توضیح فرانشیز با یک مثال

اگر در یک بیمه‌نامه با ارزش سرمایه ۱۰۰ میلیون تومان،  ۱۰‌درصد هر خسارت به عنوان فرانشیز بیمه تعیین شده باشد و حالا بیمه گذار ۵۰ میلیون تومان خسارت دیده باشد؛ ۵ میلیون تومان از خسارت کسر شده و مابقی به بیمه‌گذار پرداخت می‌شود. پس فرانشیز  به آن بخشی از خسارت گفته می‌شود که طبق قرارداد سهم بیمه‌گذار بوده و بیمه‌گر نسبت به آن تعهدی ندارد.

دلایل کسر فرانشیز

با توجه به سه موردی که در زیر بیان می‌‌‌کنیم،  به خوبی دلایل کسر فرانشیز را می‌توانید درک کنید.

۱-وجود فرانشیز بیمه،  موجب توجه بیشتر بیمه‌‌‌گذار به رعایت تدابیر احتیاطی از جمله مقررات رانندگی و ضوابط حرفه‌‌‌ای می‌‌‌شود. این مساله به سود جامعه است.

۲-گاهی وجود این قانون کسورات بیمه‌‌‌ای،  موجب کاهش استفاده بیمه‌‌‌گذار از پوشش بیمه‌‌‌‌‌‌ای می‌‌‌شود. مثال این نوع تاثیر را در بیمه درمان بررسی می‌‌‌کنیم: اعمال این اصل کسر خسارت،  مراجعات بیمه‌‌‌گذاران را برای دریافت خسارت‌‌‌های جزئی منتفی می‌‌‌کند. این کاهش مراجعات به مراکز بیمه در هزینه‌‌‌های اداری بیمه‌‌‌گر اثر قابل ملاحظه‌‌‌ای دارد. کاهش هزینه‌‌‌های اداری نیز می‌تواند،  موجی برای ارزان‌‌‌تر شدن حق بیمه‌‌‌ها باشد.

۳- گاهی اوقات از فرانشیز به عنوان اهرمی برای کاهش حق بیمه نیز استفاده می‌شود. یعنی اگر بیمه‌گذار با افزایش ‌درصد یا مبلغ فرانشیز موافقت کند (که در این‌صورت سهم بیمه‌گذار از خسارت احتمالی بیشتر شده و از تعهد بیمه‌گر کاسته می‌شود) بیمه‌گر برای او تخفیف در حق بیمه در نظر می‌گیرد.

نکته:

تاکید می‌شود که فرانشیز در صورتی از خسارت‌ها قابل کسر است که در قرارداد بیمه (بیمه‌نامه) درج شده باشد و اگر در بیمه‌نامه اشاره‌ای به کسر فرانشیز نشده باشد بیمه‌گر حق کسر فرانشیز را ندارد.

 

می‌توانید سوالات  بیمه‌ای خود را به آدرس زیر ارسال کنید.

den.insurance@den.ir