ریسک‌‌‌زدایی از فعالیت شرکت‌ها

روح‌‌‌الله دهقانی‌فیروزآبادی در نشست خبری نخستین دوره رویداد جایزه ملی فناوری نکست که در آذرماه سال‌جاری با شعار «ایران پیشرفته با فناوری‌‌‌های نوظهور» برگزار می‌شود، افزود: یکی از مواردی که در این دوره فعالیت معاونت علمی به صورت جدی دنبال می‌شود، توازن و تناسب بین حمایت‌‌‌های این معاونت است. همه برنامه‌‌‌هایی که در قالب رویدادها و جوایز جدید مطرح می‌شود یک هدف اصلی دارد و آن این است که به همه زیست‌‌‌بوم فناوری کشور یک حمایت متوازن و متناسب ارائه شود. این حمایت‌‌‌ها از دو بعد «اندازه شرکت» و «زمان» انجام می‌شود. از بعد اندازه شرکت، سه دسته شرکت‌های نوپا، متوسط و فناور بزرگ تدوین شده است که حمایت‌‌‌ها بسته به این اندازه ارائه خواهد شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: از بعد زمان هم در سه زمان نتایج عملکرد گذشته، وضعیت حال شرکت و نیازهای شرکت برای عملکرد آینده آن مورد توجه قرار می‌گیرد. رویداد نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه یا به اختصار نکست در همین راستا به دنبال تشویق شرکت‌ها برای نگاه بلندنظرانه‌‌‌تر به آینده است. از آنجا که برنامه‌‌‌ریزی آینده‌‌‌نگرانه ریسک بیشتری برای شرکت‌ها به دنبال دارد، در تلاش هستیم با جوایز یک رویداد ملی ریسک شرکت‌ها برای این مهم را کاهش دهیم. اگر به آینده شرکت‌ها توجه نشود، آیندگان قضاوت خوبی از ما نخواهند داشت. این فلسفه رشد پایدار و مداوم و پویای شرکت‌هاست.

شقایق حق‌‌‌جوی‌جوانمرد، رئیس مرکز فناوری‌‌‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان ریاست جمهوری نیز در این رویداد اظهار کرد: فناوری‌‌‌های راهبردی، فناوری‌‌‌هایی هستند که یا ثروت‌‌‌آفرین هستند یا اقتدار ایجاد می‌کنند. یکی از وظایف مهم معاونت علمی ریاست جمهوری دانش‌‌‌بنیان کردن صنایع کشور یا به عبارت دیگر افزایش سهم نقش‌‌‌آفرینی دانش در اقتصاد کشور است.

وی افزود: برای تحقق این مهم باید سرمایه‌‌‌های انسانی و زیرساخت‌‌‌های زیست‌‌‌بوم نوآوری در کشور ارتقا یابد و شرکت‌های پیشران توانمندتر شوند. نظام تامین مالی و پشتیبان این فرآیندها ارتقا یابد. همچنین لازم است توان و تنوع محصولات صادراتی کشور افزایش یابد. بنابراین لازم است رویای جدیدی برای شرکت‌های فعلی و صنعت ما ساخته شود. رئیس مرکز فناوری‌‌‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان ریاست جمهوری گفت: برای پیشگامی در فناوری‌‌‌های محوری و راهبردی در منطقه و جهان، اشتغال‌زایی برای نخبگان، افزایش بهره‌‌‌وری در اقتصاد و صنایع مبتنی بر فناوری، بهبود فضای کسب‌و‌کار و همچنین حمایت از طرح‌‌‌های امیدآفرین و تحول‌‌‌ساز در کشور جایزه ملی نکست طراحی شد. نکست سرواژه چهار کلمه نوآوری، کارآفرینان، سرآمد و توسعه است.

حق‌‌‌جو افزود: در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان ریاست جمهوری چهار رویکرد تمرکز، تمایز، تعالی و راهبری دنبال می‌شود. در تمرکز به دنبال تخصیص هدفمند منابع موجود به منظور ایجاد ارزش افزوده قابل‌توجه هستیم. در رویکرد تمایز به دنبال یک تغییر مشهود قابل لمس در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور هستیم. در رویکرد تعالی به دنبال کار با کیفیت اثربخش کارآ هستیم و در رویکرد راهبری، سیاستگذاری به منظور شناخت ظرفیت‌‌‌های موجود و هماهنگی بین کنشگران حاضر در اکوسیستم را دنبال می‌‌‌کنیم. وی ادامه داد: یکی از گروه‌‌‌هایی که تاکنون در برنامه‌‌‌هایمان کمتر به آنها در راستای جریا‌‌‌ن‌‌‌سازی در حوزه فناوری توجه کرده بودیم شرکت‌های بالغ کشور بودند که پیش از این موفق به خلق ارزش در این اکوسیستم شده‌‌‌اند و گاهی رویاهایی در سر دارند که با سرمایه در گردش فعلی آنها، عملیاتی کردن این رویاها امکان‌‌‌پذیر نیست. نکست جایزه‌‌‌ای است که این شرکت‌ها را هدف قرار داده و در تلاش است تا با تشویق این شرکت‌ها، آنها را به نقش‌آفرینی بیشتر در این عرصه ترغیب کند. حق‌‌‌جو گفت: با اجرای نخستین دوره رویداد ملی نکست در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در تلاش هستیم یک حرکت امیدآفرین را با شعار «ایران پیشرفته با فناوری‌‌‌های نوظهور» در کشور رقم بزنیم.

احسان یزدیان، معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز اظهار کرد: نخستین رویداد جایزه ملی فناوری نکست (Next) در آذرماه سال‌جاری به همت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان ریاست جمهوری برگزار می‌شود. این رویداد ملی که از آن به عنوان جایزه ملی فناوری‌‌‌های آینده نیز یاد می‌شود، سه محور «هوش مصنوعی، روباتیک و صنعت نسل ۴»، «اتصال‌‌‌پذیری، ارتباطات و میکروالکترونیک» و «زیست فناوری و زیست مهندسی» را مدنظر قرار داده و بر چهار حوزه مهم نوآوری، کارآفرینی، سرآمدی و توسعه تاکید می‌کند. وی افزود: شرکت‌هایی که حداقل سه محصول با سطح آمادگی فناوری حداقل TRL-۷ در سبد محصولات خود دارند، فروش رسمی حداقل پنج میلیارد تومان در سال منتهی به فراخوان ثبت می‌کنند یا دارای ساختار سازمانی مدون هستند و حداقل پنج نیرو در بخش تحقیق و توسعه دارند، می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: طرح‌‌‌های منتخب رویداد در هر موضوع از اول تا سوم به ترتیب «۵میلیارد تومان جایزه و ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات»، «۳ میلیارد تومان جایزه و ۹ میلیارد تومان تسهیلات» و «۲ میلیارد جایزه و ۶میلیارد تومان تسهیلات» دریافت می‌کنند. توقع ما این است که بتوانیم حداقل ۱۰۰ طرح را در این رویداد داشته باشیم.

معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: هوش مصنوعی، روباتیک و صنعت نسل ۴ یکی از موضوعات اصلی این رویداد است که مواردی شامل بینایی ماشین، روباتیک، دفاع سایبری، مدیریت تصمیم، بیولوژی محاسباتی، پردازش زبان‌های طبیعی، هوش مصنوعی مولد، هوش مصنوعی قابل اعتماد، عامل‌‌‌های مجازی و یادگیری تقویتی را شامل می‌شود.

یزدیان افزود: موضوع اصلی دوم اتصال‌‌‌پذیری، ارتباطات و میکروالکترونیک است که زیرحوزه‌‌‌های توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات، مخابرات سیار نسل ۵ و ۶، امنیت شبکه، الکترونیک، میکروالکترونیک و مدارات مجتمع، هوشمندسازی و اینترنت اشیا، مخابرات کوانتومی، منظومه‌‌‌های ماهواره‌‌‌ای، خودروهای برقی، متصل، خودران و هوشمند و فناوری‌‌‌های حوزه زنجیره بلوکی را شامل می‌شود. وی ادامه داد: زیست فناوری و زیست مهندسی هم سومین موضوع مهم این جایزه ملی است. شرکت‌کنندگان تا پایان شهریور فرصت دارند با ثبت‌‌‌نام در سایت جایزه ملی نکست به نشانی next.istt.ir در این رویداد ملی شرکت کنند.