علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در مورد این سازمان گفت: در روز ۲۸ مهرماه سال ۱۳۷۸ در ششمین اجلاس کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی، به عنوان عالی‌‌‌ترین نهاد تصمیم‌‌‌ساز در این حوزه، مقرر شد که شهرداری تهران با مساعدت معاونت هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور و همچنین با بهر‌‌‌ه‌‌‌گیری از همکاری وزارتخانه‌‌‌ها، سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط، طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران بزرگ را تهیه و برای تصویب به کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی ارائه کند و پس از طی این مهم در پنجم خردادماه سال ۱۳۸۰ برای نخستین بار وزیر کشور وقت طی حکمی شهردار وقت تهران را به سمت رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران منصوب کرد و مراحل قانونی شکل‌‌‌گیری، تجهیز و جذب نیروی متخصص در مرکز پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه یافت و در سال ۱۳۸۲ ساختار مرکز پیشگیری و مدیریت بحران در شهرداری تهران تثبیت شد و تاکنون نیز این سازمان توانسته همسو با تجربه‌های جهانی گام‌های مهمی را در راستای ایمنی تهران بردارد. وی با بیان اینکه در دوران جدید مدیریت شهری تغییر ریلی در حوزه ایمنی صورت گرفته است، گفت: در این دوره سند ایمنی کالبدی در قرارگاه ایمنی کالبدی شهر تهیه شده و تمام شئون ایمنی در شهر از جمله بافت‌‌‌ها، معابر، مترو، بزرگراه‌‌‌ها، ساختمان‌‌‌ها و دیگر بخش‌‌‌ها در این سند پیش‌بینی شده است و در جلسات قرارگاه، سند ایمنی کالبدی شهر به تصویب رسید. مطابق سند کمیته‌‌‌های۹‌‌‌گانه‌‌‌ای تشکیل شد و در این میان مواردی چون تدوین برنامه ایمن‌‌‌سازی ساختمان‌‌‌های شهرداری، به‌روزرسانی نقشه پهنه‌بندی ژئوتکنیک و ژئوفیزیک تهران و همچنین بررسی وضعیت ساختمان‌‌‌های ناایمن پایتخت از مهم‌ترین مواردی بود که طی ماه‌‌‌های گذشته آغاز شد و این روند ادامه دارد.

نصیری با اشاره به مخاطرات تهران با بیان اینکه در موضوع سیلاب، نقشه پهنه‌‌‌بندی سیل ظرف دو سال آینده تکمیل می‌شود، ادامه داد: با تکمیل نقشه پهنه‌‌‌بندی سیل متوجه می‌‌‌شویم که در پایین‌‌‌دست چه مناطقی در هنگام سیل باید محل را تخلیه کنند و همچنین طرح تدوین برنامه اختصاصی مخاطره سیل شهر تهران را  در دستور کار داریم که امیدواریم این مهم به زودی به پایان برسد.

وی در مورد وضعیت تهران در مقابل زلزله و توسعه شبکه شتاب‌‌‌نگاری و لرزه‌‌‌نگاری تهران گفت: در حوزه شبکه لرزه‌‌‌نگاری درون‌چاهی، تکمیل چهار ایستگاه لرزه‌‌‌نگاری، افتتاح شبکه لرزه‌‌‌نگاری درون‌چاهی و آغاز عملیات بوستان نهج‌‌‌البلاغه برای نصب سنسور در عمق ۱۰۰ متر در دستور کار قرار دارد، به گونه‌‌‌ای که شتاب‌نگارهای درون‌گمانه‌‌‌ای راه‌‌‌اندازی شده و شتاب‌‌‌نگار با عمق ۱۰۰ متری نیز به زودی راه‌‌‌اندازی خواهد شد و در یک حرکت جهادی به میزان کل ادوار مدیریت شهری در یک سال پیش رو خرید و احداث ایستگاه‌‌‌های شتاب‌نگاری تکمیل می‌شود و به سمت راه‌اندازی مراکز هشدار زلزله پیش خواهیم رفت.

نصیری با بیان اینکه برای زلزله احتمالی تهران سناریوهای مختلفی تدوین کردیم که یکی از آنها سناریوی زلزله به بزرگای ۷ در گسل شمال تهران بود، افزود: در این سناریوی دور‌میزی، به مسائلی همچون تجهیز و بارگیری هواپیماهای بال‌ثابت و بال‌گرد، انتقال نیروهای واکنش سریع امدادی-انتظامی، انتقال و تخلیه مجروحان از منطقه، عملیات بارریزی هوایی، انتقال تجهیزات، ارزیابی هوایی فرماندهان با بالگرد و عملیات اطفای حریق با استفاده از بالگرد توجه شد که در مجموع تاکنون۳۲۸ مانور تمرینی داشتیم که ۲۰۴مورد دورمیزی و بقیه عملیاتی بوده است و در این مانورها، ۱۳‌هزار نفرساعت فعال بودند.

وی با بیان اینکه حلقه دیگر مدیریت بحران تامین اماکن اسکان موقت شهروندان در هنگام زلزله است که بر اساس توان محلی و توان فرامحلی است، افزود: نخستین مرکز اسکان اضطراری و موقت در پارک چیتگر با ظرفیت ۱۵‌هزار نفر احداث شده است و این طرح در ۱۰ پارک جنگلی و مجموعه فضای سبز دیگر در اطراف شهر احداث و مورد بهره‌‌‌برداری قرار گرفته است. هر مرکز از امکانات متنوعی همچون سکوی بتنی نصب چادر، سرویس بهداشتی، خدمات درمانی، انبار، مخزن ذخیره آب، سرویس بهداشتی، ساختمان اداری و شبکه تامین برق اضطراری برخوردار است. طرح اسکان موقت در حال حاضر در پارک‌‌‌های جنگلی سرخه حصار (دو مجموعه)، خرگوش دره، پارک توسکا، پارک افرا (دو مجموعه)، پارک فدائیان اسلام، پارک شقایق، بوستان جانبازان و پارک بزرگراه فتح احداث شده که حداقل از ‌۵۰هزار نفر ظرفیت اسکان اضطراری و موقت شهروندان در شرایط وقوع زلزله و بر اساس استانداردهای جهانی برخوردار است.

نصیری افزود: تهیه و انتشار نقشه تخلیه امن اضطراری محلات انجام شد و این مهم در راستای ارتقای توانمندی واکنش اضطراری شهروندان در ۷۲ساعت اولیه بعد از وقوع زلزله در شهر تهران است تا فضاهای امن و قابل استفاده برای تخلیه اضطراری در محلات شهر تهران به آنها معرفی شود که با توجه به اینکه شهر موجود زنده است باید هر از چندگاهی نسبت به به‌روزرسانی نقشه‌‌‌های تخلیه امن محلات تهران اقدام شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با بیان اینکه پهنه‌‌‌بندی جدید تهران در حال بازنگری است و قطب‌‌‌های پنج‌گانه امدادی در حال ایجاد است تا اگر حادثه‌‌‌ای رخ داد به کمک مردم بشتابیم، گفت: تعداد پایگاه‌‌‌ها نیز باید افزایش پیدا کند. به طوری که تا پایان سال به عدد ۱۰۸ پایگاه خواهیم رسید و همچنین ۲۷ مخزن آب اضطراری در شهر تهران ایجاد شده، این مخازن به ۱۰۴ مخزن رسیده و دکل‌‌‌های ارتباطات پایدار نیز از ۱۹ به ۳۵ دکل افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به ساخت‌وسازهای ناایمن در تهران با بیان اینکه برخی موارد ناایمنی از قبل ایجاد شده و خسارات چند‌هزار میلیاردی به شهرداری وارد می‌کند، گفت: مجوزهایی داده شده و نسبت به ساخت‌وسازها نظارت‌‌‌ کافی انجام نشده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به طرح شهرداری برای بررسی ایمنی اماکن و ساختمان با تاکید بر اینکه تصمیم شهرداری برای سنجش ایمنی بازارچه‌ها، ساختمان مسکونی، تجاری، اداری و شهرک‌‌‌ها، نشان از این دارد که این دوره از مدیریت شهری نسبت به برخورد با ناایمنی‌‌‌ها و متروپل‌‌‌ها و پلاسکوهایی که در شهر وجود دارد عزمش را جزم کرده است تا قبل از وقوع حادثه آنها را تعیین‌تکلیف کند، گفت: در مقوله ایمنی دو دسته از ساختمان‌‌‌ها یعنی ساختمان‌‌‌های مهم و ساختمان‌‌‌های بلند‌مرتبه وجود دارد. ۱۶‌هزار ساختمان در این رابطه شناسایی شده که باید هر کدام با یک چک لیست ۱۷ صفحه‌‌‌ای ارزیابی شوند. یعنی به جز بحث حریق از زوایای مختلف مانند موضوع سازه، تاسیسات و HSE ارزیابی می‌شوند و اگر ساختمانی در نگاه اول ناایمن تشخیص داده شود، برای ارزیابی‌‌‌های تخصصی بعدی نسبت به آنها اقدام می‌شود.