Untitled-1 copy

Untitled-2 copy

Untitled-3 copy

بررسی عملکرد رشته‌های بیمه‌ای در 6‌ماه ابتدایی سال حاکی از صدرنشینی رشته بیمه درمان در رشد حق بیمه تولیدی بازار مانند ماه‌های گذشته است. 44‌درصد حق بیمه تولیدی صنعت مربوط به بیمه درمان بوده است که با رشدی معادل 85 درصد، بیشترین اثرگذاری را در رشد حق بیمه بازار داشته است. شرکت‌های بیمه دی، دانا و ملت بیشترین سهم را در حق بیمه تولیدی درمان داشته‌اند. پس از رشته درمان، بیمه‌های زندگی با 12‌درصد بیشترین سهم از حق بیمه تولیدی بازار را با پیشتازی بیمه پاسارگاد به خود اختصاص داده است. بیمه آسیا، تجارت نو  و کوثر در جایگاه بعدی بیشترین سهم در پرتفوی تولیدی بیمه زندگی قرار دارند. در نیمسال ‌جاری، صنعت بیمه مبلغ خسارت پرداختی 98.2‌هزار میلیاردتومان پرداخت کرده است که در مقایسه با شش ماه سال 1402 رشد 55درصدی را نشان می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیمه درمان با سهم 44 درصدی از مجموع خسارت پرداختی بازار و رشد 60 درصدی بیشترین تاثیر را در رشد خسارت پرداختی دارد. پس از بیمه درمان، بیشترین سهم از خسارت پرداختی صنعت بیمه مربوط به رشته شخص ثالث و مازاد با 27‌درصد و زندگی 10‌درصد است.  بنابر اطلاعات سامانه کدال، در بررسی سهم از بازار شرکت‌های بیمه غیردولتی شرکت بیمه دانا و دی با 12درصد، آسیا 9درصد، ملت 6.9 درصد، البرز 6.4 درصد، کوثر 6‌درصد بیش از نیمی از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده‌اند و مابقی حق بیمه تولیدی، توسط دیگر شرکت‌های بیمه تولید شده است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد در میان شرکت‌هایی با حق بیمه تولیدی بیش از میانگین بازار، شرکت بیمه ملت با ‌درصد رشدی بالاتر از میانگین بازار، عملکرد مطلوبی در مسیر افزایش سهم از بازار داشته‌اند. شرکت بیمه دانا با تصاحب جایگاه نخست در میزان حق بیمه تولیدی در بازه‌‌ زمانی موردنظر و با ‌درصد رشدی کمتر از میانگین بازار، در مسیر حفظ سهم از بازار خود فعالیت کرده است. همچنین شرکت بیمه دی وکوثر با‌ درصد رشدی بالاتر از میانگین بازار در مسیر حفظ سهم از بازار فعالیت داشته‌اند. همچنین شرکت‌های بیمه دانا، آسیا، دی، البرز، ملت، پارسیان و پاسارگاد در مجموع بیش از نیمی از خسارت پرداختی بازار بیمه را پرداخت کرده‌اند.

 سهم رشته‌‌‌های بیمه در پرتفوی و خسارت بازار

بررسی‌ها نشان می‌دهد رشته‌‌‌ بیمه درمان با سهم 44 درصدی از حق بیمه تولیدی و رشدی معادل 85‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، موجبات رشد 60 درصدی حق بیمه تولیدی بازار در این مدت را فراهم آورده است. در نیمسال نخست سال 1403، بیش از 38 میلیون بیمه‌نامه صادر شده است که تعداد بیمه‌نامه‌‌‌های صادره نسبت به مدت مشابه سال قبل، 10‌درصد رشد داشته است. علت اصلی رشد تعداد بیمه‌نامه‌‌‌های صادره در بازار، متاثر از رشد 292 درصدی رشته درمان با سهم 5درصدی از تعداد کل بیمه‌نامه‌هاست. پس از رشته درمان، رشته حوادث با سهم 4.3درصدی و رشدی معادل 31 درصد در جایگاه بعدی قرار دارد. حق بیمه تولیدی در رشته زندگی در حالی رشد 68 درصدی را نشان می‌دهد که تعداد بیمه‌نامه صادره روند نزولی داشته است که نشان‌دهنده نقش تورم در افزایش حق بیمه است.

بررسی‌های آماری نشان‌دهنده آن است که رشد خسارت پرداختی ناشی از عملکرد رشته‌‌‌های درمان با سهم 44 درصدی از مجموع خسارت پرداختی با رشدی معادل 60‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است. همچنین تعداد موارد خسارت رشته درمان با سهم 93 درصدی از تعداد خسارت پرداختی رشد 15 درصدی را داشته است. در شش‌ماهه سال‌جاری، بیش از 39 میلیون فقره خسارت پرداخت شده است که تعداد موارد خسارت پرداختی نسبت به 6‌ماهه اول سال قبل 15‌درصد رشد داشته است. بررسی شاخص «نسبت خسارت» در عملکرد شش‌ماهه سال 1403 نشان می‌دهد نسبت خسارت بازار با 1.5 واحد درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به 45.3درصد رسیده است. به عبارت دیگر شرکت‌های بیمه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، خسارت کمتری پرداخت کرده‌اند. رشته‌‌‌ بدنه اتومبیل (با 83.7درصد)، شخص ثالث و مازاد (با 53.3درصد) و درمان نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشته‌اند. بررسی‌های آماری نیمسال 1403 نشان می‌دهد سهم بیمه‌های زندگی از حق بیمه تولیدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روند افزایشی داشته است. بیمه پاسارگاد با 18‌درصد همچنان در صدر جدول تولید رشته زندگی است. آسیا با 11.5 درصد، تجارت نو با 9.4‌درصد و کوثر با 9‌درصد در جایگاه بعدی قرار دارند.