هامان هاشمی افزود: از سوی دیگر، با توجه به زبان، فرهنگ و آداب و رسوم مشترک قومیت‌‌‌های گلستانی با مردمان این مناطق و پتانسیل بالای جوانان نخبه و تحصیلکرده اقوام ترکمن و قزاق، استفاده از آنها در هیات‌‌‌های نمایندگی، سفارتخانه‌‌‌ها یا کنسولگری‌های ایران، سبب افزایش بهره‌‌‌وری و تقویت پل‌های ارتباطی طرفین خواهد شد.

هاشمی با اشاره به اینکه یکی از مقاصد اصلی تجارت خارجی گلستان، کشورهای مشترک‌المنافع موسوم به CIS است اظهار کرد: هرچند درحال حاضر سهم کشورهای منطقه CIS از تجارت خارجی ایران زیر ۵‌درصد و سهم ایران در تجارت خارجی این کشورها نیز کمتر از یک‌درصد است، اما استان گلستان به سبب موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کریدور مواصلاتی، از مناطق استراتژیک کشور است که می‌تواند نقشی کلیدی در اقتصاد این منطقه با ایران ایفا کند. شواهد تاریخی موجود نیز، حکایت از ارتباط تجاری موفق و رونق بنادر استان در گذشته نه‌چندان دور دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی گرگان، استان گلستان را دروازه ورود به کشورهای CIS و بازار کشورهای مشترک‌المنافع دانست و اظهار کرد: داشتن مرز آبی، بهره‌‌‌مندی از فرودگاه بین‌المللی، وجود خط ریلی اینچه‌‌‌برون و گذرگاه زمینی مناسب از فرصت‌‌‌هایی است که زمینه توسعه دیپلماسی اقتصادی را برای استان فراهم می‌کند.

هاشمی پایداری برنامه پروازی گرگان-اکتائو در شرایط سخت تحریم چند سال اخیر را نمونه موفق بهره‌مندی از این فرصت‌‌‌ها دانست و اظهار امیدواری کرد: از این ظرفیت در جهت برقراری پروازهای مشابه استفاده شود.

هاشمی با تاکید بر بهره‌‌‌مندی از ظرفیت نمایشگاه بین‌المللی استان گلستان گفت: برگزاری رویدادهاى اقتصادی و نمایشگاه‌‌‌هاى چند‌جانبه صادرات‌محور، فرصت بسیار مناسبی برای تجار و فعالان اقتصادی گلستانی است که بتوانند با برنامه‌ریزی اصولی ظرفیت‌های موجود در استان را معرفی کنند. وی افزود: لازم است استانداری گلستان ضمن تشکیل کارگروه مشترک با همکاری اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی، برای حل و فصل مشکلات کنونی تجار ایرانی در مراودات بازرگانی و مالی با کشورهای CIS، نسبت به تعیین ‌سازوکار و سیاست‌های پولی و مالی مستقل از دلار، راه‌اندازی پیام‌رسان مالی مشترک با این کشورها، تقویت همکاری‌‌‌های گمرکی و تجاری، حذف قوانین و آیین‌‌‌نامه‌‌‌های دست و پاگیر داخلی، رفع مشکل صدور روادید بازرگانان ایرانی و تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل کالا، اهتمام ورزد.