کارمانی با معرفی روش‌های نوین سرمایه‌گذاری به‌خصوص تامین مالی جمعی (Crowdfunding) و تفاوت‌‌های آن با روش‌های سنتی، توانست دانش عمومی در این حوزه را افزایش دهد و افراد بیشتری را با این روش‌ها آشنا کند.

از سوی دیگر افزایش اعتماد به تامین مالی جمعی ایجاد کرده و با نمایش موفقیت پروژه‌‌ها و استارت‌آپ‌‌هایی که از طریق تامین مالی جمعی به اهداف خود دست یافته‌‌اند، به افزایش اعتماد عمومی به این روش‌ها کمک کرد. این اعتماد باعث شد که سرمایه‌گذاران بیشتری به فکر استفاده از تامین مالی جمعی برای سرمایه‌گذاری بیفتند.

همچنین ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌‌ها و کسب و کارهای نوپا برای سرمایه‌گذاران، ‌‌دیگر مزیت این برنامه بود. کارمانی با معرفی و نمایش موفقیت‌‌های استارت‌آپ‌‌ها و ایده‌‌های نوآورانه، به ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌‌ها کمک کرد. این امر می‌تواند باعث شود که سرمایه‌گذاران بیشتری به دنبال حمایت از ایده‌‌های نوآورانه و کسب و کارهای جدید باشند.

کارمانی همچنین با ارائه مصاحبه‌‌ها و گفت‌وگوهایی با کارآفرینان و سرمایه‌گذاران موفق در راستای ارتقای دانش سرمایه‌گذاری نیز تلاش کرده و به مخاطبان خود اطلاعات و دانش لازم برای سرمایه‌گذاری هوشمندانه را ارائه می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند به تصمیم‌گیری‌‌های بهتر و موفق‌‌تر در حوزه سرمایه‌گذاری منجر شود.

به طور کلی، برنامه کارمانی توانسته به میزان قابل‌‌توجهی در بهبود اوضاع ادبیات سرمایه‌گذاری در کسب و کارها نقش داشته باشد و به ترویج روش‌های نوین و موثرتر در این حوزه کمک کند. این برنامه با افزایش آگاهی و تشویق به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌‌ها و کسب و کارهای نوپا، به رشد و توسعه این بخش از اقتصاد کمک کرده است.

تامین مالی جمعی، نسخه درست درمان تامین نقدینگی

برای روشن شدن بهتر اثرگذاری این برنامه با عماد قائنی، عضو هیات‌مدیره شرکت ایلیا به گفت‌وگو پرداختیم. وی که در چند برنامه، داور طرح‌های تامین مالی در برنامه کارمانی نیز بوده، گفت: ‌‌ برنامه کارمانی با ایجاد ادبیات اقتصادی به افزایش ارتباط میان صنعت سرمایه‌گذاری و تامین مالی کسب و کارهای کوچک کمک کرده است.

وی افزود: به نظر من این برنامه به صورت موفقیت آمیز، توجه مردم را به موضوع کارآفرینی و پول درآوردن و سود حاصل از کار واقعی جلب کرده که عمل ارزشمندی است. در واقع ترکیب مفاهیم اقتصادی با مدل رئالیتی شو، توانست به خوبی به ترویج ادبیات سرمایه‌گذاری و شناساندن تامین مالی جمعی کمک کند.

قائنی در ادامه اضافه کرد: به نظر من استفاده از مدل تامین مالی جمعی، راه‌حل درستی است. زیرا شرکت‌ها همواره درگیر موضوع پول هستند و بانک‌ها نیز پول نمی‌دهند. تامین مالی بورسی نیز کاری طاقت‌فرساست. برای همین تامین مالی جمعی که با سرعت زیاد نیاز کسب و کارها را برطرف می‌کند، نسخه خوبی به نظر می‌‌آید. پلتفرم‌‌های تامین مالی جمعی در یک دو سال اخیر رشد قابل‌توجهی داشتند و می‌توانند با همه‌گیر کردن، ‌‌بخش زیادی از مشکلات کسب و کارها برای تامین منابع موردنیاز را رفع کنند.

کارمانی تا حد خوبی منشأ اثر برای توسعه فرهنگ تامین مالی جمعی است. البته باید اقدامات دیگری نیز در این مسیر با آن همراه شوند تا اثرگذاری بیش از پیش انجام شود.

شروع تامین مالی جمعی از سال ۲۰۰۸

در همین ارتباط بهروز شریعت، کارشناس بازار سرمایه در خصوص اهمیت ترویج تامین مالی جمعی گفت: تامین مالی جمعی، عملیاتی برای تامین مالی کسب و کاری است که از طریق شبکه مجازی انجام می‌شود. این مدل از تامین مالی از سال ۲۰۰۸ که تامین مالی از طریق بانک‌های دیگر قابلیت انجام نداشت، رونق گرفت.  وی افزود: تامین مالی جمعی سرمایه خرد را از سطح اقتصاد جمع می‌کند و وارد کسب و کارهای نوپا می‌کند. سرمایه‌گذاران این روش از تامین مالی، می‌توانند در عایدات پروژه سهیم شوند. البته باید توجه داشت که مدل تشکل نیافته و سنتی این مدل به صورتی بدون ناظر، ‌‌ چند ۱۰۰ سال عمر دارد اما از سال ۲۰۰۸ به صورت تشکل یافته، ‌‌پیاده‌سازی شده است. از سال ۱۳۹۷ نیز این موضوع دربازار سرمایه ایران وارد شده و در سال ۱۳۹۹ اولین طرح تامین مالی جمعی در کشور پیاده‌سازی شده است.

شریعت ادامه داد: مزایای مهم این شیوه از تامین مالی با توجه به بازدهی بالاتر نسبت به سایر ابزارها، یکی از گزینه‌‌های مهم برای کاهش ریسک در یک سبد سرمایه‌گذاری است. در این شیوه حتی اگر کسی دانشی از بازار‌های مالی و تحلیل نداشته باشد، می‌تواند در این سرمایه‌گذاری شرکت کند، زیرا موضوعات سفته‌‌بازی در این بخش از بازار ‌‌وجود ندارد و نظارت بر منابع به صورت جدی وجود دارد. همچنین در این روش، ‌‌ تامین مالی بر اساس اصول فقهی و شرعی حاکم است زیرا افراد در کار واقعی شریک می‌شوند.

اهمیت دانشگاه در فرهنگ‌‌سازی تامین مالی جمعی

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تولید برنامه کارمانی به منظور ترویج فرهنگ تامین مالی جمعی، ‌‌ حرکتی ارزنده است و قطعا موتور پیشران تامین مالی جمعی خواهد بود. اما به نظر می‌رسد اگر این برنامه در قالب کارگاه‌هایی در سطح دانشگاه‌ها برگزار می‌شد که بتواند قشر دانشجو را نیز درگیر کند از اهمیت بیشتری برخوردار می‌‌شد. زیرا دانشجویان دوره کارشناسی، فرصت طلایی ایده پردازی را دارند و با توجه به اینکه به مدیران آینده کسب و کارها تبدیل می‌شوند، اگر این برنامه از مسیر دانشگاه عبور می‌کرد، احتمالا تاثیر‌گذاری مثبت بیشتری داشت.