رونمایی از آلبوم «ش‏‏‌ م‏‏‌ س» شجریان

در آیین رونمایی از این آلبوم، محسن سیفی مدیرعامل بانک صادرات ایران طی سخنانی، با ابراز خرسندی ازاینکه در آستانه هفتاد و سومین سالروز تاسیس بانک صادرات ایران می‌توانیم مسیر جدیدی را در عرصه فرهنگ و هنر تجربه کنیم اظهار کرد: امسال شاهد اتفاقات خوب و رکوردهای تاریخی در حوزه‌‌‌های مختلف بانکی از جمله افزایش سرمایه بانک، منابع بانکی، سود عملیاتی بانک و... بودیم که این مهم می‌تواند بانک صادرات را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایران، به سمت جایگاه واقعی خود هدایت کند.

وی با بیان اینکه اصلی‌‌‌ترین نگاه ما در بانک صادرات تغییر تفکر ما از یک بانک سنتی به یک بانک مدرن با حفظ اصالت‌‌‌هاست گفت: ‌‌‌ همواره تلاش شده تا خدمات الکترونیک و مدرن را دراین مسیر ایجاد کنیم که حلقه وصل همکاری بانک صادرات با همایون شجریان و استاد کیخسرو پورناظری حرکت به سمت مدرن شدن درعین وفاداری به اصالت‌‌‌هاست که تصمیم داریم به واسطه آلبوم «ش م س» پلتفرم جدیدی را ایجاد کنیم که این آلبوم در این پلتفرم شنیدنی می‌شود. وی معتقد است: عناصری که باعث رقم خوردن این اتفاق شده است، اصالت، اعتماد و مدرن بودن است که فرهنگ و اقتصاد ما به آن نیاز دارد و امیدواریم دراین مسیر بتوانیم سهمی را که به عهده بانک صادرات است به شکل مطلوب انجام دهیم.

مدیرعامل بانک صادرات ایران همچنین ابراز امیدواری کرد که موضوع برگزاری کنسرت این آلبوم هم جنبه عملی پیدا کند و بانک صادرات ایران نیز در این مسیر همراه هنرمندان باشد.

معنا‌بخشی به واژه «اقتصاد هنر»

یاسر مرادی عضو هیات‌‌‌مدیره بانک صادرات ایران نیز در این مراسم گفت: من اینجا هستم که به یک پرسش پاسخ دهم، اینکه چرا بانک صادرات ایران و چرا حمایت از آلبوم «ش‌م س»؟ وی در این خصوص، با اشاره به واژه «اقتصاد هنر» که سال‌هاست آن را می‌شنویم گفت: این جمع که امروز دورهم جمع شدیم، حاصل تعامل سازنده هنرمندان و اهالی اقتصاد است که به این واژه معنا می‌‌‌بخشد.

وی ادامه داد: در دورانی که پیشرفت تکنولوژی سرعت زیادی به خود گرفته، اما متوجه می‌‌‌شویم که لزوما پیشرفت تکنولوژی، حال مردم را خوب نمی‌‌‌کند و توجه به معناگرایی است که حال افراد را بهتر خواهد کرد. با همین نگاه بانک صادرات طی چند سال اخیر سعی کرده است، با کاهش شعب و روی آوردن به مدل جدیدی از بانکداری مبتنی بر بانکداری الکترونیک، خدمات به‌روز را به مشتریان ارائه دهد و امروز نیز در کنار اقتصاد هنر قرار بگیرد.

به گفته وی، ما می‌‌‌خواهیم به واسطه حضور در این مسیر، تلاش کنیم تا با ابزار فرهنگ و هنر اصیل ایرانی، حال دل مردم را خوب کنیم و دراین راستا بانک صادرات در کنار یک اثر موسیقایی قرار گرفت که توسط بزرگان موسیقی ایران تهیه و تولید شده است. ما به سراغ هنرمندانی اصیل رفتیم که می‌توانستند با هدف مدنظر ما، بهترین اثر را خلق کنند. امروز آمدیم تا به واسطه این آلبوم، پلی را میان اقتصاد و فرهنگ و هنر ایجاد کنیم. در این راستا، مخاطبان می‌توانند ازهفته آینده از طریق اپلیکیشن سپینو بانک صادرات، این آلبوم را به صورت کاملا رایگان دریافت کنند.

اصیل‌‌‌ترین دیدن هستی، شنیدن است

رامین حیدری‌فاروقی کارگردان و پژوهشگر عرصه فرهنگ و هنر نیز در ادامه این مراسم، ضمن ارائه نکاتی در حوزه ارتباط میان فلسفه و هنر، به آلبوم «ش م س» اشاره کرد و گفت: این اثری که خواهیم شنید ما را شگفت‌‌‌زده می‌کند. کسانی که در این آلبوم حضور دارند از نسل امروز آوایی سر می‌دهند که از آنجای، آنجا‌‌‌تر بیرون می‌‌‌آید. متاسفانه شنیدن در انسان در حال فراموشی است در حالی که اصیل‌‌‌ترین دیدن هستی، شنیدن است.

او ادامه داد: فیلسوف مهم قرن بیستم می‌‌‌گوید که «انسان در بین موجودات دیگر، آنی است که اینجا همواره آنجاست.» شعر و موسیقی ما را به آنجا می‌‌‌برد و در بین انواع هنرها موسیقی از آستانه عبور می‌کند و به جایی می‌رسد که آن نقطه آنجای آنجاتر در جوار ما قرار می‌گیرد و شگفت‌‌‌انگیز همان چیزی است که از اصیل به دست می‌‌‌آید. اصیل چیزی است دست‌نیافتنی. امر اصیل آن است که با گذر زمان شگفت‌‌‌انگیزی خود را از دست نمی‌‌‌دهد؛ به شهادت همین اثری که خواهیم شنید و ما را شگفت‌‌‌زده خواهد کرد. همچنان که تداوم حضور کسی که دلداده این شگفتی بوده تا به امروز این ارتباط و اتصال را برقرار کرده است. کسی که از نسل امروز آوایی سر می‌دهد که انگار از آنجای آنجاتر می‌‌‌آید.

تلاشمان حفظ موسیقی اصیل است

کیخسرو پورناظری هنرمند موسیقی ایرانی و آهنگساز آلبوم «ش م س» نیز در این مراسم در سخنانی گفت: خوشحالم که در این مراسم حضور دارم و درد دل هم زیاد دارم. دانشمندان غرب با وسایلی که اختراع کردند، توانستند صدای کائنات را ضبط کنند و شما می‌توانید اینها را در فضای مجازی بشنوید. این موسیقی مانند یک صدای کششی درهم و تقریبا هارمونی شده است و به گوش ما آواز دشتی را می‌‌‌نمایاند. آوازهای کرد بیات که ما می‌‌‌دانیم تحریر است و حضرت مولانا آنها را با بینش گفته است. ما وارث این الحان هستیم که انسان‌‌‌های اولیه و پیش از تاریخ آنها را به نوعی تک‌‌‌خوانی و خورشیدخوانی می‌‌‌کردند و هنوز در کرمانشاه به عنوان «هوره» وجود دارد. حتی در منطقه اورامانات با موسیقی به نام سیاه‌چمانه روبه‌رو هستیم که مربوط به دوران کشاورزی انسان است. این آواها هنوز در کرمانشاه وجود دارد که در این روزگار به ریتم می‌‌‌رسیم و پس از آن به سازهای بادی می‌‌‌رسیم که این موسیقی را به تنبور می‌‌‌رساند. وی افزود: تنبور صدای خاک رازآمیزی است که قدمت چند‌هزارساله دارد که سینه‌به سینه آمده و در منطقه کرمانشاه خوشبختانه قطع نشده است. گروه «شمس» هم افتخار دارد که ‌ساز تنبور را به صورت آبرومندی معرفی کند و شما با آهنگ‌‌‌های این گروه آشنا هستید که تلاش شده این آبرومندی حفظ شود. موسیقی گروه «شمس» موسیقی هنری است که تلاش شد با آثار بزرگان از درجه کیفی قابل‌توجهی برخوردار باشد.

این استاد موسیقی تصریح کرد: این موسیقی باید از کجا شنیده شود؟ چرا صدا و سیما هیچ حمایتی از این نوع موسیقی نمی‌‌‌کند. چرا وزارت ارشاد در صدور مجوز به ترانه‌‌‌ها و برخی اشعار سخت‌‌‌گیری می‌کند؟ به هر صورت ما گلایه‌‌‌هایی که داریم فراوان است اما تلاش می‌‌‌کنیم به اتکای مردم و حمایت آنها از موسیقی، آثاری را تولید و موسیقی اصیل را حفظ کنیم. پورناظری در پایان گفت: من به همکاری همایون شجریان بسیار مفتخرم و امیدوارم این هنرمند بااخلاق کارهای بسیار ارزشمندی را در این حوزه تولید کند.

شش سال زمان برای آلبوم «ش م س»

همایون شجریان نیز بعد از صحبت‌‌‌های پورناظری توضیح داد: این آلبوم از شش سال پیش آغاز و پس از کنسرت‌‌‌هایی که در این زمینه برگزار کردیم کارهای فنی زیادی روی این آلبوم انجام شد. پس از طی مسیری که در حوزه فنی داشتیم به این فصل رسیدیم و امروز خیلی خوشحالم که بانک صادرات ایران با یک نگاه دلی و هنری در کنار این مجموعه حضور داشت و بی‌‌‌دریع محبت خود را به این پروژه اضافه کرد.

وی افزود: استاد پورناظری فضایی را در این قطعات فراهم کردند که هر قطعه با دیگری تفاوت دارد و این یکی از بهترین کارهایی بود که می‌توانست برای من رقم بخورد و امیدوارم توانسته باشم نقش کوچکی را در این آلبوم ایفا کرده باشم. وی ادامه داد: برای سال آینده برنامه داریم که در ایران کنسرت داشته باشیم و مجموعه کنسرت‌‌‌هایی را شروع کنیم و در این زمینه بانک صادرات ایران هم همراه ما خواهد بود.

گفتنی است، در پایان این مراسم، یک قطعه از آثار تولید‌شده در آلبوم «ش م س» با نوازندگی کیخسرو پورناظری و خوانندگی همایون شجریان پیش روی مخاطبان قرار گرفت.