پوست‏‏‌اندازی «۱۳۷» بعد از ۱۵ سال

رضا ناصری‌سرای‌، رئیس مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی (۱۳۷ پلاس) در مورد نحوه فعالیت ۱۳۷ پلاس در شهرداری تهران گفت: با شناختی که از سامانه‌‌‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ کسب کرده بودیم، اقدام به راه‌‌‌اندازی سامانه یکپارچه مدیریت شهری با نام ۱۳۷ پلاس کردیم و این ادغام یک ضرورت بود چراکه ما امروز با مردمی سروکار داریم که بخش زیادی از وقت خود را در فضای مجازی می‌‌‌گذرانند و برهمین اساس برای اینکه صدای مردم و شهرداری را به گوش یکدیگر برسانیم؛ نیاز داشتیم تا در نظارت عمومی از ظرفیت گسترده شهروندان استفاده کنیم و از سوی دیگر شهروندان نیز در درخواست‌‌‌ها، شکایات، گلایه‌‌‌ها، پیشنهادها و انتقادها و تقدیرهای خود نیاز دارند که به صورت مستقیم و یکپارچه این موارد را با مدیران شهرداری در میان بگذارند.

وی با بیان اینکه به شهروندان توصیه می‌شود که درخواست‌‌‌های خود را در بستر فضای مجازی ارسال کنند، چرا که در فضای مجازی این محدودیت وجود ندارد و شهروندان علاوه براینکه می‌توانند راحت‌‌‌تر پیام خود را انتقال دهند، امکان الصاق عکس و فیلم و پیگیری پیام نیز برای آنها فراهم است، افزود: در گذشته محدودیت‌هایی در سامانه وجود داشت و مردم مدت زیادی پشت خط می‌‌‌ماندند با وجود این برخی شهروندان حرف خود را به مدیران شهری می‌‌‌رساندند اما مشخص نبود که پیگیری تماس‌‌‌های شهروندان به چه جایی ختم می‌شود. اما بعد از ۱۷ سال با ادغام دو سامانه ۱۸۸۸ و ۱۳۷ و فعالیت‌های ۲۴ ساعته این مجموعه و ایجاد امکان بازخورد گزارش‌‌‌های مردمی مبنی بر دنبال کردن موضوعات و اعطای کد رهگیری تغییراتی ایجاد شد که در سامانه ۱۳۷ پلاس به وجود آمد.

ناصری‌سرای تاکید کرد: اکنون زمان معطلی در زمان ارتباط با سامانه ارتباط مردمی زیر ۵ دقیقه است و در کنار سرعت پاسخگویی به شهروندان این تعهد را می‌‌‌دهیم که تذکرات و پیشنهادهای آنها در شهرداری تهران پیگیری می‌شود. یکی از شاخص‌‌‌های مدیران شهرداری نحوه برخورد آنها در پاسخگویی به پیام‌‌‌های شهروندان است که در ارزیابی مدیران تاثیر دارد. تجربه ثابت کرده اگر ظرفیت مردمی در کنار مدیران قرار گیرد، اتفاقات خوبی در حوزه اداره شهر رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ کار خوبی بود که چند سال قبل انجام شد اما در حین داشتن موارد مثبت زیاد، دوگانگی را نیز به همراه داشت؛ به همین علت پس از کار کارشناسی و بحث و بررسی نتیجتا سامانه یکپارچه‌‌‌ای طراحی شد تا با سرعت و دقت نسبت به دریافت و ثبت پیام شهروندان و بررسی و در مرحله بعد بازخورد به شهروند اقدام کند. اتفاق دیگر اضافه شدن این سامانه یکپارچه در فضای مجازی بود که سرعت دریافت و ثبت پیام را افزایش می‌دهد تا به این ترتیب از همه ظرفیت‌‌‌ها در راستای رسیدگی به معضلات شهروندان استفاده کرده باشیم.

ناصری‌سرای در مورد سرانجام سامانه ۱۸۸۸ با بیان اینکه در واقع ما یک سامانه جدید را به مردم معرفی کردیم اما بخش دریافت شکایات همچنان در سامانه جدید وجود دارد و شکایات مردمی هم در کنار بخش پیام‌‌‌های خدماتی دنبال می‌شود، ضمن اینکه برای بخش شکایات از ظرفیت سازمان بازرسی و ظرفیت خود مناطق هم استفاده می‌‌‌کنیم تا به گلایه‌‌‌های مردم رسیدگی شود، ادامه داد: سابق بر این سامانه ۱۳۷ موضوعات فوریتی و سامانه ۱۸۸۸ هم شکایات مردمی را دریافت و به مناطق، نواحی، سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط منتقل می‌‌‌کرد. با توجه به اینکه سامانه‌‌‌ها زیرمجموعه سازمان بازرسی شهرداری هستند، ما در سامانه جدید از ظرفیت سازمان بازرسی درجهت کیفی‌‌‌سازی این خدمات استفاده می‌‌‌کنیم. به این صورت که در ۱۳۷پلاس علاوه بر اینکه درخواست‌‌‌ها و مطالبات مردم دریافت می‌شود، کیفیت انجام کار توسط واحدهای اجرایی اعم از پیمانکار، منطقه و ناحیه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی (۱۳۷ پلاس) یکی دیگر از ویژگی‌‌‌های سامانه ۱۳۷پلاس را قابلیت رهگیری پیام توسط شهروند اعلام کرد و گفت: این حق مردم است که از نتیجه پیام خود آگاه باشند. در سامانه جدید، سیستم رهگیری پیام راه‌‌‌اندازی شده و مردم می‌توانند وضعیت پیام خود را در مراحل مختلف مشاهده کنند. در فرآیند رسیدگی به پیام اگر عدم‌رضایت از انجام کار مربوط به عوامل شهرداری یا قصور نیروهای اجرایی باشد، این موارد پیگیری می‌شود و اگر موضوع اساسا مربوط به شهرداری نباشد، ضمن هدایت شهروند، پیام در مرحله اجرا متوقف خواهد شد.

رئیس مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه سامانه ۱۳۷ پلاس به سمت هوشمندسازی حرکت کرده است، افزود: اکنون امکاناتی به سامانه ۱۳۷ پلاس اضافه شده اما در ابتدای راه هستیم. امروز شهروندان با درگاه یکپارچه‌‌‌ای روبه‌‌‌رو هستند که همه موضوعات خود را می‌توانند در آن ثبت کنند و از سوی دیگر سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در تلاش است که با طراحی اپلیکیشن مدیریت شهری را به سرانجام برساند و در حال حاضر لینک سامانه ۱۳۷ نیز در «تهران من» قابل دسترس است. تلاش کردیم جست‌‌‌وجو میان موضوعات گسترده شهری در سامانه «۱۳۷ پلاس» ساده‌‌‌تر شود و در حال حاضر نیز ۷۰۰ موضوع در این سامانه به ثبت رسیده است. همچنین دیگر نیازی به احراز هویت با شماره تلفن نیست و تنها با یک «کد پیگیری» شهروندان می‌توانند پیام‌‌‌های خود را ثبت کنند.

وی با بیان اینکه در چند ماهی که از فعالیت سامانه ۱۳۷ پلاس می‌‌‌گذرد، حدود ۴ میلیون شماره شهروندان ثبت شده است که نشان از مشارکت بالای شهروندان در اداره شهر دارد، گفت: همچنین از ۴۰ میلیون تماسی که با سامانه گرفته شده ۲۴ میلیون ماموریت کاری توسط سامانه ۱۳۷ پلاس انجام شده است.

وی با اشاره به راه‌‌‌اندازی بخش گزارشگری فساد در شهرداری تهران در ۱۳۷ پلاس گفت: این بخش با استقبال زیاد شهروندان مواجه شده به گونه‌‌‌ای که در بازه زمانی ۸ ماه امسال بیش از ۸‌هزار و ۵۰۰ فقره پیام مردمی، مورد بررسی سیستمی و بازدید میدانی قرار گرفته است که ما‌حصل آن احصای بیش از ۲۰‌هزار مترمربع تخلف ساختمانی و استیفای حقوق مالی شهرداری بود و همچنین تخلفات ۷۰ نفر از عوامل شهرداری شناسایی و تایید شد که این مهم نیز از گزارشگری شهروندان به سامانه ۱۳۷ پلاس بود و علاوه بر آن بیش از ۱۰۰ پرونده تخلفاتی دیگر بعد از تشخیص اولیه در حوزه نظارت و رسیدگی سامانه برای تایید و رسیدگی نهایی در دستور کار واحدهای بازرسی مناطق ۲۲‌گانه و دستگاه نظارتی قرار گرفته و تا حصول نتیجه و برخورد با تمام عوامل متخلف، حسب ضوابط پیگیری و اقدام خواهد شد.

رئیس سامانه ۱۳۷ پلاس مهم‌ترین اولویت‌‌‌های این سامانه در نظارت بر رسیدگی به پیام‌‌‌های مردمی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: تاخیر در پاسخگویی و پاسخ غیرکارشناسی و خلاف واقع به پیام‌‌‌های مردمی، عدم ‌پایش و کنترل کیفی تخلفات ساختمانی و عدم ‌اقدام قانونی و به‌‌‌ موقع در مواجهه با موضوعات شهری از سوی واحدهای رسیدگی‌کننده که موجب نارضایتی و گلایه‌‌‌مندی شهروندان می‌شود از مواردی است که غیر‌قابل پذیرش بوده و این‌گونه مصادیق قصور و تخلفات فردی، بیش از پیش و با دقت و کنترل بیشتر شده و با افراد خاطی نیز برخوردی بازدارنده انجام خواهد شد.

ناصری‌سرای در مورد نوع درخواست‌‌‌های تهرانی‌‌‌ها گفت: بررسی پیام‌‌‌های شهروندان در حوزه مدیریت شهری و فوریتی نشان داده است که نظافت معابر کوچه، لایروبی جوی، جمع‌‌‌آوری زباله و ضایعات، آلودگی صوتی و محیطی ناشی از ساخت‌وساز مسکونی و طعمه‌گذاری موش از مهم‌ترین درخواست‌‌‌های شهروندان تهرانی است اما نکته قابل‌توجه سهم مناطق پردرخواست است، به گونه‌‌‌ای که در مساله نظافت معابر و کوچه، منطقه ۴، ۵ و ۱۲ بیشترین تماس را داشتند و در موضوع لایروبی جوی مناطق ۱۸، ۴ و ۱۴ در صدر تماس‌‌‌های مردمی قرار داشتند. همچنین در موضوع جمع‌آوری زباله و ضایعات مناطق ۴، ۵ و ۲ بیشترین تماس مردمی را ثبت کردند.

وی ادامه داد: در موضوع آلودگی صوتی و محیطی ناشی از ساخت‌وساز مسکونی مناطق ۱، ۲ و ۴ بیشترین تماس را با ۱۳۷ پلاس داشتند و اهالی مناطق ۵، ۴ و ۱۵ نیز در صدر تماس‌های مردمی برای طعمه‌گذاری موش بودند.

ناصری‌سرای در مورد نوع تماس‌‌‌های مردمی در حوزه ثبت شکایات و انتقادات نیز با بیان اینکه بررسی تماس‌‌‌های شهروندان با ۱۳۷ پلاس نشان داده است که کمبود تاکسی در مسیر خاص، نظارت بر عملکرد پیمانکاران، دریافت کرایه بیش از تعرفه تاکسی، پرداخت حقوق کارگران پیمانکار و اصلاح هندسی و پیوستگی معابر، پنج درخواست یا شکایت عمده مردم تهران است که به ترتیب اهالی مناطق ۲، ۴ و ۵ بیشترین حجم شکایات را در این حوزه‌‌‌ها ثبت کردند.