تطابق بالای تولید فولاد سنگان با برنامه‌های شرکت و تولید یک‌‌میلیون و ۲۶۰هزار تن کنسانتره در سه ماه ابتدایی سال منجر به تحقق ۹۶درصدی تولید کنسانتره شده است. این شرکت مشخصا برای خردادماه ۴۴۰هزار تن تولید کنسانتره را در برنامه داشت که با تولید ۴۳۰هزار تن کنسانتره توانست ۹۸درصد از برنامه را محقق سازد.

فولاد سنگان همچنین تولید یک‌میلیون و ۴۲۵هزار تن گندله در سه‌ماه ابتدایی سال را در برنامه داشته و عملکرد تولیدی شرکت یک‌ میلیون و ۴۵۰هزار تن بوده که ۱۰۱درصد از برنامه را محقق ساخته و فراتر از برنامه شرکت پیش رفته است. به‌علاوه اینکه شرکت برای خرداد ماه ۴۴۵هزار تن تولید کنسانتره را در برنامه داشت که با تولید ۴۷۸هزار تن گندله توانست از برنامه عبور کند و تحقق ۱۰۵درصدی از برنامه را رقم زد. تولید تجمعی فولاد سنگان از ابتدای بهره‌برداری تاکنون بیش از ۲۳میلیون تن گندله بوده و همین‌طور برای کنسانتره فولاد سنگان تولید تجمعی از ابتدای بهره‌برداری تاکنون بیش از ۱۰میلیون تن بوده است. محور اصلی طرح‌های توسعه شرکت فولاد سنگان، تولید محصول باکیفیت است و اکثر پروژه‌های تعریف شده نیز در این راستا است. در این خصوص پروژه‌هایی در دو بخش مختلف تحت عنوان حفظ و افزایش کیفیت تولید فعلی، افزایش تولید در برنامه‌های بلندمدت و استراتژیک و زیرساخت‌ها، تعریف شده است. همچنین عمده پروژه‌های شرکت در سال گذشته در سه بخش پروژه‌های تولیدی، توسعه‌ای و زیرساختی هستند.

در بخش زیرساخت، با توجه به اینکه تصمیم شرکت مبنی بر افزایش ظرفیت تولید، نیازمند زیرساخت‌هایی از قبیل آب و برق و در کل انرژی است. بنابراین پروژه‌هایی برای تامین آب کارخانه‌های فعلی و طرح‌های توسعه‌ای تعریف شده است. دو پروژه عمده شامل انتقال آب از دشت کرات به طول ۵۰کیلومتر است. پروژه بعدی که هم در قالب مسوولیت‌های اجتماعی و محیط‌زیست منطقه است و هم در حوزه زیرساختی تامین بخش از آب مورد نیاز کارخانه‌های فولاد سنگان است، تصفیه پساب شهری شهر تایباد است که با سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰۰میلیارد ریالی در احال انجام است. جمع‌آوری فاضلاب و پساب از داخل شهر انجام می‌شود و پس از تصفیه، آب به وسیله خطوط انتقال به تصفیه‌خانه منتقل می‌شود و پس از تصفیه توسط خطوط دیگری به شرکت منتقل می‌شود که با توجه به این پروژه حدود ۳۵درصد از مصرف آب سالانه شرکت تامین خواهد شد. با توجه به اینکه برق به یک چالش بزرگ در کشور تبدیل شده و اکثر شرکت‌های صنعتی با این مشکل دست به گریبانند، فولاد سنگان خود را ناگزیر به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید‌پذیر دانسته است. در این راستا پروژه‌هایی تعریف شده است که تولید ۲۰۰مگاوات برق بادی یکی از آنهاست.

با توجه به محدوده جغرافیایی منطقه که در کریدور بادی ایران خط سنگان به سراوان قرار دارد، پتانسیل خوبی برای تولید برق از نیروی باد وجود دارد که در حال حاضر بستر لازم برای استفاده از آن فراهم شده است، این پروژه بزرگ با همکاری گروه فولاد مبارکه انجام خواهد شد.

پروژه‌های مذکور از پروژه‌های زیر ساختی فولاد سنگان هستند که برای تامین آب و برق و به‌طور کلی انرژی، شرکت طرح‌های توسعه‌ای به آن نیاز است.

در بخش توسعه شرکت نیز پروژه‌هایی تعریف شده است که با توجه به اینکه تامین مواد اولیه فولاد مبارکه توسط فولاد سنگان انجام می‌شود، اهمیت زیادی دارند. بنابراین افزایش زیر سقف ظرفیت گندله ۲.۵میلیون تنی نیز در طرح‌های توسعه این شرکت گنجانده شد.

پروژه بعدی راه‌اندازی پلنت ۲.۵میلیون تنی جدید کنسانتره است، در این پلنت جدید با توجه به کمبود منابع سنگ‌آهن در کشور و استفاده شرکت‌های صنعتی و معدنی از سنگ آهن مگنتیتی، با استفاده از تکنولوژی جدید فولاد سنگان سراغ منابع هماتیتی رفته است که در این مقیاس برای اولین‌بار در کشور انجام می‌شود. پروژه بعدی به‌دلیل کمبود ظرفیت بارگیری ریلی و نبود پتانسیل حمل ۵میلیون تن محصول تولیدی گندله، پروژه بارگیری کامیونی با ظرفیت ۳.۵میلیون تن در سال برای فولاد سنگان برنامه‌ریزی شده است. اقدامات مسوولیت اجتماعی شرکت فولاد سنگان مشارکت در دو بانده کردن جاده تربت حیدریه- سنگان، مشارکت در انتقال آب دریای عمان به استان خراسان رضوی، کمک به صندوق کارآفرینی برای توسعه مشاغل خرد در شهرستان و کمک به صندوق‌های خرد روستایی از اقدامات انجام‌شده در راستای مسوولیت اجتماعی طی سال۱۴۰۲ فولاد سنگان است. این شرکت طی سال‌های قبل نیز اقدامات بسیاری در این عرصه انجام داده است.

ساخت ۷باب مدرسه و ۱۲۲کلاس درس در مناطق محروم شهرستان، مطالعات پژوهشی و توسعه جامع آبادانی شهرستان خواف توسط دانشگاه تهران از دیگر فعالیت‌هاست. کمک به مراکز درمانی و مبارزه با کرونا و کمک به شهرداری خواف –احداث پل و راه‌سازی در نواحی مرزی شهرستان و مرمت جاده‌های دسترسی به روستاهای سطح شهرستان، بازسازی و مرمت اماکن مذهبی – برگزاری مراسم مذهبی و… انجام شده است. خرید ۱۱۰جهیزیه کامل برای زوجین تحت پوشش کمیته امداد، خرید ۵۱۰تبلت و تهیه کتب درسی و ملزومات آموزشی برای دانش‌آموزان نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد، تامین بسته‌های معیشتی ارزاق عمومی خانواده‌های نیازمند، آب‌رسانی و مرمت قنوات روستاهای محروم شهرستان، بازسازی و مرمت اماکن مذهبی –برگزاری مراسم مذهبی از دیگر اقدامات فرهنگی، اجتماعی و عمرانی این شرکت است. راه‌اندازی مرکز ارتقای سلامت جسم و روان شهرستان خواف، کمک اهدایی به اداره ورزش و جوانان شهرستان و تجهیز اماکن ورزشی شهرستان، اهدای بیش از ۸۰۰۰ پک معیشتی و توزیع در بین مناطق محروم شهرستان، ایجاد مرکز توسعه و ارتقای ورزش حرفه‌ای در شهرستان خواف با همکاری باشگاه سپاهان اصفهان، تجهیز بیمارستان امام رضا (ع) مشهد به دستگاه اکسیژن‌ساز و تجهیز بیمارستان و آزمایشگاه‌های شهرستان خواف به اقلام پزشکی و بهداشتی از دیگر اقدامات انجام‌شده در راستای مسوولیت اجتماعی است.