آوا پزشک copy

دکتر محمد قاسمی مدیرعامل شرکت «آوا پزشک» در حاشیه برگزاری نمایشگاه ایران مد، در مورد مشکلات صادرات به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اخیرا صادرات را در دستور کار قرار داده‌ایم و توانایی صادرات را با روش‌های مختلف داریم اما مساله دارا بودن استانداردهای اروپایی تا حدودی کار را سخت کرده است؛ از طرف دیگر کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان و عراق استانداردهای داخلی ما را قبول دارند لیکن رقابت قیمتی با محصولات چینی و هندی کار آسانی نیست. قاسمی ضمن اشاره به برگزاری جلساتی با هیات‌های تجاری از کشورهای گرجستان، پاکستان، افغانستان و عراق در نمایشگاه گفت: برای صادرات محصولات شرکت با بازرگانان این کشورها رایزنی‌های خوبی صورت گرفت.

وی در ادامه در خصوص محصولات شرکت اظهار کرد: خوشبختانه ما تاکنون انـواع سـرنگ‌هاى انسـولین و لوئرلاک و لوئراسـلیپ، لوله‌هـاى خـلأ خون‌گیـرى، اسـکالپ ویـن، سـوزن اسـکلروتراپى، سرسـوزن دندان‌پزشکى، سرسـوزن، پن انسولین، لنست خون‌گیری، سرسوزن خون‌گیری، میکروکانولا، نیدل آنژیوگرافی و... را با کیفیتى رقابتـى و قیمـت مناسـب در کشور عرضه کرده‌ایم.  مدیرعامل شرکت «آوا پزشک» با بیان اینکه ظرفیت تولید سرنگ‌های یک‌بار مصرف در داخل کشور فراتر از نیاز داخلی است و همین امر ضرورت صادرات را مطرح می‌کند، بنابراین با توجه به این موضوع صادرات محصولات ضرورت دارد و لیکن رقابت قیمتی با محصولات چینی و هندی کار را سخت کرده است. همچنین وی عنوان کرد، علاوه بر مشکلات تخصیص ارز برای واردات تجهیزات و مواد اولیه، یک مشکل عمده ما این است که مجوز برخی محصولات را باید از وزارت صمت و برخی را از سازمان غذا و دارو دریافت کنیم.

از سوی دیگر با توجه به تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی، تجهیزات و برخی مواد اولیه را به صورت مستقیم در اختیار ما قرار نمی‌دهند و ما باید به صورت واسطه از بازرگانان، با قیمت بالاتر خریداری کنیم.  وی در خصوص عدم‌النفع‌های قطعی برق در فصل تابستان گفت: در تابستان سال‌جاری 26 روز با خاموشی مواجه بوده‌ایم که ما حصل آن عدم‌النفع 30 میلیارد تومانی شرکت بوده است و امیدواریم علاوه بر رفع ناترازی برق توسط دولت چهاردهم، مساله تامین گاز در زمستان هم برای تمامی صنایع مورد توجه قرار گیرد. مدیرعامل «آوا پزشک» در خصوص بازار محصولات یک‌بار مصرف گفت: محصولات ما به دلیل ارزان بودن اقتصاد خانوار را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهند اما بزرگ‌ترین مشکل عاملان فروش ما فقدان نقدینگی برخی از دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها برای پرداخت بهای خرید محصولات حوزه تجهیزات پزشکی است و به هر حال پرداخت نشدن به موقع بودجه نهادهای دولتی در این مساله تاثیر جدی داشته است.  وی با اشاره به اینکه بهسازی و نوسازی خطوط تولید را برای افزایش تولید و کیفیت در دستور کار قرار داده‌ایم، خاطرنشان کرد: حدود 20 کارخانه در عرصه تولید سرنگ فعالیت می‌کنند و چنانچه بخواهیم بدون توجه به صادرات، صرفا روی بازارهای داخلی تاکید کنیم، همه شرکت‌های تولیدکننده داخلی متضرر خواهند شد. بنابراین این شرکت با توجه به کیفیت محصولات خود توجه ویژه به صادرات را در دستور کار خود قرار داده است.

قاسمی در ادامه به بیان انتظارات شرکت پرداخت و گفت: با توجه به حساسیت مساله تجهیزات پزشکی، امیدوارم دولت به بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های زیرمجموعه خود نقدینگی لازم را برای خرید این تجهیزات تزریق کند تا با پرداخت مطالبات، بتوانیم مواد اولیه موردنیاز را به موقع خریداری و تولید را بدون وقفه پیش ببریم. علاوه بر این مساله تخصیص ارز در زمینه واردات مواد اولیه و تجهیزات موردنیاز تولیدکنندگان، قطعا حائز اهمیت است و امیدواریم این صنعت با توجه به ارتباطی که با سلامت مردم دارد، در اولویت قرار گیرد.