به گزارش ستاد خبری پنجمین نمایشگاه تخصصی یراق‌‌‌آلات و ماشین‌‌‌آلات صنعت چوب، مبلمان و صنایع وابسته مشهد، امیررضا رجبی افزود: ما همسایگانی داریم که به طور ریلی یا زمینی با آنها ارتباط داریم. همچنین بازارچه‌‌‌های مرزی داریم که این امکان وجود دارد که اجازه بگیریم در آن اماکن نیز امکان عرضه وجود داشته باشد.

وی در ادامه گفت: مشهد طی سال میزبان میلیون‌‌‌ها زائر و گردشگر داخلی و خارجی است و بر اساس آمارهای گردشگری بیش از ۵۰‌درصد هتل‌‌‌ها و اماکن اقامتی در خراسان رضوی و مشهد مستقر است.

رجبی اظهار کرد: این در حالی است که همه اماکن اقامتی نیاز به صنایع چوب و مبلمان دارد. از این رو یکی از قطب‌‌‌های تولید صنایع چوب استان خراسان رضوی و به‌‌‌ویژه شهر مشهد است که به‌‌‌دنبال آن نیز صنایع ماشین‌‌‌سازی مرتبط با صنایع مبلمان و چوب هم گسترش خیلی زیادی پیدا کرده است.

مدیرکل صمت خراسان رضوی یادآور شد: از طرفی ما شرکت‌هایی را داریم که به‌‌‌طور مشخص در زمینه ماشین‌‌‌آلات مرتبط با صنایع چوب و مبلمان کار می‌کنند که درگذشته وارداتی انجام می‌‌‌شد، اما اکنون خوشبختانه تعداد زیادی از ماشین‌‌‌آلاتی که در نمایشگاه ملاحظه می‌‌‌کنیم توسط فعالان حوزه ماشین‌‌‌سازی به‌‌‌صورت بومی‌‌‌سازی‌شده عرضه شده بود.

وی اضافه کرد: اگرچه طبیعتا بخشی از قطعات آن وارد می‌شود، اما ۸۰ درصدشان ساخت داخل است که بسیار ارزشمند است. زیرا ارزبری را کاهش داده و از طرفی باعث افزایش اشتغال شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به آنکه زمینه برای رشد صنعت در سال‌های آینده فراهم است، اظهار کرد: تقریبا در حوزه صنعت چوب در استان ۱۰ واحد صنعتی است که دارای پروانه بهره‌‌‌برداری هستند، اما عمده فعالان صنعت چوب چه در زمینه ماشین‌‌‌آلات و چه در زمینه تولیدات به صورت واحد صنفی تولیدی کار می‌کنند که در چند منطقه خاص مستقرند.

وی ادامه داد: البته آنها به دلیل مسائل خاص پروانه بهره‌‌‌برداری صنعتی، عمدتا ترجیح می‌دهند به صورت پروانه صنفی تولیدی کار کنند که مورد حمایت مجموعه صنعت، معدن و تجارتند و این موضوع تفاوتی ندارد و آنچه بتواند دراختیارشان قرار گیرد، انجام می‌شود.

رجبی درباره مشکل برق نیز گفت: برق، مشکلی است که از سال‌های قبل باقی مانده و امسال نیز با برنامه‌‌‌ریزی که با وزارت صنعت و وزارت نیرو انجام گرفت، مدیریت شد که با برنامه بهتری این کار انجام شد. هر چند در برخی از واحدهای صنعتی قطعی یک روز برق را داشتیم که آن هم‌‌‌ برنامه‌‌‌ریزی از قبل بود اما خوشبختانه مقداری از مشکلات واحدها کمتر شده بود.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل یکی از برنامه‌‌‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت نوسازی و بازسازی ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات است که مجری طرح در مجموعه وزارتخانه انتخاب شده است و فهرست واحدهایی که نیاز به بازسازی دارند توسط ادارات کل استان‌‌‌ها احصا شده و در برنامه قرار گرفته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه نوید در اولویت قرار دادن تسهیلات برای بازسازی بنا، ماشین‌‌‌آلات و همچنین تجهیزات مرتبط با تولید را داد و اظهار کرد: یکی از شاخص‌هایی که معمولا هم‌‌‌ در انتخاب واحدهای نمونه و هم در  اولویت تسهیلات قرار گرفتن لحاظ می‌شود، بحث بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی است که بسیار مورد تاکید وزارت صمت قرار دارد.