تردد موش‌‌‌ها در جوی‌‌‌های آب و نهرها و حوالی مخازن زباله در حالی است که موش‌‌‌ها، عامل انتقال خیلی از بیماری‌‌‌ها هستند و بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان در این رابطه، حدود ۳۰ بیماری وجود دارد. ثبت چنین آماری از موش‌‌‌ها این نکته را گوشزد می‌کند که شهر تهران، نیاز به راه‌حلی جدی در برابر موش‌‌‌های موذی دارد. کارشناسان محیط‌زیست همواره تاکید کرده‌‌‌اند که جمعیت میلیونی موش‌‌‌های تهران، پس از آلودگی هوا، مهم‌ترین معضل پایتخت است و این در حالی است که با کنترل زباله‌‌‌های شهری و شوک غذایی می‌توان آن را حذف کرد، زیرا از این طریق زادوولد آنها کاهش می‌‌‌یابد.

داود گودرزی، مدیر کنترل جانوران مضر شهری در سازمان پسماند شهرداری تهران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در مورد وضعیت مبارزه با موش‌‌‌های تهرانی گفت: فصل گرما، فصل زاد و ولد موش‌‌‌هاست و بررسی تماس‌‌‌های مردمی با سامانه نظارتی ۱۳۷ که پل ارتباطی ما و مردم است نشان می‌دهد که میزان تماس‌‌‌های مردمی در مورد وضعیت موش‌‌‌های پایتخت کاهش یافته است. وی با بیان اینکه از دی ماه سال گذشته تاکنون که نوع قراردادهای سازمان پسماند با پیمانکاران تغییرکرده روند نزولی در تولید مثل موش‌‌‌ها در تهران داشتیم، گفت: در تهران با دو روش شیمیایی و طعمه‌‌‌های سمی و همچنین روش فیزیکی به مبارزه با موش‌‌‌ها می‌پردازیم اما روش فیزیکی برخورد با موش‌‌‌ها و استفاده از تله چسبی و درپوش‌‌‌های یک‌‌طرفه در دستور کار است و در شیوه برخورد شیمیایی نیز از طعمه‌‌‌های مسموم استفاده می‌‌‌کنیم.

گودرزی تاکید کرد: در گذشته یک شرکت اسپانیایی سم مناسبی برای مبارزه با موش‌‌‌ها تولید می‌‌‌کرد، اما بعد از تحریم‌‌‌ها این شرکت از ایران خداحافظی کرد و حالا با کمی کیفیت پایین‌‌‌تر این سم توسط دو شرکت داخلی تولید می‌شود و با توجه به اینکه موش حیوان باهوشی است و نمی‌توانیم از یک نوع سم به صورت دائمی استفاده کنیم، شهرداری تهران نیز هر سه ماه یک‌بار نوع سم‌‌‌ها را تغییر می‌دهد. وی با بیان اینکه علاوه بر این دو نوع سم به تازگی از نانوپودرهایی در مناطق ۱۱ و ۱۲ به عنوان مناطق پایلوت استفاده می‌‌‌کنیم که در صورت موفقیت‌آمیز بودن از این روش نیز برای کل تهران استفاده می‌شود، گفت: این نانوپودر غیر‌سمی است که آثار سوء زیست محیطی ندارد و اگر در این مناطق این طرح موفقیت‌‌‌آمیز باشد می‌توانیم این نوع مبارزه با موش‌‌‌های تهرانی را در سراسر شهر تسری دهیم.

گودرزی تاکید کرد: همیشه در فصل تابستان و با گرمای هوا شاهد سیر صعودی جولان موش‌‌‌ها در شهر بودیم اما از زمانی که نحوه رفت‌و‌روب تغییر کرده و بر اساس فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه به پیمانکاران هزینه پرداخت شد و مبارزه با حیوانات مضر شهری نیز ذیل قرارداد رفت‌وروب قرار گرفت و بر همین اساس از ابتدای دی ماه روند تماس‌های مردمی در مورد موش‌‌‌ها و تعداد تماس‌‌‌های مردمی با ۱۳۷ نزولی شده است به‌خصوص در فصل گرما با اینکه باید شاهد ازدیاد موش‌‌‌ها باشیم اما شاهد کاهش آنها هستیم.

وی با بیان اینکه در مناطق ۴، ۵ و منطقه ۱۱ در برخی خیابان‌‌‌هایی که راسته اغذیه‌فروشی است تعداد موش‌ها زیاد است، گفت: متاسفانه عدم‌آموزش و فرهنگ‌سازی مناسب و رعایت نکردن نکات بهداشتی از سوی شهروندان و به‌ویژه اصناف و اغذیه‌فروشان در حفظ پاکیزگی و نظافت شهر و عدم‌ مدیریت مناسب پسماند باعث غذارسانی به این ‌‌‌جوندگان و در واقع تولید مثل موش‌‌‌ها و افزایش جمعیت آنها در شهر می‌شود. برخی شهروندان با ریختن باقی‌مانده مواد غذایی به داخل جوی و انهار و معابر سطح شهر ضمن برهم زدن پاکیزگی و آراستگی چهره شهر ناخواسته باعث غذارسانی به موش‌‌‌ها می‌‌‌شوند و این ‌‌‌جوندگان در سال چهار بار زاد و ولد می‌کنند و می‌توانند در هر بار زایش ۶ تا ۸ توله به دنیا بیاورند که مبارزه با این تعداد زیاد تولید مثل کاری بسیار سخت و دشوار است. قطعا بهترین روش مبارزه با ازدیاد جمعیت موش‌‌‌ها رعایت نظافت و حفظ پاکیزگی معابر و انهار شهر توسط شهروندان مسوولیت‌‌‌پذیر است.

مدیرکنترل جانوران مضر شهری تهران در مورد موش‌‌‌های پایتخت نیز با بیان اینکه موش‌‌‌های موجود در شهر تهران و سایر شهرهای ایران، نژاد غیر‌ایرانی دارند و میهمان ناخوانده هستند چراکه نژاد این موش‌‌‌ها اروپایی است و اصطلاحا به آنها موش نروژی می‌گویند، گفت: این موش‌‌‌ها با بار کشتی‌ها وارد کشور شدند و متاسفانه در همه جای کشور رخنه کردند و واقعا موجودات باهوشی هستند و عدم ‌فرهنگ‌سازی و آموزش به شهروندان تهرانی نیز سبب شده که زیستگاه خوب و مناسبی برای موش‌‌‌ها فراهم شود.

وی تاکید کرد: دوسال است که وظیفه مبارزه با موش‌‌‌ها از شرکت ساماندهی مشاغل به سازمان پسماند واگذار شده است و ما اقدامی برای مطالعه جمعیت‌سنجی موش‌‌‌ها انجام ندادیم اما بر اساس آنچه در اسناد منتقل‌شده رویت شده است اینکه مجموعه مذکور با یکی از گروه‌‌‌های مرتبط با دانشگاه تهران بابت سرشماری تعداد موش‌‌‌ها  قرارداد منعقد کرده بودند اما این کار موفقیت‌آمیز نبوده چراکه موش‌‌‌ها زندگی زیر‌زمینی دارند و سرشماری آنها کار بسیار سختی است.

وی گفت: موش‌‌‌ها باهوشند و زمانی که از سموم استفاده می‌‌‌کنیم حتی پیش‌مرگه دارند و پیرترین موش که توانایی زاد و ولد ندارد از این طعمه‌‌‌های سمی استفاده می‌کند و اگر تلف شود، موش‌های دیگر سمت این طعمه نمی‌‌‌آیند یا اگر موش‌‌‌ها متوجه شوند که موشی بر اثر خوردن یک طعمه جان داده دیگر از آن طعمه هر چقدر هم لذیذ باشد استفاده نمی‌‌‌کنند و باید نوع طعمه تغییر کند. از آنجا که بدن موش‌‌‌ها به ویتامین k احتیاج دارد، به همین دلیل موش‌ها بیشتر به میوه‌‌‌فروشی‌‌‌ها هجوم می‌‌‌برند تا کاهو مصرف کنند. از این رو در میادین تره‌بار و میوه‌فروشی‌‌‌ها تعداد موش‌‌‌ها بیشتر است.