در «تهران قدیم» چه خبر است؟

عربی، معاون شهرسازی شهرداری منطقه ۱۲ در مورد وضعیت املاک کلنگی در این منطقه با بیان اینکه در ماه‌‌های گذشته شاهد افزایش ساخت‌وساز در بافت فرسوده و ناکارآمد، نسبت به سنوات گذشته بودیم، گفت: این رونق در راستای تصمیمات کمیسیون ماده ۵ بر اساس مصوبات شورای‌عالی شهرسازی بود. این مصوبه در راستای اجرای بند ۱۵ ضوابط طرح تفصیلی بود که در راستای آن تسهیلاتی را در املاک واقع در بافت فرسوده و ناکارآمد شهر تهران در جهت تقویت روند نوسازی می‌دهند.

وی با بیان اینکه این اتفاق سبب شد که مالکان اقدام به ساخت‌وساز کنند به گونه‌‌ای که روند رو به رشدی را از سال گذشته تاکنون در موضوع صدور پروانه ساختمانی شاهد بودیم، اضافه کرد: این تصمیم موجب ایجاد جهشی در سطح مناطق به‌خصوص مناطق دارای بیشترین بافت فرسوده همچون منطقه۱۵، ۱۸، و... شد و در منطقه ۱۲ نیز حدود ۳۰۰‌درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل در زمینه صدور پروانه در بافت فرسوده داشتیم. اما دقت داشته باشید که منطقه ۱۲، ۱۶۰۰ هکتار عرصه دارد که ۴۱/ ۲ درصد مساحت کل تهران را به خود اختصاص داده و بافت فرسوده در این منطقه نیز حدود ۷۳۴ هکتار است و در نهایت آماری که از بافت فرسوده در منطقه داریم نشان می‌دهد که حدود ۴۵‌هزار پلاک در این بافت (که حدود ۷۳‌درصد پلاک‌ها را شامل می‌شود)، فرسوده است که این پلاک‌ها در سنوات گذشته تاکنون حدود ۳۰‌درصد ساخته شده و اصطلاحا نوساز شده است که عدد نوسازی حدود ده‌هزار پلاک می‌شود که ساخت‌وساز داشتند و به صورت نوساز قابل بهره‌برداری است.

معاون شهردار منطقه ۱۲ با اشاره به نقش مثبت دفاتر تسهیل‌‌گری برای تشویق مردم برای نوسازی بافت فرسوده ادامه داد: به عنوان نمونه در جنوبی‌‌ترین محلات منطقه همچون تختی و هرندی که جزو محلات کم‌برخوردار و دارای بافت فرسوده زیاد هستند به گونه‌‌ای که ۴۹‌هزار نفر در این محلات زندگی می‌کنند که از این میزان ۴۴‌هزار نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و یکی از اقداماتی که در دوره‌های گذشته در این محلات رخ داد، ایجاد دفتر تسهیل‌گری بود که در حال حاضر تنها یک دفتر در این محلات است در حالی که در سنوات گذشته تعداد این دفاتر زیادتر بود که به علت وجود این دفاتر تسهیل‌گری از ۷ پلاک ۳۵ تا ۴۰ متری عملیات تجمیع را آغاز کرده و حتی به تجمیع ۵۰ پلاک هم رسیدند و در سال‌جاری در منطقه عملیات نوسازی ۷۲ پلاک تجمیعی که اکثرا ریزدانه هستند را آغاز کردیم و در قالب چند بلوک ساختمانی در حال صدور پروانه هستیم.

وی در مورد عدم‌رغبت مالکان خانه‌های کلنگی و املاک رها شده در سطح منطقه برای نوسازی گفت: این عدم‌رغبت به قوانین و بوروکراسی طولانی اداری مربوط می‌شود چرا که در منطقه ۱۲، چند ترمز نوسازی داریم به گونه‌‌ای که قوانین میراث فرهنگی، ضوابط حریم امنیتی، محدودیت‌هایی که به علت ثبت اثر گذاشته شده، همه ترمزهایی است که مانع از میل و رغبت مالک برای نوسازی می‌شود. به عنوان مثال در محله سیروس و سنگلج محدودیت‌های ارتفاعی و میراثی داریم که در راستای حفظ میراث فرهنگی بوده اما همین علت سبب شده تا مالکان رغبتی نداشته باشند که خانه‌های دو طبقه و سه طبقه بسازند به گونه‌ای که عمده درخواست‌های مردمی در محلات پیرامون رفع این محدودیت‌هاست.

معاون شهردار منطقه ۱۲ با بیان اینکه در برخی از محلات و خیابان‌های سطح منطقه که قبلا تا همین سه چهار سال پیش دارای سکنه بودند، خانه‌‌ها تبدیل به انبار شده و کوچه‌ها خالی از سکنه شدند، ادامه داد: سکنه چون نتوانستند به علت محدودیت‌ها نسبت به نوسازی خانه‌هایشان اقدام کنند، در نهایت خانه‌هایشان را به انبارهای پشتیبان بازار تهران یا خوابگاه و محل زندگی کارگران اتباع بیگانه تبدیل کردند که بیشتر افاغنه هستند.

وی با تاکید بر اینکه برخی املاک کلنگی این منطقه به بارانداز کالاهای بازار تهران بدل شده‌‌اند، گفت: حتی املاک ۹۰ و ۱۰۰ متر به عنوان انبار کالا مورد استفاده قرار گرفتند که چالش بزرگی برای منطقه۱۲ ایجاد کردند و امید است با تسهیلاتی که برای بافت فرسوده در نظر گرفته شده است و کمک دولت و به‌خصوص وزارت مسکن وشهرسازی که برخی پلاک‌ها متعلق به وزارتخانه‌هاست اقداماتی به موازات تسهیلات شهرداری جلو ببریم.

ما امیدواریم با ایجاد چند دفتر تسهیل‌‌گری درمحلات، نسبت به تسهیل‌گری در نوسازی بافت فرسوده اقدام کنیم تا  به عنوان بازوهای نوسازی شهرداری تهران این دفاتر به فرآیند نوسازی کمک کنند.

عربی در مورد وضعیت خانه‌‌های کلنگی با تاکید بر اینکه بافت فرسوده این منطقه شامل خانه‌‌های کلنگی و زمین‌‌های رها شده است، افزود: این خانه‌‌های کلنگی با اینکه قابلیت سکونت ندارند و به شدت فرسوده هستند و بعضا به عنوان رها شده یا اسکان کارگری از آنها استفاده می‌شود اما به دلیل محدودیت‌های ساخت‌وساز مالک راغب به نوسازی نیست به گونه‌ای که در یکی از جلسات دیدارهای مردمی یکی از بانوان سالمند با این تصور که می‌تواند ملک کلنگی خود را چهار طبقه بسازد اقدام به اخذ مجوزها برای نوسازی ملک کرده بود اما در استعلام‌‌های میراثی اعلام کرده بودند که مالک تنها سه طبقه می‌تواند بسازد که همین محدودیت‌ها موجب دلسردی می‌شود.