رضا کرمی محمدی رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت:سامانه هشدار سریع زلزله قرار است از ۴ به ۲۶ برسد. در حال نصب سنسورها هستیم و یک قرارداد با دانشگاه‌(دانشگاهی که در مناقصه برنده شده است) بسته شده است. این قرارداد در خصوص سیستم هشدار سریع زلزله است و سنسورها با آخرین تحولات علمی جهان سازگار هستند. 

او گفت: ما نیازمند یک سامانه تخمین زلزله هستیم. بعد از زلزله باید مشخص شود کدام نقاط بیشترین خسارت را دیده‌اند. برای مانورها هم می‌توان استفاده کرد و کار را عملیاتی کرد. باید سامانه تخمین خسارت زلزله با اطلاعات جدید شهر و ظرفیت‌های آن سازگار باشد.

کرمی محمدی ادامه داد: سامانه در حال حاضر قابل استفاده است و با استفاده از اطلاعات سنسورها به ما اعلام می‌کند که میزان خسارت چقدر است. قرار است که سنسورهای ما به ۵۰ تا ۶۰ برسد و به زودی آنها نصب می‌شوند و با این عمل می‌توانیم شدت زلزله را اندازه‌گیری کنیم. اطلاعات ارسال می‌شود و براساس نوع ساختمان‌ها، ماکت محل، جمعیت و استفاده از بقیه پارامترها می‌توان شدت شتاب زلزله در هر محل را مشخص و میزان تخریب را اعلام کرد. در ابتدا اطلاعاتی از شمای زلزله به دست می‌آوریم و دیگر سردرگم نمی‌شوند و با این عمل دیگر سردرگم نمی‌شوند و نشان می‌دهد کجا مشکلات بیشتری داریم و مدیریت بحران راحت‌تر می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: سعی کرده‌ایم توزیع یکسان باشد و در کل مناطق این سنسورها نصب شود. ۱۴ سنسور داشتیم که با کمک سازمان‌های مربوطه در این زمینه و اطلاعات رد و بدل شده، قرار است ۵۰ سنسور اضافه شود. ۲۲ منطقه داریم و ۶۴ سنسور و تقریباً در هر منطقه ۳ شتاب‌نگار به طور متوسط نصب می‌شود و ارزیابی خسارات انجام می‌شود و این کار بسیار ارزشمند است. 

کرمی محمدی گفت: ما به صورت مستمر بر روی موضوعات زلزله کار می‌کنیم آموزش و مانورها هم انجام می‌شود و موضوع زلزله از برنامه‌های جدی ما است . اقداماتی هم در شهر انجام شده و مکان‌های امن را شناسایی کرده‌ایم تا در مواقع بحران شهروندان به آن نقاط بروند. باید شهروندان در هنگام وقوع زلزله و یا بحران آرامش خود را حفظ کنند در زلزله اخیر چند نفر به دلیل استرس و اضطراب آسیب دیدند.

او گفت: ما مراکز اضطراری را ایجاد کرده‌ایم شهرداری هم هر ساله بودجه‌های لازم را برای بحران در نظر می‌گیرد. قرار است تعداد سوله های مدیریت بحران را هم افزایش دهیم. تعدادی از سوله‌های مدیریت بحران در اختیار سازمان ورزش شهرداری تهران بود که بخشی از آنها را بازپس‌گیری کرده‌ایم و برای مواقع بحران آن را تجهیز کرده‌ایم. ببینید زلزله در کمین است و پایتخت را تهدید می‌کند ما باید به لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شهر را قوی کنیم و برای این منظور مانورها و کلاس‌های آموزشی داریم و تا جایی که در توان داریم زیرساخت‌ها را فراهم کرده‌ایم.

رئیس سازمان بحران شهر تهران گفت: پنج روز قبل از وقوع سیل، براساس شبیه‌سازی‌های صورت‌گرفته اطلاعات هواشناسی تخمین زده می‌شود که سیل در چه زمانی رخ می‌دهد. این سامانه کاربردی است و ۲ تا ۳ روز قبل می‌توانیم تشخیص دهیم در کدام روددره احتمال وقوع سیل وجود دارد و آمادگی لازم را کسب می‌کنیم. این سامانه خوب است و به نتیجه رسیده است. سامانه هشدار طوفان هم داریم و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل اعلام می‌کند که چه طوفانی از چه زاویه‌ای وارد می‌شود و قرارداد آن یکساله یا دوساله است.

این مقام مسئول در پایان سخنانش گفت: همیشه باید احتمال وقوع زلزله در تهران داده شود.زمان زلزله مشخص نیست شاید همین فردا یا زمان دیگر.ما اقداماتی در شهر برای مواقع بحران فراهم کرده ایم اما اگر ریشتر زلزله بالا باشد امداد رسانی امکان پذیر نیست. تعدادی از سوله های مدیریت بحران شهر تهران هنوز برای مواقع بحران به صورت کامل تجهیز نشده است. شهرداری بودجه ای برای بحران در نظر گرفته و دولتی ها هم باید در این زمینه ورود کنند.قبلا هم گفتم ولی دوباره عرض می کنم که اگر گسل شمال هم فعال شود تخریب ها بیشتر می شود; فعلا گسل مشا فعال است البته همیشه فعال بوده گسل مشا به گسل شمال تهران مربوط است و اگر گسل شمال هم فعال شود تخریب‌ها بیشتر است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.