طرح بورسیه صنعتی در استان یزد

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی یزد یکی از این راهکارها را طرح بورسیه صنعتی به عنوان یکی از بهترین طرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در زمینه تعامل موثر صنعت و دانشگاه اعلام کرد و ادامه داد: این طرح، برای اولین‌‌‌‌‌‌‌‌‌بار در کشور با اقدام نوآورانه و هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندیشی و هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزایی دانشگاه یزد، اتاق بازرگانی و بنیاد نخبگان و حمایت استاندار و همراهی صنعتگران و کارآفرینان یزدی ارائه و در کشور الگوبرداری شد. امیرجلیلی هدف اصلی این طرح را تامین و تربیت نیروی انسانی موثر و کارآمد بر اساس نیازهای صنعت، شرکت‌ها و دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجرایی دانست که نتیجه آن افزایش مهارت دانشجویان و فارغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌التحصیلان دانشگاهی و جذب نخبگان در صنایع کشور است. وی خاطرنشان کرد: نخستین گروه دانشجویان نو‌‌‌‌ورود متقاضی این طرح در سال ۱۴۰۱، طی مراحلی وارد دانشگاه یزد شدند و اکنون همزمان با تحصیل، در صنایعی که به‌‌‌‌‌‌‌‌‌عنوان بورسیه پذیرفته شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند مشغول کار و مهارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌آموزی هستند که حسب تعهدات متقابل بین دانشجو و صنعت در آینده، با کسب مهارت در عرصه کار در محل بورسیه استخدام خواهند شد.

رئیس کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی یزد اضافه کرد: در قالب این طرح، ۳۰۰ نفر نیروی مهارت‌دیده به صنایع استان معرفی شده و ۹۵ نیروی دانشگاهی دارای بورسیه شامل ۶۳ دختر و ۳۲ پسر در حال آموزش در قالب بورسیه هستند. امیرجلیلی با اشاره به ارائه ۴۰‌هزار نفرساعت آموزش در یک‌سال فعالیت دوره دهم اتاق بازرگانی یزد گفت: هرکسی برای کار به اتاق بازرگانی مراجعه کند به واحدهای مختلف صنعتی معرفی می‌شود. وی راهکار دیگر شناسایی و معرفی افراد دارای مهارت به صنایع را ثبت‌نام در سامانه علم و کار اتاق بازرگانی استان یزد (ساد) اعلام و اظهار کرد: این سایت برای پیوند افراد دارای مهارت با صنایع طراحی شده به گونه‌ای که شغل توسط شرکت به ثبت می‌رسد و فرد نیز شغل دلخواه را متناسب با مدرک و مهارت دانشگاهی خود انتخاب می‌کند.

این استاد دانشگاه یزد در پایان با تاکید بر لزوم حل مشکلات صنایع با تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و استفاده از ظرفیت‌‌‌های علمی گفت: ضرورت دارد آموزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کاربردی و عملی مشترکی بین دانشگاه و صنایع تدوین و برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی شود تا آموزش دانشجویان هدفمند و اثربخش باشد و تعامل واقعی صنعت و دانشگاه معنی واقعی خود را پیدا کند.