری با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بی‌توجهی به شاخص‌های زیست محیطی از سوی مسوولان و تصمیم‌گیران کشور را مورد انتقاد قرار داد و تشریح کرد: در این شرایط از سازمان حفاظت محیط زیست می‌خواهیم مطالبه‌ای پررنگ‌تر از دولت و بخش خصوصی برای حفظ مسائل زیست محیطی داشته باشد.

وی ارتقای آگاهی عمومی مردم توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و رسانه‌ها را اولویت نخست اطلاع‌رسانی کشور ارزیابی کرد و افزود: اتاق آمادگی دارد در کمیته‌ای مشترک این مسائل را دنبال کند، همچنین آمادگی همکاری در تدوین نقشه راه برای مسائل زیست محیطی به‌ویژه در بخش تولید را نیز دارد. رئیس اتاق ایران خطاب به رئیس سازمان محیط‌زیست خاطرنشان کرد: می‌دانیم در چه فضایی کار می‌کنید و گرفتاری‌های شما در این دوره و دوره قبل چقدر بوده است؛ متاسفانه همکاری لازم با مجموعه شما در کشور وجود ندارد. البته شاید در بخش خصوصی نیز همراهی لازم در این زمینه وجود نداشته باشد. وی تصریح کرد: من همواره در سخنرانی‌های خود، به‌عنوان سخنگوی بخش غیردولتی اقتصاد تاکید کرده‌ام که مساله محیط زیستی و نگاه جدی به آن اولویت اساسی کشور است. رئیس اتاق ایران گفت: باید توجه داشته باشیم که یکی از اصلی‌ترین وظایف اتاق‌ها، ایجاد فضای مناسب کسب‌و‌کار است؛ فضای کسب‌و‌کار فقط منوط به قوانین و مصوبات نیست؛ بلکه نیاز اولیه فضای کسب‌و‌کار، فضای مناسب زندگی، مسائل محیطی، آب و خاک است که در همه اینها طی سال‌های گذشته دچار گرفتاری‌های جدی شده‌ایم. جلال‌پور در ادامه به بحران تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور از جمله دریاچه ارومیه اشاره کرد و از تحقیق اتاق ایران درخصوص این منطقه سخن گفت. بر اساس اظهارات رئیس اتاق ایران، اگر امروز ۲۰۰ میلیارد دلار هم هزینه شود، نمی‌توان دریاچه ارومیه را به حالت اول برگرداند.


تصویب آیین‌نامه کشت فراسرزمینی

معصومه ابتکار نیز در این نشست گفت: یکی از راهکارهای کشورها در حفظ محیط زیست، نگاه به آب به‌عنوان آب مجازی است؛ یعنی میزان مصرف آب برای تولید هر کالا را محاسبه و براساس آن برنامه‌ریزی کنیم. وی ادامه داد: با توجه به اینکه آب برای ایران مهم‌ترین و حساس‌ترین منبع حتی نسبت به منابع فسیلی و نفت است، باید این تحول اتفاق بیفتد؛ زیرا طبیعت ایران بسیار شکننده شده است. وی با تاکید بر اینکه در زمینه آب مجازی قصد داریم با اتاق بازرگانی وارد مذاکره شویم، گفت: به‌طور حتم باید در تجارت، موضوع آب مجازی و تجارت آب دیده شود. ابتکار تصریح کرد: باید با واردات کالاهای آب‌بر، آب وارد کشور کنیم و با جلوگیری از محصولاتی که تولید آن به آب زیادی نیاز دارد، منابع آبی کشور را حفظ کنیم.

وی با تاکید بر کاهش گازهای گلخانه‌ای گفت: کاهش ردپای کربن باید برای همه بنگاه‌های صنعتی، تجاری، خدمات و حمل‌ونقل به‌عنوان یک هدف‌گذاری مورد توجه قرار گیرد؛ در این زمینه می‌توانیم با اتاق بازرگانی همکاری داشته باشیم. ابتکار با بیان اینکه مذاکراتی با تشکل‌ها و اتاق‌های استانی در بخش محیط زیست انجام شده است، گفت: نه تنها احساس می‌کنیم ارتباط با تشکل‌ها و اتاق ضروری است بلکه معتقدیم آنها پشتوانه‌ای برای توسعه پایدارند و بدون برقراری یک گفت وگو با بخش خصوصی دستیابی به اهداف امکان پذیر نیست. معاون رئیس جمهوری گفت: اکنون همه متوجه زنگ خطری شده‌ایم که در بخش زیست محیطی وجود دارد؛ دنیا موضوع محیط زیست را جدی تلقی کرده است و حیات آینده را منوط به تغییر روند کنونی می‌داند. وی با یادآوری مذاکرات بین‌المللی ایران در بخش محیط زیست گفت: با توجه به شرایط بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، خودرو و خدمات، سناریوهایی برای سال‌های 2030 و 2050 دیده شده است؛ با توجه به این سناریوها، هدف‌گذاری کاهش چهار درصدی گازهای گلخانه‌ای را به‌طور غیرمشروط پذیرفته‌ایم.

ابتکار افزود: همچنین مقرر شده است که مشروط به رفع تحریم‌ها و ایجاد مبادلات تجاری و بهره‌مندی ایران از تکنولوژی‌های روز، ایران هشت درصد دیگر از انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش دهد. وی گفت: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به مفهوم ایجاد رکود در فعالیت اقتصادی نیست؛ بلکه قرار است این کاهش از محل اصلاح الگوی مصرف محقق شود. پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران از بلوغ بخش خصوصی کشور و لزوم تعامل سازنده بین بخش اقتصادی و زیست محیطی کشور سخن گفت. وی با تاکید بر تحول در مدل اقتصادی کشور و نوع رفتار با محیط زیست، عنوان کرد: باید حفظ محیط زیست در کشور سودآور باشد. لازم است مثلث همکاری بین دولت، تولیدکننده و مصرف‌کننده شکل گیرد تا برای حفظ محیط زیست هم‌افزایی داشته باشند. سلطانی از پیشنهاد اتاق ایران در بودجه ۹۵ مبنی بر لزوم افزایش بهای بنزین به‌منظور صرف آن در کاهش آلودگی‌های کشور در شهرهای بزرگ خبر داد و از بی‌توجهی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به آلودگی‌هایی که توسط خود دولت تولید می‌شود، انتقاد کرد.

در ادامه این نشست، محمدحسین شریعتمدار رئیس کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز به وظایف قانونی اتاق ایران در مورد رسیدگی به وضعیت آب و کشاورزی از طریق تاسیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اشاره کرد و بر حرکت‌های تاثیرگذار اتاق ایران در طول دو سال گذشته در راستای مقابله با برخی تصمیمات نادرست در بخش کشاورزی و آب تاکید کرد. وی در ادامه تصریح کرد: تا قبل از دهه 1340 کشور از نظر منابع آبی دچار مشکل نبود، بلکه با خشکسالی‌های مقطعی دست به گریبان بود. متاسفانه بعد از دهه 40 و با اجرایی شدن طرح اصلاحات ارضی و برخی سوء مدیریت‌ها و درعین حال گسترش حاکمیت‌های دولتی بر منابع آبی، بحران امروز به وجود آمد. در طول چند سال گذشته حاکمیت کشور اعتقادی به بحران آب در کشور نداشت. شریعتمدار پیشنهاد تشکیل دو کارگروه؛ یکی برای بررسی مسائل کلان و دیگری برای مسائل صنفی را نیز داد. محمود تولایی رئیس اتاق کاشان و رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی از برخوردهای سلیقه‌ای در اعلام آلاینده بودن واحدهای تولیدی مشابه، انتقاد کرد و خواستار تغییر رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه شد.

آلودگی بنادر و اختلال در صادرات به‌دلیل کند شدن حرکت کشتی‌ها و شوری آب‌ها و تاثیر سوء آن بر کشاورزی، موضوعاتی بودند که هم از سوی غزالی، عضو اتاق آبادان و نیز امید ملک، نایب رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل اتاق ایران، مورد توجه قرار گرفت. این فعال اقتصادی تاکید کرد: ازدیاد جمعیت در کنار مصرف بالای انرژی و آلودگی محیط زیست، موضوعاتی هستند که کشور را خیلی سریع به سوی نیستی سوق می‌دهد. وضعیت اکوسیستم منطقه اصفهان که در چند سال گذشته صدمات جدی را متحمل شده است، مساله دیگری بود که یکی از اعضای اتاق این استان به آن اشاره کرد. مسعود گلشیرازی که عضویت اتاق ایران را نیز دارد با تایید سخنان سلطانی، تشویق را به جای تنبیه و اقدامات پلیسی، کارسازتر ارزیابی کرد و مدل‌برداری از تجربیات موفق دنیا دراین وادی را خواستار شد. حسن انتظار، رئیس اتاق ارومیه نیز ممنوع شدن برداشت نمک از دریاچه ارومیه به دلیل فعال شدن ریزگردها در منطقه را مورد تاکید قرار داد و گفت: یک روز دریاچه ارومیه ۱۸ میلیارد مترمکعب آب داشت، ولی امروز این رقم به ۲/ ۲ میلیارد مترمکعب رسیده است.فرهاد شریف معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، ارائه پارادایم اقتصادی جدید در کشور را الزامی برشمرد و طراحی توسعه بر مبنای زندگی سالم را اصل ارزیابی کرد. به اعتقاد وی باید بخشی از بودجه سلامت در حوزه مسائل زیست محیطی صرف شود.