«پادجم» مزیت رقابتی «جم»

زمان: ساعت ۹ صبح پنج‌شنبه ۴ مردادماه

دما: ۴۵ درجه، رطوبت بالا

مکان: عسلویه، سوله افتتاحیه فاز اول شرکت پتروشیمی پادجم پس از ۱۴ سال

محصول: مواد اولیه تولید ABS (همان ترمز خودروی ABS که از خارج کشور تامین می‌شود).

کم کم مهمانان مدعو وارد می‌‌‌شوند. کارکنان پتروشیمی پادجم در تکاپو هستند. زمزمه‌‌‌هایی در میان خبرنگاران شنیده می‌شود.زمزمه‌‌‌های انتخاب گزینه‌‌‌های وزرای مختلف. از گزینه‌‌‌های آشنا برای وزارت نفت حرف می‌‌‌زنند تا مدیران صنعت نفت و پتروشیمی که می‌‌‌مانند. می‌‌‌گویند دختر آقای پزشکیان کارمند پتروشیمی جم است. مدیرش را می‌‌‌شناسد. حتما تاثیرگذار است. کم‌کم سیدصولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی وارد می‌شود. پس از صحبت‌‌‌های برخی مسوولان نوبت به محمدهاشم نجفی‌اردکانی مدیرعامل پتروشیمی جم می‌‌‌رسد. ۱۰۰درصد سهام پتروشیمی پادجم متعلق به پتروشیمی جم است. پادجم از سال ۱۳۸۹ به عنوان فاز دوم طرح توسعه پتروشیمی جم برای تکمیل زنجیره ارزش آغاز شد. هزینه‌‌‌های ریالی و ارزی زیادی صرف شد اما پروژه از آبان‌‌‌ماه ۱۳۹۹ به دلیل تحریم‌‌‌ها به مدت ۳سال به صورت صددرصد متوقف شد. پادجم تصویری شبیه شهرهای فراموش‌شده فیلم‌‌‌های وسترن شد.

بوته‌‌‌های خار در مجتمع می‌‌‌چرخیدند. سهامداران عمده و صندوق بازنشستگی کشوری به مدیرعامل پتروشیمی جم گفتند: «پادجم را بفروش.» اما از ۱۴۰۱ راه‌‌‌اندازی پروژه دستور کار پتروشیمی جم شد. در گام نخست روز پنج‌شنبه خط ABS۵۰۰۰ به طور رسمی به بهره‌‌‌برداری رسید. مشکلات فنی، حقوقی و عدم‌حضور ورسالیس ایتالیا که لایسنسور پروژه بود از جمله چالش‌‌‌های تکمیل پروژه بود. بیش از ۴۵ قلم کالا به ارزش ۸۰ میلیون یورو در دست پیمانکار سابق (شرکت جندی‌‌‌شاپور) مانده بود، اما جم توانست آن را برگرداند. پکیج سیستم کنترل سفارش داده شد و در شرکت نصب و راه‌‌‌اندازی شد. قرارداد خوراک مصوب بین مجتمع استایرن منومر با پتروشیمی پارس بعد از ۱۳ سال نهایی و منعقد شد. اینها بخشی از اقدامات بود تا پادجم مزیت رقابتی جم شده و سودش به خزانه صندوق بازنشستگی کشوری و کارگران برسد. عدم‌‌‌النفع روزانه «پادجم» روزانه ۱.۵ میلیون یورو بود که حالا قرار است ۴۰۰ میلیون یورو سودآوری برای بازنشستگان داشته باشد. قائد بصیر و تبریز نیز ABS Rubber را تولید می‌‌‌کنند، اما نجفی می‌‌‌گوید: یک خط تولید پادجم با کل تولید کشور برابری می‌‌‌کند و امیدواریم ناترازی حل شود. وی می‌‌‌افزاید: خیلی‌ها می‌‌‌گفتند راه‌‌‌اندازی پادجم را قبول نکنید. وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم مهمان جشن پادجم در عسلویه بود. وی با یادآوری شروع سفرهای استانی شهید رئیسی و حل بحران آبی خوزستان می‌‌‌گوید: ۶۳‌هزار پروژه ناتمام در کشور تعیین تکلیف شد. پادجم باید در مدت ۴۸ماه به بهره‌‌‌برداری می‌رسید، اما ۱۴سال طول کشیده بود که خسارت زیادی برای صاحبان سرمایه به همراه داشت. وی ادامه می‌‌‌دهد: تولیدات پادجم علاوه بر خودکفایی در مراحل بعدی ۲۰۰‌هزار تن تولید سالانه خواهد داشت و بخش قابل‌توجهی از بازار را به دست خواهد گرفت. این محصولات در لوازم خانگی و خودرو مورد استفاده است. مهدی مسکنی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز اظهار می‌‌‌کند: پتروشیمی جم امروز تبدیل به قطب پلیمر کشور شده است. مصرف محصول ای‌‌‌بی‌‌‌اس در کشور بیش از ۷۰‌هزار تن است و این کارخانه در فاز نخست کشور را در این محصول به خودکفایی رسانده است.

مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی هم از مدعوین است و می‌‌‌‌‌‌گوید: امروز ۱۳۰ طرح مختلف در صنعت پتروشیمی در حال اجراست که به منزله یک تحول عظیم در صنعت پتروشیمی است. این طرح‌‌‌ها بخش مهمی از وابستگی‌‌‌ها را به نقطه قوت تبدیل می‌‌‌کند و باعث چانه‌‌‌زنی در حوزه دیپلماسی می‌شود. ۱۵ طرح پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ بهره‌‌‌برداری می‌شود و شمار مجتمع‌‌‌های پتروشیمی به ۸۰مجتمع می‌‌‌رسد. وی افزود:امسال سعی می‌‌‌کنیم کمترین کاستی را در تامین خوراک پتروشیمی‌‌‌ها داشته باشیم. به‌‌‌رغم اینکه سال گذشته با ناترازی‌‌‌هایی در این خصوص مواجه بودیم، امروز در منطقه مکران، جاسک و... می‌توانیم هاب منطقه از نظر محصولات پتروشیمی باشیم. در ۱۰ سال به تکمیل زنجیره و بومی‌سازی کاتالیست‌‌‌های صنعت پتروشیمی خواهیم رسید. در پایان جشن عسلویه پیشنهاد شد که نام پادجم به پتروشیمی شهید رئیسی تغییر یابد.